شناسه خبر:71021
1402/4/14 08:39:03
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

ایجاد قطب اقتصادی جدید با جهانی شدن سیر همدان

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جهانی شدن سیر ما یک قطب‌ اقتصادی جدید در همدان ایجاد خواهد کرد، گفت: یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات امسال، جهانی شدن سیر است که امروز در سولان به‌عنوان محور توسعه تولید انجام شده است و در آینده می‌تواند یکی از محور‌های رشد، توسعه و سرآمدی همدان باشد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی روز گذشته در آیین رونمایی از پوستر جشنواره سیر و موسیر که در محل فرمانداری همدان برگزار شد، با اشاره به اینکه امسال شاهد اتفاقات مهمی در عرصه گردشگری خواهیم بود، اظهار کرد: اصحاب رسانه نگاه ویژه‌ای به بیان این موضوعات دارند؛ ازجمله آن‌ها می‌توان به ثبت جهانی هگمتانه اشاره کرد که گام بزرگی در جهت رشد حوزه گردشگری استان همدان خواهد بود.
   وحدت ادارات زمینه‌ساز پیشرفت همدان
حاجی‌بابایی ضمن ابراز خرسندی از وجود وحدت بین ادارات و دستگاه‌های دولتی همدان، خاطرنشان کرد: این همدلی ادارات یکی از نکات مثبت در سیستم ادرای ما است؛ همان طور که در ساخت مسکن در همدان به وحدت رسیدیم و گام مؤثری در این خصوص بود و جهش بزرگی در همدان به‌وجود آورد.
وی با اشاره به اینکه رتبه سی‌ودوم ما در حوزه مسکن نتیجه اختلاف نظر بود، یادآور شد: جهش امروز استان همدان نتیجه وحدت نظر است که نتایج بزرگی را در استان به‌صورت مستمر به دنبال خواهد داشت.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات امسال، جهانی شدن سیر است که امروز در سولان به‌عنوان محور توسعه تولید انجام شده است و در آینده می‌تواند یکی از محور‌های رشد، توسعه و سرآمدی استان باشد و یک قطب‌ اقتصادی جدید در همدان ایجاد خواهد کرد.
حاجی‌بابایی با بیان اینکه به‌زودی شهرک سیر برای فرآوری و مرکزیت یافتن تولید فرآورده‌های مرتبط با آن احداث خواهد شد، تصریح کرد: در فرآوری‌ها می‌توانیم بیش از 70 نوع دارو از تولیدات سیر داشته باشیم که به‌صورت جهانی معرفی شوند؛ ثبت جهانی شروع یک جهش است.
   شهرک سیر در طرح حکمت قرار خواهد گرفت
این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: شهرک سیر و آنچه به موضوع سیر مرتبط است، در طرحی به‌نام حکمت ثبت خواهد شد؛ کار این طرح به‌عنوان پروژه در پژوهشگاه وزارت ارشاد به اتمام رسیده که یک‌طرف آن به شیخ اشراق سهروردی در زنجان و طرف دیگر به شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا در همدان متصل است.
وی با بیان اینکه چنین مسیر گردشگری نخستین‌بار در ترکیه ایجاد شده است، ابراز کرد: این مسیر هم‌اکنون به‌صورت منطقه‌ای درحال اجرا است که دارای بار علمی، فلسفه‌ای و معنایی است و از این پس هر اتفاقی بین این دو استان بیفتد، با رنگ‌وبوی گردشگری خواهد بود؛ همچنین کشاورزی و صنعت این منطقه باید پیوست گردشگری داشته باشد.
حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه در استان همدان کارهای بزرگی درحال نهادینه شدن است، تأکید کرد: باید این موضوعات به‌خوبی برای مردم بیان شود تا در جریان این اتفاقات بزرگ شهر خود قرار گیرند.
   توسعه و رشد همدان با اراده مردم محقق خواهد شد
وی با بیان اینکه توسعه و رشد همدان با اراده مردم محقق خواهد شد، افزود: موضوع جهانی شدن سیر که کار بزرگی است، از روستای سولان و به‌صورت مردمی آغاز شده و بین‌المللی خواهد شد که نشان‌دهنده ایجاد اراده در مردم همدان است.
   فرودگاه همدان فعال خواهد شد
حاجی‌بابایی در ادامه درخصوص فعال شدن فرودگاه همدان خاطرنشان کرد: به‌زودی یک شرکت هواپیمایی در همدان با خرید سه هواپیما به رونق فرودگاه ما و گردشگری همدان کمک خواهد کرد.
   احداث اتوبان همدان- غار علیصدر طی امسال
وی با اشاره به اینکه امسال شروع یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی را خواهیم داشت که موجب رونق گردشگری همدان خواهد شد، اذعان کرد: این پروژه احداث اتوبان همدان- غار علیصدر که سال قبل برای آن 100 میلیارد تومان بودجه درنظر گرفته شده، بوده و امروز برآورد آن 840 میلیارد است؛ درصورت ساخت آن طی چندسال بالای یک‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای همدان خواهد داشت.
   احداث راه‌آهن زنجان- همدان
