شناسه خبر:70970
1402/4/13 08:46:19

سپهرغرب، گروه خبر: معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: 100 درصد زمین‌های ملی این استان معادل (702 هزار هکتار) دارای تهیه نقشه یو.تی.ام و سند تک‌برگی شدند.

رضا الوندی روز دوشنبه اظهار کرد: بیش از 702 هزار هکتار معادل 50 درصد مساحت استان همدان را زمین‌های ملی تشکیل می‌دهد که این زمین‌ها در 10 شهرستان استان پراکنده هستند.
وی با بیان اینکه جنگل‌ها، مراتع و بیابان‌ها 80 درصد اراضی کشور را شامل می‌شوند، افزود: اجرای طرح حدنگار (کاداستر) اراضی ملی یکی از الزامات و ضرورت‌هایی است که در همه کشورهای پیرامونی اجرایی شده، اما در ایران این کار با وقفه اجرا شد.
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان درباره اهمیت اجرای این طرح گفت: سنددار شدن زمین‌های ملی موجب شفاف‌سازی وضعیت اراضی و جلوگیری از زمین‌خواری توسط افراد سودجو می‌شود.
الوندی ابراز کرد: اجرای طرح حدنگار (کاداستر) جزء سیاست‌های کلی نظام و ابلاغی از سوی رهبری فرزانه انقلاب است و طبق ماده 9 قانون همه دستگاه‌ها مکلف به اجرای این طرح با همکاری اداره ثبت اسناد هستند.
وی افزود: با اجرای این طرح موقعیت دقیق اراضی ملی، کشاورزی و مستثنیات مشخص و بعد از تهیه نقشه با مختصات «یو.تی.ام»، سند تک‌برگی برای اراضی ملی دریافت شد.
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اضافه کرد: به‌منظور اجرای طرح حدنگار (کاداستر) از علوم نوین و نرم‌افزارهای روز، تصاویر ماهواره‌ای و تصاویر موجود از دهه 40 و مشاوران ذی‌صلاح با رتبه‌های بالا بهره گرفته شده است.
الوندی نتایج حاصل از اجرای طرح حدنگار (کاداستر) را جلوگیری از زمین‌خواری، شناسایی و برخورد با متجاوزان به اراضی ملی و دولتی، ثبت مالکیت، تقویت مدیریت، نظارت بر اراضی ملی و دولتی، ایجاد زمینه تحقق اهداف دولت الکترونیک و فراهم کردن زمینه پاسخ سریع استعلامات از پنجره واحد زمین، تسهیل، تسریع و تطبیق در پاسخگویی به استعلامات، رفع تداخلات ناشی از اجرای مقررات موازی در اراضی واحد و تعیین تکلیف اراضی غیر ملی ازجمله اموات (متوفیان) دانست.
وی افزود: اراضی ملی توسط مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی حراست و حفاظت می‌شود و برای حفظ، احیا و بازسازی اراضی طرح‌های منابع طبیعی در این زمین‌ها درحال اجرا است.

شناسه خبر 70970