شناسه خبر:71132
1402/4/17 10:00:17

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج از استقرار سه اکیپ برای اطفاء حریق در پارک‌های جنگلی سطح شهر خبر داد و گفت: این اکیپ‌ها هر روز از ساعت 14 الی 21 شب در سه نقطه از پارک‌های جنگلی مستقر شده‌اند.

مرتضی کرمی از استقرار سه اکیپ برای اطفاء حریق در پارک‌های جنگلی سطح شهر خبر داد و اظهار کرد: این اکیپ‌های خودروی و موتورسوار در راستای تسریع در اطفاء حریق هر روز از ساعت 14 الی 21 شب در سه نقطه شامل پارک‌ جنگلی آبیدر، ورودی پارک کودک و توس نوذر مستقر می‌شوند.

وی گفت: با توجه به در پیش بودن گرما و خشکی هوا و وجود پوشش علفی و خشک در عرصه‌های منابع طبیعی، به‌منظور پیشگیری از هرگونه حریق احتمالی مردم از روشن کردن آتش در طبیعت به‌خصوص در کوه آبیدر و سایر پارک‌های جنگلی خودداری کنند.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج برای جلوگیری از حریق مراتع، باغات، زمین‌های کشاورزی و پارک‌های جنگلی کرد: هرگز مواد شیشه‌ای (نظیر انواع بطری شیشه‌ای و پلاستیکی)، خرده‌شیشه و اشیای مشابه را در داخل جنگل‌ها و مراتع رها نکنند.

کرمی افزود: این ‏اشیا همانند عدسی ذره‌بین عمل کرده و موجب اشتعال علوفه خشک و مواد قابل اشتعال کف جنگل‌ها و مراتع شده و باعث ‏ایجاد آتش‌سوزی می‌شوند. ‎

وی بر خودداری از پرت کردن ته سیگار یا چوب‌کبریت استفاده‌ شده در جنگل‌ها و مراتع تأکید کرد و گفت: باید گیاهان و علوفه سطح جنگل و مرتع را با چرای دام و برداشت دستی کاهش داد و تنه‌های پوسیده و خشک ‏درختان پاکسازی شود‎ ‎

ایجاد مرز‌های خاکی مثل کانال، خاک‌ریز و سنگ‌چین بین مزارع و حاشیه جنگل و مرتع، خودداری از سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در مزارع مجاور جنگل‌ها و مراتع و خودداری از روشن کردن آتش در نواحی جنگلی و مراتع از دیگر نکاتی بود که معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج برآن تأکید کرد.

کرمی افزود: شهروندان و مسافران در مواقع ضروری آتش را در جایگاه‌های ویژه یا سطوح بدون ‏پوشش گیاهی روشن و دور آن را با سنگ‌چین محصور کنند و هنگام خاموش کردن آتش، خاکستر‌های اجاق را بدون اطمینان از خاموش شدن کامل (به‌وسیله آب یا مدفون کردن با خاک) ‏رها نکنند. ‎

وی در پایان از مردم شهر سنندج درخواست‌ کرد: در صورت مشاهده آتش‌سوزی سریعاً با شماره ١٢5 تماس و موقعیت محل آتش‌سوزی را دقیق و واضح اعلام کنند.

 

شناسه خبر 71132