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: دیگر موضوع مهم گردشگری استان همدان احداث راه‌آهن زنجان- همدان است که از اسفندماه آغاز شده و تاکنون 10 کیلومتر از زیرساخت آن از سمت بیجار آماده شده است.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: حضور مسئولین در همه برنامه‌های مرتبط با استان و پیگیری آن‌ها کمک‌کننده خواهد بود و اتفاق‌های مهمی را رقم خواهد زد.
   جهانی شدن سیر ما موجب تقویت محور کشاورزی و گردشگری همدان می‌شود
فرماندار همدان نیز در ادامه با بیان اینکه رویداد مذکور از ابعاد مختلفی برای ما مهم است، اظهار کرد: توسعه شهرستان همدان در پنج محور خواهد بود که دو محور مهم آن گردشگری و کشاورزی است؛ خوشبختانه این برنامه در سولان به تقویت هر دو حوزه منجر خواهد شد.
   برندسازی مورد توجه قرار گیرد
مسلم مخفی با اشاره به اینکه در دو حوزه مذکور ظرفیت‌های جدیدی برای ما ایجاد خواهد شد، ابراز کرد: برندسازی برای معرفی محصولات هر منطقه امر مهمی است که کمک می‌کند تا هر شهر بتواند محصولات خود را ثبت کند.
   همه موضوعات استان دارای پیوست رسانه‌ای باشند
وی با تأکید بر اینکه هر کار از زمان آغاز باید پیوست رسانه‌ای داشته باشد، خاطرنشان کرد: ملموس است که اگر در حوزه برندسازی و تبلیغات کوتاهی کنیم، فرصت‌ها را از دست خواهیم داد.
مخفی با اشاره به اینکه برای محصولاتی مانند گردوی تویسرکان، سفال لالجین و انگور ملایر درحال حاضر شاهد وجود رقبای قوی هستیم، یادآور شد: برای حفظ محصولی همچون سیر همدان برندسازی، پیوست رسانه‌ای و معرفی آن حائز اهمیت است.
   پیشرفت همدان با توجه به حوزه گردشگری
فرماندار همدان با تأکید بر اینکه هیچ راه هموارتری از گردشگری برای توسعه در همدان وجود ندارد، گفت: استان همدان ظرفیت‌های بسیار خوبی در این حوزه در اختیار دارد تا بتواند ایجاد اشتغال کند.
   زیرساخت‌های گردشگری همدان نیاز به تقویت جدی دارند
مخفی در ادامه با اشاره به اینکه زیرساخت‌های گردشگری همدان نیاز به تقویت جدی دارند، افزود: باید تدابیر لازم برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری همچون ساخت هتل و میهمان‌پذیر داشته باشیم. شهرداری همدان و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همدان باید در این خصوص راهکارهای مطلوب و تصمیمات بزرگی درنظر داشته باشند؛ زیرساخت‌های امروز که با برنامه‌های گردشگری آینده ما هم‌خوانی ندارند را اصلاح کرده و فضای مطلوبی برای آن‌ها ایجاد کنیم.
وی با نوید اینکه در هفته دولت شاهد افتتاح پروژه‌های مهمی در استان همدان خواهیم بود، تصریح کرد: وحدت مهم‌ترین موضوعی است که باعث رشد استان همدان خواهد شد. تعامل و همراهی مردم در بحث ثبت جهانی هگمتانه با مسئولان بسیار مطلوب بوده است که این امر موجب پیشرفت استان همدان در آینده خواهد شد.
مخفی با بیان اینکه رویداد مذکور از ابعاد مختلفی حائز اهمیت است چراکه توسعه شهرستان همدان در پنج بخش امکان‌پذیر خواهد بود، یادآور شد: جشنواره سیر سولان به تقویت دو حوزه گردشگری و کشاورزی استان کمک خواهد کرد؛ البته نباید موضوع برندسازی آن مغفول بماند.
   محصولات مرتبط با سیر برای 24 هزار نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرده است
دبیر اجرایی پنجمین جشنواره سیر و موسیر همدان نیز با بیان اینکه محصولات مرتبط با حوزه سیر طی چندسال اخیر در روستای سولان و روستاهای اطراف ایجاد اشتغال کرده است، گفت: این محصول به‌طور مستقیم برای چهار هزار نفر و به‌صورت غیر مستقیم برای 20 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده که نیازمند آن است که هرساله به این جشنواره توجه شود و ادارات بیشتری در این خصوص با ما همکاری داشته باشند.
محمدجواد درویشیان با اشاره به اینکه از فروردین‌ماه سال جاری برای جشنواره سیر و موسیر در روستای سولان برنامه‌ریزی شده است، افزود: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی سیر و موسیر منطقه است که کمک به صادرات و بخش بازرگانی در این حوزه، ایجاد صنایع مرتبط با آن و کارآفرینی می‌کند.
وی با تأکید بر اینکه طی سال‌های اخیر شاهد پیشرفت در بسته‌بندی و فرآوری این محصول بوده‌ایم، اظهار کرد: معرفی ظرفیت‌های منطقه امام‌زاده محسن (ع) ازنظر گردشگری، از دیگر موضوعات این جشنواره خواهد بود.
درویشیان در پایان گفت: این جشنواره در 15 و 16 تیرماه ساعت 6 و نیم عصر در روستای سولان برگزار خواهد شد که در روز جشن عید غدیر برنامه‌های فرهنگی–مذهبی نیز خواهیم داشت.

شناسه خبر 71021