شناسه خبر:70836
1402/4/10 11:03:05

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: از مجموع 12 سد استان با ظرفیت یک میلیارد و 350 میلیون متر مکعب آب؛ اکنون 885 میلیون متر مکعب یعنی بیش از 65 درصد آب در آنها وجود دارد و به میزان 464 میلیون مترمکعب یعنی بیش از 34 درصد خالی از آب است.

رسول فرهادی به اشاره به هفته صرفه‌جویی در مصرف آب، افزود: اهمیت و ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب با توجه به اقلیم خشکی که در آن قرار داریم و خشکسالی‌های پیاپی که در استان و کشور تجربه می‌کنیم بر هیچ کس پوشیده نیست.

وی در ادامه به برنامه‌های این شرکت برای جلوگیری از هدر رفت آب در حوزه کشاورزی که بیشترین بخش مصرف آب کشور در آن است اشاره کرد و افزود: این برنامه‌ها براساس اسناد بالا دستی «سازگاری با کم‌آبی» وزارت نیرو، مصوبه شورای عالی آب کشور و همچنین مصوبه استانداری کرمانشاه در راستای تعادل بخشی برداشت آب از سفره‌های زیر زمینی استان است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه، انسداد چاه‌های غیر مجاز و جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز را از مهمترین این برنامه‌ها اعلام کرد و افزود: برنامه انسداد چاه‌های غیرمجاز با کمک دستگاه قضا و دیگر ارگان‌ها که مشخص است و برای جلوگیری از اضافه برداشت آب از چاه‌های مجاز نیز برنامه جداگانه ای با شرکت توزیع نیروی برق در دست اجرا داریم.

فرهادی همچنین با اشاره به اینکه بسیاری از چاه‌های مجاز استان برقی هستند، گفت: به همین خاطر با شرکت توزیع نیروی برق طرحی داریم که اگر چاه کشاورزی بیش از حد محاسبات مجوز برقش مصرف داشت؛ تعرفه قبض برق او با قیمت نجومی آزاد محاسبه شود تا دیگر اضافه برداشت آب برای آن اصلا صرفه اقتصادی نداشته باشد و میزان حق برداشت آب را رعایت کنند.

این مسئول از دیگر برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای را ادامه فوری نصب کنتورهای هوشمند بر روی همه چاه‌ها برقی باقیمانده ذکر کرد و به تاثیر بسزائی نصب این کنتورهای هوشمند برای مدیریت و صرفه جویی مصرف آب چاه‌های کشاورزی اشاره کرد.

 

شناسه خبر 70836