شناسه خبر:70986
1402/4/13 09:18:54

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت: محور اصلی اقتصاد استان بر مبنای گردشگری بنا نهاده شده است و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید نگاه ویژه ای به این حوزه در استان داشته باشد.

وحید محمدی روز دوشنبه در آیین معارفه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه که با حضور معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های این وزارتخانه در سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد افزود: اولویت نخست استان کرمانشاه در حوزه اقتصادی با توجه به ظرفیت‌های فراوانی که در آن وجود دارد و نیز مطالعات کارشناسی که در این زمینه انجام شده، صنعت گردشگری است.
وی با بیان اینکه جایگاه استان در این حوزه جایگاه مناسبی در کشور نیست یادآور شد: وجود بهترین شرایط جغرافیایی و اقلیم چهار فصل با دارا بودن ویژگی‌های خاص که در استان ما واقع شده بهترین فرصت را برای توسعه صنعت گردشگری بوجود آورده است.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با اشاره به اینکه این استان به دلایل متفاوت به عنوان استان بیکار کشور شناخته شده است که جایگاه نخست را در میان سایر استان‌ها در بحث بیکاری به خود اختصاص داده است افزود: یکی از ارگان‌هایی که می‌تواند در بحث اشتغال، نقش آفرینی کند حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.
  گردشگری مذهبی و توریسم سلامت در استان مغفول مانده است
محمدی با اشاره به وجود ظرفیت‌های خوبی که در حوزه گردشگری مذهبی در استان وجود دارد یادآور شد: در این حوزه که با محوریت اربعین است و سالانه حداقل پنج میلیون زایر وارد استان می‌شوند انتظار می‌رود وزارت میراث فرهنگی به عنوان متولی این حوزه به گونه ای برنامه ریزی و عمل کند که مردم استان از این حوزه منتفع شوند.
وی گفت: علاوه بر این استان کرمانشاه در حوزه توریسم سلامت نیز دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی است ولی از این ظرفیت بخوبی استفاده نشده و این استان تنها به مبدا سفرهای گردشگران این حوزه با سایر استان‌ها مبدل شده است.
محمدی اضافه کرد: این استان به عنوان قطب و مرکز خدمات غرب کشور شناخته شده است که این امر خود یک فرصت است که به ویژه در حوزه توریسم درمانی باید مورد توجه قرار گیرد.
  حوزه تبلیغات رسانه ای در میراث فرهنگی استان ضعیف است
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت تبلیغات برای شناساندن ظرفیت‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان گفت: متاسفانه در این حوزه تبلیغات رسانه ای خوبی صورت نگرفته است که این خلا باید برطرف شود.
وی تاکید کرد: به طور مثال در صنعت میناکاری که هم اکنون یک هزار نفر در این استان به کار اشتغال دارند هنوز نتوانسته ایم این صنعت را که به عنوان رقیبی برای سایر استان‌ها است به مردم معرفی کنیم.
محمدی ادامه داد: در کنار امر تبلیغات و کار رسانه ای در این حوزه تکمیل زنجیره‌های ارزش در حوزه صنایع دستی و گردشگری بسیار مهم است که باید در استان شناسایی و تکمیل شود تا ضمن ایجاد ارزش افزوده، زمینه اشتغال زایی جوانان نیز فراهم گردد.
  زمینه ایجاد 37 نوع گردشگری در استان کرمانشاه
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه نیز در این مراسم با بیان اینکه این استان دارای پتانسیل‌های بسیار خوبی در حوزه گردشگری است گفت: هم اینک 37 نوع گردشگری را می‌توان در این استان که به عنوان استانی چهار فصل در کشور مطرح است فعال کرد.
داریوش فرمانی افزود: اگر آثاری چون تاق بستان و بیستون در این استان بنانهاده شده است به دلیل وجود ظرفیت‌های اکوتوریسمی آن است که باید از آن بخوبی بهره گرفته شود.
وی توجه به موزه ها، بافت‌ها و پژوهش‌های باستان شناسی را را از اولویت فعالیت‌های خود عنوان کرد و یادآور شد: در همین راستا تکمیل احداث موزه منطقه‌ای غرب کشور در راس آنها قرار دارد که بنا شده است ظرف 2.5 سال آینده تکمیل و 12 شئ کم نظیر و نفیس کشور که مخازن در این استان نگهداری می‌شود را در آن به نمایش گذاشت.
فرمانی با اشاره به وجود 18 موزه در استان گفت: تنها در سال گذشته با تلاش‌های صورت گرفته توانستیم چهار موزه را در شهرستان‌های مختلف مورد بهره برداری قرار دهیم.
وی افزود: همچنین طرح مطالعاتی بافت کرمانشاه را نیز که قریب به 15 سال است که روی زمین مانده است را در وزارت خانه پیگیری و به تصویب رسانده و همچنین 10 برنامه کاوش و گمانه زنی را نیز که مربوط به دوره آشوریان است دوباره فعال شود.
در ادامه این مراسم حکم مدیرکلی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه توسط جواد واحدی، معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به داریوش فرمانی اعطا شد.
وی پیشتر معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان را برعهده داشت و از دهم بهمن ماه سال گذشته به عنوان سرپرست این اداره کل معرفی شده بود.
وجود چهار هزار و 200 اثر ثبت شده ملی، 2 اثر ثبت شده جهانی و ده‌ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده‌اند، حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.

شناسه خبر 70986