شناسه خبر:70351
1402/3/28 08:44:49
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان خبر داد:

درخواست پرداخت درصدی مطالبات گندم‌کاران

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان گفت: طی سال‌های گذشته پرداخت مطالبات گندم‌کاران از مناطق جنوب کشور آغاز می‌شد و کار غرب کشور در آخر انجام می‌گرفت، اما امسال پرداخت درصدی را درخواست کرده‌ایم.

سیدحسین خوانساری شنبه 27 خردادماه در شورای آرد و نان شهرستان رزن اظهار کرد: سال گذشته در استان همدان با راه‌اندازی 53 مرکز خرید تضمینی، 318 هزار تُن گندم از گندم‌کاران و کشاورزان سطح استان همدان به ارزش 36 هزار میلیارد ریال خریداری شد.
وی از آغاز خرید تضمینی گندم استان همدان در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد: مراکز پیش‌بینی‌شده برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان سطح استان درحال آماده‌سازی هستند.
خوانساری با بیان اینکه خرید گندم تضمینی امسال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت سلامت مردم جامعه، دستگاه‌های امنیتی نیز با جدیت و دلسوزانه در این امر ورود داشته‌اند.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته توسط مراکز خرید گندم شهرستان رزن گندم مازاد تولیدشده 11 هزار و 500 گندم‌کار رزنی خریداری شده است، تصریح کرد: مرکز خرید خورونده رزن به‌عنوان یکی از مراکز مهم خرید گندم شهرستان درحال اجرای پروژه فضای جدید تکمیل و افزایش ظرفیت خود بوده و حدود 10 تا 20 درصد پروژه شامل آسفالت‌ریزی آن باقی مانده است و با اتمام پروژه و ایجاد فضای جدید، این مرکز امکان دپوی 25 هزار تُن گندم را خواهد داشت.
خوانساری در ادامه با بیان اینکه به دنبال آن هستیم تا نان کامل همراه با سبوس در اختیار مردم قرار دهیم، گفت: پیگیر این برنامه هستیم و درحال حاضر با کارخانه الان آرد استان و نیز اتحادیه نانوایان جلساتی در این رابطه برگزار شده است.
وی افزود: در گام نخست هفت تا 10 نانوایی را به‌عنوان نمونه برای شهر همدان به‌منظور پخت نان کامل همراه با سبوس درنظر خواهیم گرفت، سپس تعداد این واحدها را افزایش خواهیم داد.
خوانساری با بیان اینکه 298 تُن از سهمیه آرد استان همدان کاهش یافته است، تصریح کرد: سامانه نانی نو دولت با جدیت خروج آرد را کنترل می‌‌کند و با توجه به کاهش 298 تُن از آرد استان همدان، با رایزنی لازم قرار شده 98 تُن آن برگشت داده شود و برای برگشت مابقی سهمیه نیز پیگیر هستیم.
   پیش‌بینی خرید 70 هزار تُن گندم مازاد از گندم‌کاران رزنی
فرماندار رزن هم از پیش‌بینی خرید تضمینی 70 هزار تُن گندم مازاد کشاورزان این شهرستان در سال جاری خبر داد و گفت: ظرفیت کل انبارها و سیلوهای گندم شهرستان رزن حدود 160 هزار تُن بوده که این میزان ظرفیت برای خرید تضمینی گندم امسال خالی بوده و آماده خرید و انبار گندم مازاد کشاورزان است.
علی‌اصغر غفاری‌آثار با تأکید بر ممنوعیت خروج هرگونه گندم از شهرستان رزن، اظهار کرد: با هرگونه خروج گندم بدون مجوز از شهرستان در هنگام برداشت برخورد قانونی خواهد شد؛ ضمن اینکه تمهیدات لازم برای جلوگیری از خروج گندم از شهرستان در زمان برداشت محصول به عمل آمده است.
وی با اشاره به اینکه قیمت هر کیلو گندم امسال در طرح خرید تضمینی 15 هزار تومان تعیین شده است، بیان کرد: همه‌ دستگاه‌های شهرستان برای برداشت مناسب محصول گندم موجود باید آمادگی صددرصدی داشته باشند.
مدیر تعاون روستایی رزن هم از اختصاص هفت مرکز خرید گندم برای خرید تضمینی گندم کشاورزان این شهرستان خبر داد و مطرح کرد: از این تعداد، 6 مرکز مربوط به شبکه تعاون روستایی و یک مرکز سیلوی ذخیره‌سازی گندم‌داران شهرستان بوده که خرید گندم کشاورزان رزن را برعهده خواهند داشت.

شناسه خبر 70351