شناسه خبر:70914
1402/4/12 08:47:38
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان خبر داد:

ذبح و توزیع 400 رأس دام بین نیازمندان در عید قربان

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان همدان گفت: در عید سعید قربان 400 رأس دام سبک و سنگین به همت مردم استان همدان ذبح و قربانی شده است.

محمدرسول شیخی‌زاده شنبه 10 تیرماه در شورای هماهنگی زکات شهرستان رزن اظهار کرد: در عید قربان شاهد ذبح و قربانی بسیار خوبی در سطح استان به همت مردم با نیت نذر سلامتی و فرج امام زمان (عج) بودیم و ذبح این تعداد دام با همکاری مجموعه مدیران دامپزشکی استان و شهرستان‌ها و کشتارگاه‌ها انجام، بسته‌بندی و توزیع آن بین فقرا آغاز شده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه سال گذشته 38 میلیارد تومان زکات در سطح استان جمع‌آوری و ثبت‌وضبط شده است، افزود: از این میزان زکات جمع‌آوری‌شده، هشت میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی به‌ویژه در روستاها در قالب ساخت و تعمیر و تجهیز مساجد، حسینیه‌ها، مدارس و بهسازی معابر و مسکن محرومان و خانه عالم هزینه شده و 32 میلیارد تومان در قالب کمک به فقرا و نیازمندان در زمینه کمک‌معیشت، مسکن، درمان، تعمیرات و کمک‌های موردی به مددجویان پرداخت شده است.
شیخی‌زاده در ادامه تصریح کرد: در سه ماه ابتدای سال جاری نیز 20 میلیارد تومان زکات در سطح استان همدان جمع‌آوری و ثبت‌وضبط شده است که از این میزان زکات افزون‌بر 16.5 میلیارد تومان به زکات فطریه و کفارات اختصاص داشته است.
وی از افزایش دو برابری پرداخت زکات فطریه و کفارات نقدی سه ماه امسال استان همدان به نسبت مشابه سال قبل خبر داد و بیان کرد: امسال زکات فطریه و کفارات نقدی که در اختیار کمیته امداد استان همدان قرار گرفت، افزون‌بر 3.5 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته با افزایش دو برابری همراه بوده است.
شیخی‌زاده در ادامه با اشاره به صندوق امداد ولایت، گفت: صندوق امداد ولایت با هدف بانکداری اسلامی و قرض‌الحسنه کامل از چند سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی افزود: این صندوق درحال حاضر دارای طرحی تحت عنوان «سپرده‌گذاری خیرین» بوده که در این طرح هر مبلغی که فرد خیر یا مؤسسات خیریه در این صندوق سپرده‌گذاری کنند، صندوق موظف است معادل آن را در اختیار فرد خیر و مؤسسه خیریه برای پرداخت وام قرض‌الحسنه به نیازمندان که توسط خیر یا مؤسسه خیریه معرفی می‌شود، قرار دهد.
شیخی‌زاده خاطرنشان کرد: در این رابطه صندوق امداد ولایت یک ریال کارمزد تا سقف 10 میلیون تومان دریافت نمی‌کند؛ ضمن اینکه در رابطه با تسهیلات بالای 10 میلیون تومان نیز سه درصد کارمزد برای یکبار در طول دوره دریافت می‌شود و تسهیلات آن با نیت خیر و هر فردی را که خیر یا مؤسسات خیریه‌ دارای سپرده‌گذاری در این صندوق معرفی کنند، پرداخت می‌شود.
وی در ادامه با بیان اینکه شورای هماهنگی زکات شهرستان‌های بهار و رزن از شوراهای زکات فعال استان همدان به‌شمار می‌روند، افزود: روز یکشنبه 11 تیرماه رزمایش زکات در شهرستان ملایر برگزار می‌شود که این رزمایش تبلیغی بزرگ همه روستاهای این شهرستان را زیر پوشش قرار خواهد داد.
شیخی‌زاده بیان کرد: این رزمایش از ساعت هفت صبح شروع می‌شود و تا دو بعدازظهر ادامه خواهد داشت و در این رزمایش به تمام روستاهای شهرستان ملایر گروه تبلیغی زکات اعزام می‌شود و در پایان طی جلسه‌ای در فرمانداری گروه‌های مورد نظر خروجی کار انجام‌شده خود را ارائه خواهند داد.
وی گفت: رزن نیز می‌تواند با هماهنگی و نظارت مدیران ارشد شهرستان و با همکاری ادارات جهاد کشاورزی، تعاون روستایی و تبلیغات اسلامی گروه‌هایی را برای بازدید از مراکز خرید تضمینی غلات شهرستان اعزام کند و با کشاورزان و گندم‌کاران در این مراکز دیدار چهره به چهره داشته باشد.
شیخی‌زاده در ادامه با بیان اینکه امسال برای مددجویان کمیته امداد به‌ویژه در روستاها هیچ محدودیتی جهت کمک به ساخت مسکن محرومان نداریم، اظهار کرد: تشویق شوراها و مؤدیان زکات در روستاها به سمت مسکن محرومان است و از مؤدیان، خیران و کسانی که توان کمک دارند، درخواست داریم به ساخت مسکن محرومان تشویق شوند.
وی همچنین بیان کرد: هر روستایی که در بحث زکات به‌ویژه زکات غلات ورود پیدا کند، از منابع کمیته امداد برای کمک به فقرای آن روستا مبالغی در اختیار شورای زکات روستا قرار می‌گیرد تا به محرومان روستای خود کمک کند.
