شناسه خبر:70533
1402/4/1 08:40:02

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره امور عشایر استان همدان گفت: 500 دستگاه پنل خورشیدی در چند ماه گذشته بین عشایر کوچنده در استان توزیع شده است و 800 دستگاه نیز تا یک ماه دیگر به آن‌ها تحویل خواهد شد.

جعفر کاویانی‌دلشاد روز چهارشنبه ابراز کرد: پنل‌های خورشیدی سیستم‌هایی هستند که می‌توانند انرژی خورشید را دریافت و آن را به الکتریسیته تبدیل کنند که برای مصرف‌های تجاری و مسکونی مورد استفاده باشد و البته در روستاها و مناطق عشایری نیز کاربرد فراوانی دارد.
کاویانی‌دلشاد افزود: سه هزار و 954 خانواده عشایر در استان همدان با 13 هزار و 980 نفر جمعیت در چهار ایل، 24 طایفه و 72 سامانه عرفی و 12 کانون اسکان زندگی می‌کنند.
وی ادامه داد: در کانون اسکان عشایر قرق بهار عشایر دارای مرتع، کشاورزی، دامداری و محل مسکونی به متراژ 197 هکتار هستند و چون مستقر و ساکن شده‌اند، پروانه کوچشان باطل شده است.
رئیس اداره امور عشایر استان همدان یادآور شد: 12 کانون اسکان برای عشایر در استان با 990 هزار رأس دام سبک و سنگین داریم که 20 درصد گوشت استان را تأمین می‌کنند.
وی میزان اراضی در اختیار عشایر در استان را 90 هزار هکتار عنوان کرد که 9.5 درصد از مراتع استان را تشکیل می‌دهند.
کاویانی‌دلشاد ادامه داد: جمعیت عشایر ییلاقی همدان با دو هزار و 692 خانوار، 11 هزار و 151 نفر هستند.
وی افزود: عشایر قشلاقی همدان که به استان‌های ایلام، خوزستان، لرستان و کرمانشاه کوچ می‌کنند، 800 خانوار هستند که دو هزار و 791 نفر جمعیت را شامل می‌شوند.
رئیس اداره امور عشایری استان همدان گفت: از آنجایی که در ابتدای هرسال عشایر کوچنده به مراتع همدان می‌آمدند و آماده نبودن مراتع باعث بروز مشکلاتی می‌شد، برابر هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده مقرر شد امسال از تاریخ 15 اردیبهشت‌ماه تا 15 آبان‌ماه بتوانند در مراتع استان همدان اقامت کنند که این تمهید موجب سروسامان دادن به زمان حضور عشایر در مراتع استان همدان شد.
وی ادامه داد: حمایت از جامعه عشایر تنها مربوط به تولید نیست، بلکه امور مربوط به حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی آن‌ها نیز باید سامان‌دهی شود.
کاویانی‌دلشاد گفت: براساس قانون همه دستگاه‌های اداری و اجرایی کشور باید یک درصد از بودجه‌های خود را به ارائه خدمات به عشایر کشور اختصاص دهند و هر خدماتی که به جامعه شهری و روستایی ارائه می‌کنند، عشایر نیز باید از آن‌ها بهره‌مند باشند.
وی افزود: از آنجا که عشایر همدان 9 دهم درصد از جمعیت استان را تشکیل می‌دهند، باید حدود یک درصد اعتبار استانی به عشایر و رسیدگی به امور آن‌ها تعلق گیرد.
رئیس اداره امور عشایری استان از ادارات دامپزشکی، فنی و حرفه‌ای، برق، گاز و شرکت نفت به‌عنوان دستگاه‌هایی نام برد که همکاری خوبی را برای حل مشکلات عشایر استان همدان دارند.
وی یادآور شد: متأسفانه برخی ادارات با عنوان اینکه اعتبار ندارند، نمی‌توانند خدمات لازم را به جامعه عشایری ارائه دهند؛ سازمان امور عشایری نیز وظیفه دارد نحوه عملکرد دستگاه‌های اجرایی و ارائه خدمات آن‌ها به عشایر را به استانداری گزارش کند.
کاویانی‌دلشاد با اشاره به اینکه 250 کیلومتر ایل‌راه در استان همدان وجود دارد که سال گذشته با بودجه 356 میلیون تومان 120 کیلومتر از آن مرمت و بازسازی شد، افزود: ایل‌راه‌های سیمین و ابرو نیاز به بهسازی دارد که در این مورد اقدام می‌کنیم.
وی ادامه داد: سال گذشته نیز برای تأمین آب اسکان عشایری پنج میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه شد.

شناسه خبر 70533