شناسه خبر:70861
1402/4/11 08:48:45

سپهرغرب، گروه خبر: در 20 استخر ذخیره آب کشاورزی شهرستان بهار پنج هزار قطعه بچه‌ماهی کپور رهاسازی شد که با این اقدام براساس پیش‌بینی در پایان فصل برداشت، 10 تُن به تولید ماهی شهرستان اضافه می‌شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان شنبه 10 تیرماه در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: 600 واحد آبزی‌پروری خُرد و بزرگ در سطح استان دارای فعالیت هستند که از این تعداد 75 واحد به واحدهای آبزی‌پروری ماهیان زینتی و 550 واحد به واحدهای پرورش ماهی گرمابی و سردآبی اختصاص دارد.
احمد بختیاری با بیان اینکه براساس آخرین آمار سال 1401 میزان تولیدات آبزی‌پروری استان همدان در سطح واحدهای گرمابی و سردآبی حدود 6 هزار و 500 تُن بوده است، اظهار کرد: میزان تولید ماهی گرمابی و سردآبی شهرستان بهار در سال گذشته 350 تُن بوده که براساس پیش‌بینی این میزان طی سال جاری 400 تُن افزایش خواهد داشت.
وی با اشاره به توزیع و رهاسازی پنج هزار قطعه بچه‌ماهی کپور در استخرهای ذخیره آب کشاورزی شهرستان بهار، تصریح کرد: در این رابطه 20 نفر از پرورش‌دهندگان ماهی در شهرستان بهار متقاضی بچه‌ماهی بودند که به همین منظور پنج هزار قطعه بچه‌ماهی کپور بین این متقاضیان توزیع و در 20 استخر ذخیره آب کشاورزی آن‌ها رهاسازی شد.
بختیاری با بیان اینکه با رهاسازی این تعداد بچه‌ماهی براساس پیش‌بینی در پایان فصل برداشت 10 تُن به تولید ماهی شهرستان بهار اضافه می‌شود، اذعان کرد: در رابطه با توزیع و رهاسازی بچه‌ماهی کپور در استخرهای ذخیره آب کشاورزی شهرستان‌ها، بخشی از هزینه را متقاضیان تقبل کرده‌اند و بخشی از هزینه از اعتبارات ترویجی استان پرداخت شده است.
وی با تأکید بر اینکه در سطح استان همدان امکان پرورش ماهی وجود دارد، افزود: در شهرستان نهاوند که دارای آب، سراب و رودخانه است، پرورش‌دهندگان ماهی بیشتر به‌صورت مزارع پرورش ماهی فعالیت دارند و در مابقی شهرستان‌های استان همدان ازجمله بهار در استخرهای دومنظوره که مجاور چاه‌های آب هستند، به‌صورت فصلی امکان پرورش ماهی وجود دارد.
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیشتر استخرهای پرورش ماهی شهرستان بهار را از نوع خاکی و سیمانی و قابل استفاده در پرورش ماهی قزل‌آلا و ماهی کپور دانست و یادآور شد: شهرستان بهار در تولید ماهی زینتی با تولید سالانه 400 هزار قطعه رتبه سوم و در تولید ماهی گرمابی و سردابی رتبه پنجم استان را در بین شهرستان‌های استان دارا است که رتبه خوبی بوده، اما امیدواریم با حمایت کشاورزان و درخواست‌های هرچه بیشتر متقاضیان و حمایت‌های دولتی بتوان میزان تولید و تعداد بهره‌برداران و پرورش‌دهندگان ماهی این شهرستان را افزایش داد.
وی ایجاد اشتغال، افزایش تولید، افزایش سرانه مصرف، افزایش محصولات زراعی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان را از مزایای پرورش ماهی در استخرهای دومنظوره دانست و به افرادی که علاقه‌مند به پرورش ماهی هستند، توصیه کرد حتماً در این زمینه ورود پیدا کنند؛ چراکه این کار نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی ندارد و اگر تسهیلات بانکی نیاز داشته باشد بعد از دریافت مجوز، به تناسب طرحی که دارند، در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.
بختیاری در پایان گفت: پرورش‌دهندگان ماهی اگر ماهی کپور رهاسازی کنند، 50 درصد هزینه آن را خود پرداخته و مابقی را دولت از اعتبارات شیلات پرداخت خواهد کرد و در رابطه با ماهی قزل‌آلا نیز بخشی از هزینه خوراک و بچه‌ماهی به‌صورت ترویجی (به‌ویژه اگر سال اول تولید باشد) را شیلات کمک خواهد کرد؛ ضمن اینکه دستگاه هواده و تجهیزات آبزی‌پروری هم در حد توان توسط شیلات در اختیار کشاورزان و بهره‌برداران پرورش ماهی قرار می‌گیرد.

شناسه خبر 70861