   امسال زکات شهرستان رزن باید رتبه اول استان شود
فرماندار رزن هم خطاب به شورای هماهنگی زکات شهرستان گفت: امسال زکات رزن در بین شهرستان‌های استان همدان باید رتبه اول شود، چراکه این شهرستان با ظرفیت و توانمندی‌های خوب خود در بسیاری از زمینه‌ها، برتر است و این توانمندی را دارد که در زمینه زکات نیز رتبه اول و برتر استان باشد.
علی‌اصغر غفاری‌آثار با اشاره به بحث مسکن محرومان، تصریح کرد: در سطح شهر رزن 170 خانوار زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی فاقد مسکن شناسایی شده‌اند که برای صاحب‌خانه شدن این خانوارها به آن‌ها برای ساخت و احداث مسکن، زمین رایگان داده خواهد شد.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون تملک و توافق و تهیه طرح لازم برای زمین مسکن این خانوارها انجام گرفته و کمیته فنی برگزار شده است، افزود: با شناسایی افرادی که امکان صاحب‌خانه شدن را ندارند و زیر پوشش این دو دستگاه حمایتی هستند، علاوه‌بر اختصاص زمین رایگان، بنیاد مسکن به آن‌ها تسهیلات 200 میلیون تومانی با بازپرداخت 12 ساله و با نرخ سود پنج درصد پرداخت می‌کند؛ ضمن اینکه بنیاد علوی نیز 60 میلیون تومان و کمیته امداد هم 80 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به آن‌ها می‌دهند.
وی همچنین یادآور شد: در برخی از روستاها برای افراد زیر پوشش فاقد مسکن در روستای خود اختصاص زمین رایگان امکان نداشته که به همین منظور در روستای هم‌جوار زمین رایگان برای احداث مسکن آن‌ها تأمین شده است.
فرماندار رزن ابراز کرد: با این اقدام در بحث ساخت و احداث مسکن محرومان، رزن به‌عنوان یکی از شهرستان‌های آزمونه (پایلوت) در سطح استان همدان خواهد بود.
غفاری‌آثار در ادامه با بیان اینکه در شهرستان رزن تاکنون یک‌هزار متقاضی به‌منظور شرکت در نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند و تأیید شده‌اند، تصریح کرد: چهار هزار قطعه زمین درحال آماده‌سازی برای ساخت مسکن نهضت ملی در رزن بوده که با ساخت این تعداد قطعات، حدود 10 هزار واحد مسکن در شهرستان احداث می‌شود و با احداث این تعداد مسکن تا 20 سال آینده رزن در رابطه با زمین و مسکن هیچ مشکلی نخواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: در رابطه با مسکن محرومان دمق 40 قطعه زمین داریم که برخی از مساکن آن دارای 50 درصد پیشرفت فیزیکی بوده و برخی احداث شده‌اند؛ ضمن اینکه در بخش سردرود نیز 10 تا 15 متقاضی احداث مسکن محرومان هستند.
غفاری‌آثار با اشاره به الحاق 47 هکتار به شهر دمق، اظهار کرد: در رابطه با مسکن مهر قدیم شهر دمق از مجموعه راه و شهرسازی استان گلایه‌مند هستیم، چراکه هنوز مشکل مسکن مهر این شهر با وجود گذشت چندین سال، مرتفع نشده است.
وی با بیان اینکه حدود 9 ماه پیش از محل اعتبارات سفر برای کنارگذر رزن اعتبار 24 میلیارد و 200 میلیون تومان به حوزه راه و شهرسازی اختصاص داده شده و در حساب اداره کل است، گفت: این‌ میزان اعتبار را هنوز راه و شهرسازی نتوانسته هزینه کند که از دادگستری شهرستان درخواست داریم به‌عنوان ترک فعل در این رابطه ورود پیدا کند.
امام‌جمعه رزن هم گفت: هر مشکلی در جامعه دارای راهکار بوده و اگر می‌خواهیم جامعه‌ای را از فقر نجات دهیم، پرداخت و گرفتن زکات از طرف حاکمان اسلامی آن جامعه از نقش مؤثری در این امر برخوردار خواهد بود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر منصوری افزود: اگر فقیر و نیازمندی در جامعه وجود دارد، از کم‌کاری ما مسئولان در رابطه با عدم توجه به گرفتن زکات از افراد جامعه هدف بوده است.
وی تصریح کرد: دهیاران روستاها باید در بحث پرداخت زکات روستای خود وارد عرصه شده و با راهکارهای مختلف مردم را به سمت پرداخت زکات ترغیب و تشویق کرده و در پرداخت زکات انگیزه ایجاد کنند.
منصوری با تأکید بر زمینه‌سازی پرداخت زکات در بین مؤمنان جامعه، یادآور شد: برای ایجاد روحیه و انگیزه جهت پرداخت زکات جلسه‌ای با حضور روحانیون شهرستان برای تبلیغ پرداخت زکات در سطح روستاها برگزار خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به طرح شمیم خدمت در سطح روستاهای شهرستان رزن، گفت: طی اجرای این طرح مسئولان شهرستان هر هفته در یکی از روستاها بین اهالی حضور پیدا می‌کنند که ترویج و تشویق مردم به پرداخت زکات در این طرح، از نقش مؤثری در انجام این فریضه الهی برخوردار خواهد بود.

شناسه خبر 70914