شناسه خبر:71174
1402/4/18 11:22:21
نماینده مردم حوزه جنوب ایلام در مجلس شورای اسلامی:

مخالف انتقال خوراک «ان.جی.ال دهلران» به هر نقطه‌ای هستیم

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده مردم دهلران، دره‌شهر، آبدانان و بدره در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های نفت و گاز در استان، گفت: مخالف انتقال خوراک ان.جی.ال دهلران به هر نقطه‌ای هستیم.

بهزاد علیزاده روز شنبه در مورد آخرین وضعیت طرح‌های حوزه جنوب استان ایلام، اظهار کرد: طرح‌های بزرگی به خصوص در حوزه نفت و گاز جنوب استان ایلام در حال اجرا و یا در آینده اجرایی می‌شوند.
وی با اشاره حرف و حدیث‌های پیش آمده در مورد انتقال خوراک ان.جی.ال دهلران به دیگر مناطق کشور، گفت: مخالف انتقال خوراک ان.جی.ال دهلران به هر نقطه‌ای هستیم.
نماینده مردم دهلران، دره‌شهر، آبدانان و دره‌شهر در مجلس با اشاره به اینکه پتروشیمی دهلران در یک نقطه غیرقابل برگشت است، افزود: موانع و مشکلات موجود بر سد راه این پروژه حل شده و طبق گفته مدیران این مجموعه، پیشرفت فیزیکی عملیات اجرایی این شرکت تا پایان سال از 50 به 70 درصد خواهد رسید.
علیزاده گفت: یکی از دیگر از طرح‌های مهم حوزه جنوب استان ایلام که در حال پیگیری است، توسعه میدان گازی سمند منطقه قدح شهرستان آبدانان است، این میدان گازی دارای ظرفیت و ذخایر غنی و با کیفیت گاز است که در صورت بهره‌برداری روزانه هشت میلیون مترمکعب گاز از این میدان استحصال می‌شود.
وی اضافه کرد: مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی و مدیر مهندسی و توسعه شرکت ملی گاز تا یک ماه آینده از میدان گازی سمند بازدید خواهند کرد.
وی با اشاره به پروژه آزادراه زال چیلات که یک پروژه فراملی است و نیازمند اعتبار است، تاکید کرد: برای پروژه‌های نیمه‌تمام باید به سمت تأمین منابع خارج از اعتبارات بودجه سنواتی حرکت کرد، مثل ماده 56 که برای اولین بار در استان اجرایی شده است.
وی گفت: بیش از 300 میلیارد تومان از طریق 56 به تونل کبیرکوه تزریق شد و هم اکنون بخشی از مشکلات این پروژه حل شده است.
به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی پروژه ان.جی.ال دهلران سال 95 آغاز شد و از مهم‌ترین مزایای اجرای این طرح جمع‌آوری و جلوگیری از سوزاندن 270 میلیون فوت مکعب در روز از گازهای همراه نفت خام تولیدی میادین حوزه دزفول شمالی شامل حوزه‌های نفتی آذر، دهلران، چشمه خوش، پایدار غرب (آسماری، بنگستان) پایدار، دانان، دالپری و چنگوله، جلوگیری از آلوده شدن محیط زیست، تأمین خوراک مورد نیاز پتروشیمی دهلران و تولید ارزش افزوده، تامین گاز مورد نیاز جهت تزریق به چاه‌های منطقه و افزایش طول عمر آن‌ها و اشتغال زایی در منطقه است.
بر اساس گفته مسئولان، مجتمع ان.جی.ال 3100 دهلران برای تأمین خوراک پتروشیمی ایلام احداث شده است و برخی اخبار در رسانه‌های استان، حکایت از برنامه‌ریزی برای انتقال تولیدات این مجموعه به نقطه‌ای دیگر دارد.

شناسه خبر 71174