شناسه خبر:7101
1398/1/20 12:24:01
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان خبرداد:

سد اکباتان با آب شدن برف‌ها سرریز می‌شود

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه 73 درصد مخزن سد اکباتان پر آب است، گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و آب شدن برف‌های بالادست حوزه سد اکباتان پیش‌بینی می‌شود این سد سرریز کند.

روز گذشته مدیران شرکت منطقه‌ای آب همدان با نماینده ولی فقیه در استان دیدار کردند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان در این دیدار با تبریک اعیاد شعبانیه آب را یکی از بزرگترین و مهمترین مایه حیاتی برای تمام موجودات زنده دانست.

آیت‌الله حبیب الله شعبانی اظهار کرد: یکی از مهمترین کارهای فرهنگی ائمه جمعه و روحانیون فرهنگسازی مصرف صحیح آب است.

آیت الله حبیب الله شعبانی افزود: یکی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد مصرف بی‌حد و اندازه برق و آب است به طوری که سه برابر کشورهای اروپایی و چین مصرف داریم.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان باید در راستای مصرف معقول و متعادل آب و نهادینه کردن فرهنگ صحیح استفاده از آب برنامه‌ریزی و تلاش کنند، ادامه داد: صرفه‌جویی در مصرف آب باید در همه بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت اجرایی شود.

امام جمعه همدان خاطرنشان کرد: در هر حال خداوند را شاکریم که این نعمت الهی را بر ما نازل کرده و بر این موضوع تاکید می‌کنیم که همواره مشترکین صرفه جویی در آب را مد نظر داشته و در مصرف بهینه آب تلاش کنند.

     ثبت 580 میلیمتر بارندگی در استان همدان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان یکی از وظایف این شرکت را تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی استان از طریق تأسیسات آبی شامل سدها، شبکه‌های آبی زه‌کشی، کانال‌ها، خطوط انتقال آب فاضلاب، بندهای انحرافی، تغذیه‌های مصنوعی عنوان کرد و با بیان اینکه 20 هزار منبع آبی در استان وجود دارد، افزود: یکی دیگر از وظایف ذاتی این شرکت حفاظت و بهره‌برداری از منابع آبی، چاه‌ها، چشمه‌ها، قنات، ساماندهی و بهره‌برداری از رودخانه‌ها اصلی و فرعی به طول سه هزار کیلومتر است.

منصور ستوده میانگین بارش در استان همدان را 330 میلیمتر اعلام کرد و گفت: تا قبل از بارش‌های اخیر استان همدان 350 میلیمتر بارندگی داشت که با وجود سامانه بارشی 230 میلیمتر بارندگی نیز نصیب استان شده و طبق آخرین آمار تجمیعی 580 میلیمتر بارندگی به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته 225 درصد و نسبت به بلندمدت 50 سال گذشته 125 درصد افزایش بارندگی رخ داده است.

     همدان سومین استان کشور از نظر میزان بارش

وی با اشاره به اینکه همدان سومین استان کشور از نظر میزان بارش بوده است، اظهار کرد: قبل از بارش‌های اخیر رودخانه‌ها لایه‌روبی شدند که به همین علت کمترین خسارت را نسبت به سایر استان‌ها داشته‌ایم.

ستوده خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین سدهای استان سد کلان ملایر است که سرریز کرد و اقداماتی از جمله بازگشایی دریچه برای جلوگیری و یا کاهش خسارت سیلاب به مناطق پایین دست انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: بیشترین میزان ورودی سیلاب 90 هزار لیتر در ثانیه بود که خوشبختانه مشکلی را ایجاد نکرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر 7 سد استان همدان با ظرفیت 107 میلیون مترمکعب در حال بهره‌برداری است که می‌تواند آب شرب، کشاورزی و صنعت استان را تأمین کند و در حال حاضر 93 میلیون مترمکعب آب در پشت سدها ذخیر شده و 2 سد دیگر در حال احداث است.

ستوده با اشاره به وضعیت سدهای بالا دستی استان نیز بیان داشت: با ذوب شدن برف کوه‌ها؛ سدهای بالا دستی نیز سرریز خواهند شد.

ستوده با قدردانی از تلاش‌های نماینده ولی فقیه در استان و استاندار همدان عنوان کرد: با تلاش‌های بی‌شائبه مدیران ارشد استان توانستیم از خطر سیلاب در استان عبور کنیم که این مهم با وجود هماهنگی و همکاری بین دستگاه‌های اجرایی و دولتی میسر شده است.

     73 درصد مخزن سد اکباتان پر آب است

ستوده با بیان اینکه 73 درصد مخزن سد اکباتان پر آب است، گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و آب شدن برف‌های بالادست حوزه سد اکباتان پیش‌بینی می‌شود این سد سرریز کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان اظهار کرد: سد اکباتان در حال حاضر 25 میلیون متر مکعب آب دارد به طوری که 73 درصد مخزن این سد پر است.

وی بابیان اینکه در مدت مشابه سال گذشته 12 میلیون متر مکعب آب در سد اکباتان وجود داشت، افزود: در مدت مشابه سال گذشته 38 درصد مخزن سد اکباتان پر بود.

ستوده با تأکید بر اینکه در مجموع در سال آبی جاری 22 میلیون متر مکعب آب وارد این سد شده است، عنوان کرد: در حال حاضر ورودی سد اکباتان 10 متر مکعب در ثانیه و خروجی این سد یک متر مکعب در ثانیه است.

شناسه خبر 7101