شناسه خبر:70565
1402/4/1 09:28:04

سپهرغرب، گروه اندیشه: یک کارشناس مذهبی گفت: ذی الحجه ماه ولایت است چراکه در روز غدیر دین اسلام کامل شده و نعمت خداوند بر انسان تمام می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین تقوایی گفت: ذی‌الحجه یکی از چهار ماه حرام و آخرین ماه در تقویم هجری قمری است واز آنجا که مناسک حج در آن انجام می‌شود، ذی‌الحجه نام گرفته است. ذی الحجه ماه ولایت است که در روز غدیر دین کامل شده و نعمت تمام می‌شود، و به جهت احترام این ماه لازم است انسان با غفلت وارد این ماه نشده از قبل آمادگی ورود و بندگی خداوند در این ماه را فراهم کند.
به گفته این کارشناس مذهبی، ذی‌الحجه از ماه‌های بسیار شریف است، دهه اول آن فضیلت بسیاری دارد. دهه نخست این ماه از ایام معروف سال و روزهای ویژه حج و زیارت خانه خدا است. برای این ماه اعمالی ذکر شده است که از مهم‌ترین آن‌ها به جا آوردن نماز دهه اول میان نماز مغرب و عشا و نیز خواندن ادعیه است.
حجت الاسلام والمسلمین تقوایی ادامه داد: وقایع بسیار مهمی از جمله ازدواج حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها با امیرالمومنین امام علی علیه‌السلام (روز اول ذی الحجه) و شهادت حضرت امام باقر علیه‌السلام (روز هفتم ذی‌الحجه سال 114 قمری) در این ماه اتفاق افتاده است. عید قربان، عید غدیر، مباهله و بسیاری از رویدادها و مناسبت‌های مهم دینی و مذهبی در این ماه قرار گرفته‌اند.
وی افزود: محدث قمی اعمال و اذکار و ادعیه و نمازهای مستحبی این ماه را در مفاتیح الجنان برشمرده است. بر اساس روایات و حدیثی از پیامبر اکرم(ص) عبادت و کار نیک در هیچ ایامی به اندازه ده روز اول ماه ذی الحجه فضیلت و ثواب ندارد. به جا آوردن ذکر استغفار، ذکر‌های خاص این روز، ذکر صلوات و دعاهای مخصوص روز نخست ماه ذی الحجه ثواب و فضیلت بسیار است.

شناسه خبر 70565