شناسه خبر:70460
1402/3/30 10:26:09

سپهرغرب، گروه گردشگری - شهره کرمی: طبیعت بکر آبشار و کتیبه‌های گنجنامه این‌روزها شاهد میهمانان ناخوانده‌ای همچون پراکندگی نابه‌سامان دست‌فروشان، صدای موسیقی‌های گوش‌خراش و قلیان‌به‌دستان است که این موضوعات در کنار نبود امنیت کافی و آرامش، مکدر شدن خاطر گردشگران را به دنبال دارد.

یکی از زیباترین و دلپذیرترین فضاهای گردشگری غرب کشور، کتیبه‌ها و آبشار گنجنامه بوده که از دیرباز مورد توجه همگان قرار گرفته است.
هرساله مسافران متعددی از اقصی نقاط جهان و ایران برای گذران اوقات فراغت خود به این فضای بکر طبیعی می‌آیند تا لحظات نابی را بگذرانند.
این فضای گردشگری ناب نیازمند توجه از سوی نهادهای ذی‌ربط است تا بتوان فضای مطلوبی را فراهم کرد و باعث شد همه گردشگران خاطرات خوبی از این فضا به یادگار داشته باشند و تصویر زیبایی از سرزمین مادها در خاطرشان حک شود.
در گذشته گردشگران فقط برای بازدید از کتیبه‌های هخامنشی در این منطقه حضور می‌یافتند، اما امروزه با ایجاد دهکده تفریحی و توریستی گنجنامه، این منطقه به مقصد گردشگری با قابلیت اقامت بیشتر برای گردشگران تبدیل شده است. به عضویت درآمدن این مکان در سازمان جهانی گردشگری باعث شده لزوم توجه به آن دوچندان شود.
بی‌شک هر تصویری از این فضا در ذهن هر گردشگر داخلی یا خارجی، نمایی از شهر همدان و به تبع کشور را در مدت زمانی طولانی، یدک خواهد کشید.
با توجه به اینکه برخی از مردم همدان نسبت به وضعیت گنجنامه ابراز ناراحتی داشتند، با آن‌ها در این خصوص گفت‌وگو کردیم که در ادامه خواهید خواند:
   لزوم وجود نگهبان در گنجنامه برای جلوگیری از ورود موتورسواران
یکی از مشکلات فضای آبشار و کتیبه‌های گنجنامه حضور موتورسواران در کنار آن‌ها است که باعث ایجاد مزاحمت برای مسافران و همه کسانی که در این فضا حضور دارند، می‌شود.
در مواردی نیز موتورسوارهای راه‌یافته به این فضا لاستیک موتور خود را در جوی‌های آب قرار داده و به قصد آزار دیگران کیوسک مستقر گردشگری و مردم را خیس می‌کنند که واقعاً زیبنده یک مرکز گردشگری نیست.
یکی از عواملی که باعث به‌وجود آمدن چنین مشکلاتی می‌شود، عدم حضور یک نگهبان در گیت ورودی بوده که مشکلات زیادی را در این فضای بکر طبیعی ایجاد کرده است.
البته در این خصوص مهندس ناظر گنجنامه آقای باباخانی، به‌شخصه برای جلوگیری از برخی رفتارها، با افراد برخورد کرده است، اما تنها یک نفر نمی‌تواند با همه افراد مقابله کند. با تذکر و پیگیری وی و پارکبانان که تعدادشان اندک است، نمی‌توان از حجم این مشکلات کم کرد و البته که این موضوع وظیفه آن‌ها نیست.
جای خالی نیروی انتظامی برای رصد این منطقه گردشگری و جلوگیری از برخی ناهنجاری‌ها، الزامی است؛ چراکه در این فضا افرادی که مواد مصرف کرده‌اند و در حالت طبیعی قرار ندارند نیز حضور می‌یابند و مزاحمت‌هایی را برای گردشگران به‌وجود می‌آورند.
    گنجنامه به پلیس مستقر نیاز دارد
با توجه به اینکه فضای مذکور دور از شهر قرار دارد، در زمان‌های خلوتی مانند دوران کرونا، شاهد مشکلات عدیده‌ای بودیم؛ به‌طوری که در این دوران چند دختر که برایشان مزاحمت ایجاد شده بود، به کیوسک حاضر در کنار کتیبه‌های گنجنامه پناه بردند، آن‌ها با پلیس تماس گرفتند که متأسفانه مأموران انتظامی با تأخیر یک‌ونیم ساعته به محل رسیدند؛ در مواقع تهدید و خطرهای این‌چنینی ممکن است هر اتفاقی رخ دهد. این دخترها برای مسافرت به همدان آمده و امنیت برای فضایی که فاصله خیلی طولانی با همدان ندارد را بدیهی پنداشته بودند، درحالی که متأسفانه این‌چنین نبوده است.
   در فضای کتیبه‌ها و آبشار جای نشستن نیست
دیگر مشکل این فضا عصر‌های تابستان است که از کنار کیوسک راهنمای گردشگری تا بیخ گوش کتیبه‌ها زیرانداز انداخته شده و مردم درحال غذا خوردن هستند، درحالی که کنار کتیبه‌ها و آبشار فضای عبور گردشگران است و گنجنامه فضای زیادی برای نشستن افراد دارد.
چون قانونی برای فضای نشستن افراد وجود ندارد، هرکس هرجا که بخواهد، حتی در مسیر کتیبه‌های تاریخی و آبشار می‌نشیند که در منظر مسافران زیبا نیست و آشفتگی بصری زیادی ایجاد می‌کند؛ به‌طوری که مستقر شدن افراد قلیان به دست می‌تواند تصویر نامناسبی از این کهن‌دیار در ذهن گردشگران ایجاد کند.
