شناسه خبر:70876
1402/4/11 09:24:47

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان گفت: روابط خارجی کردستان تنها محدود به اقلیم کردستان و عراق نیست بلکه ارمنستان هم در حوزه محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان آماده ارتباط و تعامل با این استان است.

اسماعیل زارعی‌کوشا در جلسه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان کردستان اظهار کرد: توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، خانه‌های خلاق و مراکز رشد از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت سیزدهم است.
وی نقش دبیرخانه ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در تحقق سیاست‌های دولت در این حوزه را مهم ارزیابی کرد و با تأکید بر تقویت جایگاه آن، افزود: هدف‌گذاری و اولویت‌بندی مسائل این حوزه و پیگیری بر اساس این اولویت‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.
استاندار کردستان خاطرنشان کرد: انجام مسائل ملی مبتنی بر قانون است اما با وجود قانون‌گذاری مطلوب در این حوزه، اما با خلأ و مشکلاتی برای اجرا روبرو هستیم.
زارعی‌کوشا انجام اقدامات کارشناسی برای احصای مشکلات از سوی مجموعه پارک علم و فناوری را ضروری دانست و افزود: اولویت اصلی ستاد دانش‌بنیان در استان باید رفع مشکلات موجود باشد و با ارائه راهکارهای مناسب و جایگزین موانع پیش‌رو را برداشته و تسهیلگری لازم انجام دهد.
وی تصریح کرد: مرجع اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان باید دانشگاه‌ها باشد و مهم‌ترین وجوه مورد نیاز توجه ویژه به این حوزه است.
استاندار کردستان بر اطلاع‌رسانی بیشتر در زمینه اقدامات انجام گرفته در حوزه دانش‌بنیان‌ها در استان تاکید کرد و گفت: تعامل و ارتباط نزدیک بین شرکت‌های دانش‌بنیان و دستگاه‌های اجرایی امری ضروری است و در این راستا باید راهکارهای علمی و عملیاتی ارائه شود.
زارعی‌کوشا عنوان کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان، باید محصولات دانش‌بنیان تهیه و توزیع شود و در این راستا اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت بگیرد.
وی اذعان کرد: ظرفیت اقلیم کردستان و مرز در استان کردستان باید در این حوزه بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد چراکه اقلیم کردستان به‌دنبال این است که تمام نیازهای خود را در ایران و به‌ویژه از استان کردستان برآورده کند.
استاندار کردستان با بیان اینکه در ارتباط با اقلیم کردستان هیچ‌گونه محدودیتی نداریم، افزود: روابط خارجی کردستان تنها با اقلیم کردستان و عراق محدود نمی‌شود و ارمنستان هم برای تعامل و استفاده از ظرفیت محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام آمادگی کرده است.
زارعی‌کوشا اذعان کرد: پارک علم و فناوری کردستان باید بیش از پیش فعال شود و ظرفیت‌های استان را شناسایی و زمینه شکوفایی هرچه بیشتر آن‌ها را فراهم کند.
وی برگزاری جلسات فعال با بانک‌ها در راستای حمایت بیشتر از حوزه دانش‌بنیان استان را مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: ظرفیت‌سازی پارک علم و فناوری در سطح شهرستان‌های استان پیگیری و تمرکز از سطح سنندج برداشته شود.
معاون اقتصادی استاندار کردستان گفت: سرعت عمل در واگذاری زمین برای توسعه پارک علم و فناوری در دستگاه‌های اجرایی استان کند است.
حامد قادرزاده ظهر امروز در جلسه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان کردستان اظهار کرد: تسهیل در مسیر متنوع‌سازی زیست‌بوم نوآوری از مهم‌ترین اهداف تشکیل ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت این زیست‌بوم در حوزه معادن، کشاورزی، صنعت، صنایع دستی و غیره می‌توان با استفاده از فناوری در زمینه تجاری‌سازی و همچنین بین‌المللی‌سازی فعالیت‌های فناورانه شاهد رونق هرچه بیشتر اقتصاد و رفع مشکل بیکاری در استان باشیم.
