شناسه خبر:70395
1402/3/29 08:35:33

سپهرغرب، گروه خبر: زهرا طالبی: استاندار همدان گفت: درصورت فرآوری محصولات کشاورزی می‌توان به صادرات و ارزآوری اندیشید.

سپهرغرب، گروه - زهرا طالبی : علیرضا قاسمی‌فرزاد در سالروز گرامیداشت آغاز به کار دولت سیزدهم در محل کارخانه نشاسته الوند بهار ابراز کرد: دولت سیزدهم ثابت کرده که با همه توان به دنبال تسهیل فعالیت‌های اقتصادی و رفع موانع تولید است.
وی اظهار کرد: برنامه‌ریزی و تلاش برای احیا و رفع مشکلات دیگر واحدهای غیر فعال استان همچنان ادامه دارد و کارگروه تسهیل رونق تولید به‌صورت مستمر برگزار می‌شود.
این مقام مسئول تصریح کرد: کارخانه نشاسته الوند یکی از مصادیق خدمات دولت در حوزه صنعت است و دولت برای راه‌اندازی این کارخانه پس از حدود 14 سال رکود، حمایت‌های مشاوره‌ای و حل مشکلات انرژی کارخانه را انجام داد و جهت تأمین تسهیلات مورد نیاز نیز اقدام خواهد کرد.
قاسمی‌فرزاد اضافه کرد: دولت سیزدهم در شرایطی آغاز به کار کرد که در عرصه‌های مختلف وضعیت مناسبی بر کشور حاکم نبود و کشور با مشکلات ناشی از بیماری کرونا درگیر بود و با رایزنی‌های رئیس‌جمهور کشورمان با رئیس‌جمهور چین واکسن کرونا به کشور سرازیر شد و از سوی دیگر نیز با همت دانشمندان و فرزندان ایران به دانش فنی و تولیدی واکسن دست یافتیم.
استاندار همدان دولت سیزدهم را وارث خزانه خالی و بدهی‌های دولت گذشته، نبود کالاهای اساسی و فشارهای مالی برای تأمین کالاهای اساسی دانست و گفت: اجرای پرداخت عادلانه یارانه‌ها با کمترین آسیب به اقشار جامعه و مدیریت شایسته کشور در مقابل دسیسه‌ها و اغتشاشات از افتخارات دولت سیزدهم است.
وی اعلام کرد: در دهه گذشته کشور ما در عرصه اقتصادی، رشد اقتصادی صفر یا منفی داشته که با احیای 152 واحد راکد در استان، رشد اقتصادی استان به 3.7 رسیده است و رونق گرفتن واحدهای تولیدی و نیاز واحد‌های تولیدی به کارگر و نیروی تکنسین، متخصص و آموزش‌دیده، نشان‌دهنده تحرک و پویایی در عرصه تولید استان و نگاه حمایتی دولت است.
این مقام مسئول تصریح کرد: امروزه شهرک‌های صنعتی استان ظرفیت ندارند و به همین دلیل توسعه شهرک‌ها در دستور کار قرار دارد و اقدامات زیربنایی نیز انجام شده و فاز دو شهرک صنعتی لالجین هم راه‌اندازی شده و در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار خواهد گرفت.
وی اعلام کرد: در هفته گذشته سیر همدان به‌عنوان محصول برتر در ژنو سوئیس مورد ثبت و تأیید قرار گرفت و گواهی آن صادر شد که نقطه قوت و مزیتی برای استان محسوب می‌شود.
قاسمی‌فرزاد خام‌فروشی محصولات را معضلی برای استان دانست و گفت: برخی محصولات مانند سیر به‌دلیل اشباع بازار با مشکل روبه‌رو می‌شوند که درصورت فرآوری محصولات می‌توان به صادرات و ارزآوری و ارزش‌افزوده اندیشید.
وی توسعه گلخانه‌ها را از رویکرد دولت سیزدهم برشمرد و افزود: در 20 سال گذشته 220 هکتار کشت گلخانه‌ای داشتیم، این درحالی است که سال گذشته 240 هکتار پروانه گلخانه در استان صادر شده که یکی پس از دیگری به بهره‌برداری می‌رسد.
این مقام مسئول همدان را از استان‌های پیشرو در حوزه الگوی کشت دانست و گفت: یک‌هزار هکتار زمین بین قهاوند و فامنین مطابق با الگوی کشت و استفاده بهینه از آب، کشت شده است.
وی به اقدامات حوزه گردشگری و اقتصاد گردشگری در استان اشاره کرد و افزود: یکی از رویکردهای اصلی مصوبات سفر رئیس‌جمهور، تکمیل و راه‌اندازی زیرساخت‌های گردشگری است و چهاربانده کردن خط همدان علیصدر که تأمین اعتبار شده، مصداق این مهم است.