سال‌های گذشته آقای همایی به همراه یک شخصیت انتظامی در این فضا حضور داشتند که مشکلات را کاهش داده بود. به‌هرحال شهروندان انتظار دارند با توجه به اینکه فضای مذکور زیر نظر شهرداری است، مسئولان این اداره توجه بیشتری به آن داشته باشند.
اگر کودکی در این فضا گم شود، پیجری برای اعلام آن وجود ندارد؛ حتی امانت‌داری نیز در این مکان برای سپردن وسایلی که افراد پیدا می‌کنند، نیست که نیاز است به این موارد برای تسهیل امور گردشگران توجه شود.
در مسیر جاده گنجنامه در مواقع بارندگی و روزهای تعطیل نمی‌توان تاکسی پیدا کرد و اگر فردی بخواهد از گنجنامه به مرکز شهر بیاید، نمی‌تواند حتی اسنپ بگیرد؛ درحالی که انتظار می‌رود وسایل نقلیه برای رفت‌وآمد به میزان لازم درنظر گرفته شده باشد.
ترافیک زیاد و عدم مدیریت آن باعث آزار مسافران می‌شود و فردی که زمان زیادی در راه بوده، حالا باید ترافیک جان‌فرسایی را تحمل کند تا به این مکان گردشگری برسد. زمانی که این جاده بسته می‌شود، افراد باید مدت زیادی را منتظر باشند تا بتوانند به مرکز شهر برگردند.
حضور دست‌فروشان متعدد دیگر موضوعی است که باعث آشفتگی بصری گنجنامه شده است؛ به‌طوری که فضای پیاده را برای عبورومرور سلب کرده‌اند و هیچ برنامه‌ای برای آن درنظر گرفته نشده است.
عدم نظارت بر این فضا موجب شده افرادی با حضور در کنار کتیبه‌ها، کردی برقصند! ما مخالف شادی نیستیم، اما این‌گونه رفتارها مناسب محوطه مذکور نیست؛ این فضا حرمت دارد و نباید آرامش افراد در آن برهم زده شود.
سروصدای زیاد موسیقی، از دیگر موارد آزاردهنده این طبیعت بکر است که بارها مسافران به آن اعتراض داشته‌اند. چرکه آن‌ها انتظار دارند با حضور در این فضا، شاهد فضای سبز به همراه صدای دلنشین آب باشند و آرامش بگیرند، اما صدای موزیک‌های نابه‌هنجار و چندگانه باعث آزرده شدن خاطر آن‌ها شده است.
حال فرض کنید افراد بعد از رانندگی زیاد به آرامش نیاز داشته باشند، این ناهنجاری‌ها فقط باعث افزایش خستگی آن‌ها خواهد شد. از طرفی وقتی مسافران این نابه‌سامانی و صداها را مشاهده می‌کنند، به خود اجازه می‌دهند رفتارهای هنجارشکنانه داشته باشند.
دیگر موضوع حضور بچه‌های کار است که در این فضا حضور می‌یابند؛ این بچه‌ها در کنار کولی‌هایی که به فال‌گیری مشغول هستند، قرار گرفته و متأسفانه جلوی چشم همه به تکدی‌گری و حتی دزدی دست می‌زنند که چهره این فضای گردشگری را مکدر می‌کنند. البته باید به افرادی که به‌راحتی در این فضا به فروش مواد مخدر می‌پردازند نیز توجه داشت، چراکه اگر کمی تأمل کنید، بوی انواع و اقسام سیگارها را استشمام خواهید کرد.
   کتیبه‌های گنجنامه حفاظ ندارند
سال گذشته ترکیدن یک پیک‌نیک در کنار کتیبه‌ها، می‌توانست خطر جدی برای تخریب آن‌ها باشد، یا در موری دیده شده که افراد تخم مرغ به سمت کتیبه‌ها پرتاب می‌کنند! بنابراین انتظار داریم حفاظی برای این کتیبه‌ها درنظر گرفته شود تا یکی از آثار فاخر تاریخی همدان حفظ شود.
گنجنامه شدیداً نیاز به حضور همیشگی نیروی انتظامی دارد، چراکه در این فضا مسائل زیادی پیش می‌آید که نیاز به حضور نیروی انتظامی است؛ گنجنامه به‌نوعی آبروی شهر است و نیاز به توجه ویژه دارد.
با توجه به آنچه گفته شد، فضای گردشگری آبشار و کتیبه‌های گنجنامه نیاز دارد تا نگهبانانی برای جلوگیری از ورود موتورسیکلت در آن به‌طور مستمر حضور داشته باشند؛ با توجه به آنچه بیان شد، حضور مستمر پلیس برای امنیت مسافران و اهالی، یک امر ضروری است.
توجه مسئولان ذی‌ربط به این امر و پیگیری تعیین محل‌هایی برای نشستن مسافران در فضایی غیر از کنار آبشار و کتیبه‌ها و جای‌گزینی آن‌ها در فضای کنار رودخانه و وجود حفاظ برای کتیبه‌های گنجنامه، موضوعاتی است که باید به آن‌ها توسط اداره‌­های ذی‌ربط به‌صورت اورژانسی رسیدگی شود تا این مکان که نمادی از شهر همدان و تاریخ کشور است، از هرگونه آشفتگی در امان باشد و چهره مطلوبی از سرزمین مادها را برای گردشگران خارجی و داخلی ایجاد کرده باشیم.

شناسه خبر 70460