شناسه خبر:71273
1402/4/20 09:12:37
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی خبر داد؛

آغاز عملیات اکتشاف نفت از میدان چنگوله

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده مردم شهرستان‌های ایلام، مهران، سیروان، ایوان، چرداول، ملکشاهی، هلیلان و چوار در مجلس شورای اسلامی از آغاز عملیات اکتشاف در میدان نفتی چنگوله در این استان خبر داد و گفت: پیگیری‌های مستمر در راستای افتتاح فاز دوم میدان نفتی آذر نیز ادامه دارد.

علی‌اکبر بسطامی روز دوشنبه در بازدید از میادین نفتی چنگوله و آذر از آغاز اکتشاف نفت از میدان چنگوله با یک چاه اکتشافی و دو چاه توسعه‌ای خبر داد.
وی با اشاره به ظرفیت و دانش جوانان ایرانی در عملیات اجرایی آغاز به کار این میدان نفتی، گفت: اکتشاف نفتی میدان چنگوله در مرحله اول در عمق دو هزار و 200 متری، با تکیه بر دانش جوانان ایرانی و به همت مهندسان داخلی، علیرغم سختی‌های فراوان با موفقیت صورت گرفت.
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با ابراز رضایت از روند توسعه میدان نفتی مشترک آذر، افزود: توسعه میدان نفتی آذر، یکی از مطالبات اصلی استان در مسیر توسعه و دستیابی به اشتغال پایدار، در مرحله بهره‌برداری و واگذاری به شرکت ملی نفت مرکزی قرار دارد.
بسطامی از حفر 18 چاه در میدان نفتی آذر خبر داد و یادآور شد: از این تعداد، یک چاه توصیفی و 17 چاه توسعه‌ای است و در صورت موفقیت نیز به پنج چاه قابل ارتقاء خواهد بود.
وی اضافه کرد: توسعه میادین نفتی آذر و چنگوله، در جلسات متعدد و همچنین پیگیری‌های مستمر با وزیر نفت، امروز شاهد آغاز اکتشاف نفت در چنگوله هستیم.
نماینده مردم حوزه شمال استان ایلام در مجلس شورای اسلامی از تداوم پیگیری‌ها در مسیر افتتاح فاز دوم میدان نفتی آذر خبر داد و گفت: ایجاد فرصت اشتغال برای نیروهای بومی، تأمین منافع ملی، رونق اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها در استان ایلام از شاخص‌های بی‌نظیر طرح توسعه میدان نفتی مشترک آذر است.
بسطامی با تقدیر از اقدامات فرماندار مهران و مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام در اجرای ماده 47 مبنی بر جذب نیروهای بومی در میدان نفتی آذر، گفت: بسیاری از نیروهای شاغل در این میدان از جوانان بومی منطقه و استان هستند و این امر نشان‌دهنده اجرای صحیح قانون در این پروژه عظیم می‌باشد.
وی تأکید کرد: انجام مسئولیت‌های اجتماعی از دیگر مواردی است که باید مدنظر وزارتخانه و شرکت‌های نفتی و گازی مستقر در استان باشد، زیرا پرداخت حق مسئولیت‌های اجتماعی مطابق قانون، بسیاری از مشکلات استان را مرتفع خواهد کرد.
میدان نفتی چنگوله، یکی از میادین هیدروکربنی موجود در ساختمان زمین‌شناسی بلوک اناران در دماغه کوه‌های زاگرس، در امتداد مرز ایران و عراق و در قسمت جنوب غربی استان ایلام بین دو شهر مهران و دهلران بوده و سازند بنگستان میدان چنگوله، به‌عنوان دومین میدان مهم منطقه‌ ایلام، به‌شمار می‌رود.
نفت در جای میدان چنگوله به میزان حدود 4/3 میلیارد بشکه و با درجه API حدود 22 برآورد شده‌ است.

شناسه خبر 71273