شناسه خبر:71206
1402/4/19 08:36:11

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کبودراهنگ از پیش‌بینی برداشت 400 تُن کلزا از مزارع این شهرستان خبر داد و گفت: در سال جاری 150 هکتار از مزارع این شهرستان به کشت کلزا اختصاص دارد که براساس پیش‌بینی‌ها به‌طور متوسط از هر هکتار اراضی کلزا 2.5 تا سه تُن محصول قابل برداشت خواهد بود.

علی سرخوش با اشاره به استقبال خوب کشاورزان از کشت کلزا در شهرستان کبودراهنگ طی دو سال گذشته، تصریح کرد: طی دو سال گذشته کشت کلزا در شهرستان کبودراهنگ از جهش شش تا هفت برابری برخوردار بوده است؛ ضمن اینکه جهت کشت امسال این محصول راهبردی برای سال آینده توسط کلزاکاران، کشت 300 هکتار کلزا را در مزارع شهرستان هدف‌گذاری کرده‌ایم‌.
وی با بیان اینکه شهرستان کبودراهنگ فاقد کارخانه روغن‌کشی است، خاطرنشان کرد: تاکنون در رابطه با احداث کارخانه روغن‌کشی در شهرستان دارای متقاضی نبوده‌ایم و درصورت وجود هرگونه سرمایه‌گذار یا متقاضی برای احداث کارخانه روغن‌کشی در شهرستان از سرمایه‌گذار چنین طرحی حمایت و استقبال خواهیم کرد.
سرخوش ادامه داد: درحال حاضر کلزاکاران این شهرستان محصول کلزای تولیدشده خود را به کارخانه خزل نهاوند ارسال می‌کنند؛ ضمن اینکه اتحادیه تعاون روستایی شهرستان نیز آماده خریداری محصول کلزاکاران منطقه به‌صورت تضمینی است.
وی با اشاره به این محصول اساسی، گفت: کلزا به‌عنوان یکی از دانه‌های روغنی مهم دارای 25 تا 55 درصد روغن، 18 تا 24 درصد پروتئین و 12 تا 20 درصد پوست بوده و کشت این محصول، علف‌های هرز مزرعه را کنترل و آفات را کاهش می‌دهد و باعث افزایش محصول در سال آینده می‌شود؛ بنابراین باید کشاورزان از مزایای کاشت این محصول باصرفه بیشتر آگاه شوند.
سرخوش در ادامه از توزیع و رهاسازی بیش از هشت هزار قطعه ماهی گرم‌آبی در منابع آبی سدهای خاکی و استخرهای ذخیره آب کشاورزی این شهرستان خبر داد و مطرح کرد: این تعداد بچه‌ماهی گرم‌آبی با اعتباری افزون‌بر یک میلیارد ریال بین 20 نفر از پرورش‌دهندگان توسط تولیدات دامی مدیریت جهاد کشاورزی واحد شیلات جهاد کشاورزی استان همدان توزیع شده است.
وی در پایان از اختصاص 12 مرکز خرید تضمینی گندم برای خرید گندم مازاد کشاورزان و گندم‌کاران این شهرستان خبر داد و یادآور شد: براساس پیش‌بینی انجام‌شده این تعداد مراکز، خرید گندم تضمینی در سال جاری به میزان 70 هزار تُن گندم مازاد از کشاورزان این شهرستان را برعهده خواهند داشت.

شناسه خبر 71206