معاون اقتصادی استاندار کردستان در ادامه امکانات اولیه و ایجاد زیرساخت را مهم‌ترین دغدغه پارک علم و فناوری در استان عنوان کرد و گفت: باید با هم‌افزایی بین‌دستگاهی زمینه تحقق اهداف و برنامه‌ها در این حوزه را فراهم سازیم.
قادرزاده خاطرنشان کرد: در حوزه پارک‌های علم و فناوری بیش از هرچیز شناسایی توانمندی‌های این بخش ضروری است.
وی گفت: معرفی و اطلاع‌رسانی در مورد ظرفیت دانش‌بنیان‌های استان بهترین کمک به این بخش است در این راستا نیاز به کار جدی داریم.
وی با تأکید بر اینکه در توانمندی‌های این بخش در همه شهرستان‌های استان شناسایی شود، خاطرنشان کرد: ایجاد بانک اطلاعاتی از افرادی که می‌خواهند در این حوزه کار کنند از دیگر نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس دانشگاه کردستان اضافه کرد: باید از تمام ظرفیت‌ها در این راستا بهره بگیریم و جامعه دانشگاهی به‌صورت کامل به این حوزه ورود پیدا کند.
وی با بیان اینکه از ظرفیت همه مراکز عالی استان باید استفاده شود، گفت: سرعت عمل در حوزه واگذاری زمین برای توسعه پارک علم و فناوری استان بسیار حائز اهمیت است متاسفانه در خیلی از موارد دستگاه‌های استان همکاری چندانی ندارند.
وی با یادآوری کمبود نیرو در دستگاه‌های اجرایی در سطح استان، اضافه کرد: ارتقاء پارک علم و فناوری از سطح سه به سطح دو مستلزم استخدام 20 نفر نیرو به‌ویژه در حوزه پسی‌دکتری است.
رئیس پارک علم و فناوری کردستان گفت: هزار میلیارد ریال در سفر رئیس جمهور به پارک علم و فناوری اختصاص یافته ولی تاکنون مبلغی تخصیص نیافته است.
بابک سوری اظهار کرد: در سفر رئیس جمهور به استان، 150 میلیارد ریال برای تکمیل ساختمان فناوری و نوآوری و 200 میلیارد ریال به تکمیل زیرساخت‌های پارک علم و فناوری استان اختصاص یافت اما هنوز مبلغی تخصیص نیافته است.
وی ادامه داد: برای تکمیل ساختمان مرکز رشد مریوان 100 میلیارد ریال، پردیس فناوری بین‌المللی مشترک با اقلیم کردستان عراق 250 میلیارد ریال و ایجاد مراکز نوآوری و خانه‌های خلاق در شهرستان‌ها هم 300 میلیارد ریال اختصاص یافت.
رئیس پارک علم و فناوری کردستان یادآور شد: امسال 25 واحد فناور در مراحل رشد مقدماتی، رشدی و پارکی در کردستان پذیرش شد که با ساز و کار در نطر گرفته شده تعداد کل این واحدها از 151 واحد سال گذشته به 200 واحد در سال جاری افزایش خواهد یافت.
سوری بر ضرورت ایجاد ایجاد ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان تأکید کرد و گفت: هنوز برخی دستگاه‌های اجرایی از اقلام تولید خارج استفاده می‌کنند در حالی که مشابه داخلی وجود دارد و این خلاف قانون است.
وی اضافه کرد: مولدسازی و به‌کارگیری منابع استانی برای تقویت فعالیت‌های نوآورانه ضروری است؛ چراکه سعی دارد منابع را به سمت تولید دانش‌بنیان سوق دهد.
رئیس پارک علم و فناوری کردستان راهبردهای عملیاتی پارک در سال جاری را توسعه زیرساخت‌های فیزیکی، توسعه مراکز فناوری، ارتقای بهره‌وری و تعاملات و همکاری‌های بین‌المللی عنوان کرد و ادامه داد: در زمینه زیرساخت‌های فیزیکی تا سال گذشته حدود دو هزار مترمربع فضا در اختیار این دستگاه قرار گرفت که امیدواریم تا پایان امسال به 14 هزار مترمربع برسد.
سوری به نبود زمین کافی در اختیار واحدهای فناور برای فعالیت اشاره کرد و افزود: امسال پذیرش واحدهای فناور رشدی را به 10 واحد خواهیم رساند و بر این اساس اشتعال 20 درصد افزایش خواهد یافت.
وی به کندی روند واگذاری زمین مورد نیاز برای توسعه پارک علم و فناوری اشاره و دشواری‌های تعاملات واحدهای فناور و دانش‌بنیان با دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها را از موانع توسعه مراکز رشد و خانه خلاق و تأخیر در تخصیص مصوبات سفر رئیس جمهور اعلام کرد.

شناسه خبر 70876