شناسه خبر:70442
1402/3/30 10:04:39
مدیرعامل نیروگاه شهیدمفتح در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر همدان:

بیان اقدامات نیروگاه در زمینه صرفه‌جویی آب، در راستای جهاد تبیین است

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل نیروگاه شهیدمفتح بیان اقدامات نیروگاه در زمینه صرفه‌جویی آب را در راستای جهاد تبیین دانست و با اشاره به اینکه طبق آمار جمع‌آوری‌شده در سال 1397 حدود 657 میلیون متر مکعب آب توسط کشاورزان از سفره‌های آب زیرزمینی در منطقه دشت کبودراهنگ برداشت شده، گفت: حداکثر آب مصرفی توسط نیروگاه در سال 95 حدود 12 میلیون متر مکعب بوده و همین آمار نشان می‌دهد که نباید انگشت اتهام ایجاد خشک‌سالی در منطقه را به سمت مجموعه نیروگاه گرفت.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق شهیدمفتح، عبدالمجید دیناروند در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه جهاد تبیین یک ضرورت است و باید برای مردم شفاف‌سازی صورت گیرد و توضیحات لازم ارائه شود، ابراز کرد: دو هزار متر مکعب در سال پساب از تصفیه‌خانه همدان به نیروگاه وارد می‌شود و تنها دو حلقه چاه برای مصرف شرب نیروگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه 77 درصد کارکنان نیروگاه شهیدمفتح بومی هستند و نخبه‌ها و فرزندان همین استان را تشکیل می‌دهند، افزود: عمر نیروگاه شهیدمفتح 30 ساله شده و با تلاش کارکنان این مجموعه توان تولیدی و راندمان نیروگاه همانند روز اول است؛ درحالی که کمتر نیروگاهی در دنیا وجود دارد که 30 سال عمر کند و مانند روز اول بهره‌وری داشته باشد.
دیناروند با اشاره به اینکه قطعات استفاده‌شده برای تعمیرات واحد‌های نیروگاه ساخت داخل است، گفت: امسال تمام تعمیرات نیروگاه توسط نیروهای بومی استان انجام شد، درحالی که در هیچ کجای کشور چنین اتفاقی رخ نداده است؛ به‌واقع در تعمیرات نیروگاه‌ها از شرکت‌های پیمانکاری داخل و خارج استان استفاده می‌شود.
مدیرعامل نیروگاه شهیدمفتح با بیان اینکه از تمامی تخصص‌ها و رشته‌های دانشگاهی در این مجموعه مشغول به کار هستند، ابراز کرد: برای جذب و به‌کارگیری نخبگان دانشگاه‌ها اقدامات خوبی صورت گرفته و تاکنون 27 نفر از نخبگان جذب نیروگاه شهیدمفتح شده‌اند.
دیناروند به سفر هیئت ژاپنی به همدان اشاره کرد و با بیان اینکه متخصصان ژاپنی در این سفر و بازدید از نیروگاه همدان از عملکرد نیروگاه اظهار رضایت کرده و متخصصان این نیروگاه را به‌خاطر تعمیر و نگهداری، بهره‌برداری و اجرای برخی پروژه‌ها و اختراعات تحسین کردند، گفت: به ژاپنی‌ها اعلام کردیم برای تعمیرات نیروگاه‌هایی که توسط شرکت میتسوبیشی ساخته شده، آماده‌ایم.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در دیدار مذکور با بیان اینکه از قبل با توجه به موقعیت نیروگاه شایعاتی پیرامون نقش آن در خشک‌سالی منطقه در ذهن مردم وجود داشته است، اذعان کرد: نباید حفر چاه‌های بسیار توسط کشاورزان در این منطقه را نادیده گرفت؛ اکثریت مردم همدان در جریان اقدامات نیروگاه برای صرفه‌جویی مصرف آب قرار دارند.
محمود مسگریان با بیان اینکه باید برای مردم روشنگری صورت گیرد، عنوان کرد: اگر قدردان نعمت باشیم، باید تبیین‌گر موضوعات هم باشیم.
وی با بیان اینکه متأسفانه جامعه ما در مصرف انرژی و برق زیاده‌روی دارد و تاکنون فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه به‌درستی صورت نگرفته است، گفت: باید قدردان نعمت تولید برق در کشور بود.
مسگریان با بیان اینکه تولید برق با توجه به برنامه‌های آینده کشور که انرژی هسته‌ای را مد نظر قرار داده یک محصول اساسی برای کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: در شورای اسلامی شهر برای استفاده بهینه مصرف برق مسئولیت داریم و باید از بودجه و آموزش‌های شهروندی در راستای فرهنگ‌سازی استفاده کرده و برنامه‌ریزی لازم را داشت.
وی افزود: صرفه‌جویی در مصرف برق ما را از قطعی‌های احتمالی مصون می‌دارد؛ ضمن اینکه دولت هم به‌خاطر همین موضوع ساعت فعالیت کارمندان را تغییر داده است.
این مقام مسئول در پایان با اشاره به لزوم ترویج الگوی صحیح مصرف، گفت: در کشورهای غربی مصرف انرژی برنامه‌ریزی شده و طبق الگوهایی رفتار می‌کنند که باید از آن‌ها بهره گرفت.
شایان ذکر است، در این حاشیه این دیدار گزارش مبسوطی از روند پروژه تعاونی مسکن کارکنان نیروگاه شهیدمفتح توسط اعضای هیئت‌مدیره این تعاونی بیان شد و اعضای شورای اسلامی شهر همدان بر حمایت جدی از این پروژه تأکید کردند.
گفتنی است، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر همدان پس از دیدار و گفت‌وگو با مدیرعامل و معاونین نیروگاه شهیدمفتح، از بخش‌های مختلف این نیروگاه بازدید کردند.

شناسه خبر 70442