استاندار همدان با بیان اینکه دولت تمام توان خود را برای فراهم کردن زیرساخت‌ها به‌کار گرفته، گفت: دولت در باب سیاست خارجی نیز با تأکید بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت و بدون دیپلماسی التماسی و با اقتدار و توان بالا و تأسی و اجرای منویات و فرامین رهبری، توانست پیمان‌های قانونی و قراردادهای مستحکم در این مدت را منعقد کند.
وی با تأکید بر قدرت بازدارندگی ایران، افزود: موشک‌هایی که اخیراً رونمایی شد، برگ برنده در برابر کسانی است که در مقابل ایران ایستاده‌اند.
قاسمی‌فرزاد مطالبه‌گری را مقدس دانست و گفت مطالبه‌گری متفاوت از سیاه‌نمایی است و برخی ندانسته آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و همسو با دشمن حرکت می‌کنند.
وی ادامه داد: دشمن در تلاش است که دولت را ناکارآمد جلوه دهد و امنیت را به چالش بکشد و مشارکت و حضور مردم و رقابت‌ها را چندقطبی کند تا انتخابات دچار شبهه و چالش شود و وظیفه ما تلاش برای حضور و مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است.
استاندار همدان تأکید کرد: با رویکرد دولت بر مشکلات اقتصادی، اشتغال و مسکن فائق خواهیم آمد؛ در همه شهرهای استان زمین تأمین شده و یا درحال انجام است و در طول دو سال آینده این پروژه به سرانجام خواهد رسید.
این مقام مسئول با تأکید بر امیدآفرینی در جامعه، گفت: ایران اسلامی در طول چهار دهه گذشته با پایمردی توانسته دستاوردهای خوبی داشته باشد و مردم عزیز نیز مسیر ولایت را گم نمی‌کنند و پشتیبان نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند.
در ادامه فرماندار بهار نیز به ظرفیت‌های شهرستان اشاره کرد و افزود: شهرستان بهار در حوزه‌های مختلف پیشگام بوده و وجود شرکت‌های بی‌شمار صنایع تبدیلی، شوریجات، ترشیجات و گلخانه‌ها نشان‌دهنده ظرفیت این شهرستان است.
مجتبی فیض‌الهی اضافه کرد: با توجه به سطح زیر کشت سیر در شهرستان، فرآوری محصول سیر و سردخانه تخصصی در دستور کار قرار دارد و دو کارخانه فرآوری مرتبط با محصول سیب زمینی درحال احداث است.
این مقام مسئول توجه به صنایع بسته‌بندی محصولات کشاورزی را ضروری دانست و گفت: این شهرستان ظرفیت بسته‌بندی و فرآوری محصولات کشاورزی را دارد و بسته‌بندی محصولات منجر به بهره‌وری و ارزآوری خواهد شد.
وی افزود: 55 هزار و 708 هکتار از زمین‌های شهرستان بهار زیر کشت محصولات زراعی است که پیش‌بینی می‌شود 801 هزار تُن محصول برداشت شود.
این مقام مسئول ادامه داد: همچنین 80 هزار و 175 تُن فرآورده‌های دامی و 320 هزار قطعه ماهی از 70 استخر بهار برداشت می‌شود.
فیض‌الهی افزود: 37 سردخانه نگهداری محصولات کشاورزی با ظرفیت 85 هزار تُن در شهرستان بهار فعال است و 790 واحد تولیدی با اشتغال‌زایی هفت هزار نفر و 31 معدن با اشتغال‌زایی 250 نفر در شهرستان بهار فعالیت می‌کنند.
وی از کلنگ‌زنی فاز نخست پروژه مسکن ملی در هفته‌های آینده خبر داد و گفت: کلنگ‌زنی مسکن ملی پس از اقدامات اولیه به‌زودی انجام می‌شود.
این مقام مسئول اظهار کرد: اکنون مدارس نیمه‌کاره و نیازمند تعمیر و تجهیز در شهرستان وجود دارد و 130 میلیارد ریال پروژه در این زمینه درحال اجرا است که بخشی در هفته دولت افتتاح می‌شود.
وی افزود: در شهرستان بهار پروژه‌های آب‌رسانی با 600 میلیارد ریال اعتبار و پروژه‌های ورزشی با 80 میلیارد ریال اعتبار درحال اجرا است.
فیض‌الهی از حل مشکل فاضلاب بخش لالجین پس از 40 سال خبر داد و گفت: این مشکل 40 ساله که به‌عنوان معضلی در این بخش مطرح بود، حل شد و مطالعات انجام‌شده و در آینده نزدیک کلنگ‌زنی می‌شود.

شناسه خبر 70395