شناسه خبر:70291
1402/3/27 08:39:05

سپهرغرب، گروه خبر: امام جمعه همدان گفت: برقراری ارتباط با کشورهای تحریم شده از سوی آمریکا میدان مبارزه با نظام سلطه را فراهم می‌کند

حجت الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی در خطبه‌های عبادی-سیاسی نماز جمعه همدان در جمع نمازگزاران با بیان اینکه کشورها در سیاست داخلی و خارجی منافع ملی را در نظر می‌گیرند و در دنیا منافع کشور مورد منازع مردم و سیاسیون قرار نمی‌گیرد اظهار کرد: هیچ کشوری یافت نمی‌شود که اگر پای منافع ملی در میان باشد نزاع شکل بگیرد و مردم و سیاسیون درباره این موارد فارغ از نگاه سیاسی، اختلافات یا انتخابات از آنها حمایت می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه منافع ملی یعنی تقویت سیستم اقتصادی کشور یا برجسته شدن ایدئولوژی سیاسی و آرمان‌های کشور حفظ شود تصریح کرد: در کشور ما اصول دینی در شناسایی منافع ملی موثر است و ما یک ایدئولوژی و جهان‌بینی خاص داریم که سیاست‌ورزی ما را در عرصه بین‌المللی تعریف می‌کند.
امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه سفرهای رئیس جمهور و ارتباط با کشورهای دیگر به منافع اقتصادی و امنیت و قدرت ملی کمک می‌کند ادامه داد: در سفر اخیر خارجی رئیس جمهور 19 سند و تفاهمنامه همکاری در حوزه ارتباطات و فناوری، انرژی، حمل و نقل دریایی، کشاورزی و دارویی و توسعه همکاری‌های معدنی امضا شده است.
وی با بیان اینکه زمینه فعالیت در حوزه معادن در کشورهای آمریکای لاتین بسیار فراهم است خاطرنشان کرد: زمینه‌ها برای فعالیت اقتصادی بسیار فراهم است بنابراین اگر از منظر اقتصادی نگاه کنیم این ارتباطات می‌تواند سیستم اقتصادی ما را تقویت کند.
حجت الاسلام و المسلمین شعبانی با بیان اینکه ارتباط کشور ما با کشورهایی چون ونزوئلا و کوبا می‌تواند در مسائل حاکمیت سیاسی به کشور ما کمک کند گفت: این کشورها از سوی نظام سلطه آسیب دیدند و مخالف نظام تک‌قطبی هستند.
وی با بیان اینکه امروز در دنیا صحبت از نظم نوین جهانی است گفت: در طرح نظم نوین جهانی کشور باید سیاستگذاری دقیقی داشته باشد و جمهوری اسلامی باید موثر در نظم نوین جهانی بوده و نمی‌تواند بی‌توجه باشد.
امام جمعه همدان با بیان اینکه یکی از راهکارهایی که می‌تواند جبهه‌ای در مقابل نظام سلطه و یکجانبه‌گرایی ایجاد کند همین ارتباطاتی است که دولت در حال پیگیری دارد اظهار کرد: هرچه با کشورهایی که به آمریکا وابسته نیستند و از سوی آن تحریم هستند که تعداد آنها کم هم نیستند، ارتباط برقرار شود در نظم نوین جهانی موثر خواهد بود.
وی با بیان اینکه این ارتباطات می‌تواند یک میدان مبارزه با نظام سلطه را فراهم کند افزود: گاهی از موارد می‌بینیم سفرهای رئیس جمهور در برخی از رسانه‌ها مورد تخریب قرار می‌گیرد، باید منصفانه نگاه کرد چراکه این سفرها در راستای منافع ملی هستند، کدام جریان سیاسی حاضر است منافع ملی را تخریب کند لذا در تحلیل‌ها تقوا را باید رعایت کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین شعبانی با بیان اینکه به این سیاست‌ها در دولت گذشته کم‌توجهی شد و امروز مورد توجه قرار گرفته است تصریح کرد: ما مخالف ارتباط با کشورهای دیگر نیستیم برخی ادعا می‌کنند که چرا با کشورهای اروپایی ارتباط برقرار نمی‌شود، جمهوری اسلامی اهل ارتباطات منطقی است و هر کشوری که با منطق یعنی این اصل که استقلال و امنیت ما حفظ شود مذاکره کند، ما هم هستیم.
وی ادامه داد: اگر آمریکا و اروپایی‌ها منطق مذاکره را رعایت می‌کردند، همانطور که جمهوری اسلامی قبلا هم نشان داده اهل مذاکره است اما آنجا که در پس پرده مذاکره به دنبال براندازی است تا امنیت کشور را به خطر بیندازند، بنابراین طبیعی است که منافع ملی در اولویت قرار دارد.
امام جمعه همدان با بیان اینکه حضور در آمریکای لاتین که حیاط خلوت آمریکاست پیام سیاسی خود را دارد خاطرنشان کرد: چرا برخی از کشورها و روسای جمهور مشکل‌دار با جمهوری اسلامی اظهار نگرانی می‌کنند؟ چون می‌دانند مراودات بین‌المللی موثر است لذا همه افرادی که دست به قلم هستند باید براساس منافع ملی گام بردارند.
وی با اشاره به اینکه صنعت هسته‌ای در منافع اقتصادی و سیاسی موثر است گفت: مقام معظم رهبری همواره بر مساله قدرت اقتصادی تاکید داشتند و باید در این حوزه حرکت کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین شعبانی در ادامه به آغاز عملیات اجرایی احداث مسکن در شهرک پرواز اشاره کرد و افزود: 11 هزار واحد توسط بنیاد مسکن احداث خواهد شد که البته نکته مهم سرعت عمل است چرا که در استان مساله اصلی ما مسکن است.
وی با بیان اینکه تحقق این مساله نیازمند همکاری مردم و مسئولان است تصریح کرد: مردم هم همکاری کنند و سهم خود را واریز کنند اگرچه از مسئولان خواستیم با مردم مدارا کنند که بتوانند سهم خود را پرداخت کنند، ضمن اینکه در سهم دولت مشکلی وجود ندارد.

شناسه خبر 70291