شناسه خبر:71282
1402/4/20 09:28:39

سپهرغرب، گروه خبر: شهردار اراک گفت: 50 میلیارد ریال برای مرمت بازار تاریخی اراک از اعتبارات شهرداری این شهر و با نظارت و کارشناسی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی اختصاص یافت.

علیرضا کریمی اظهار کرد: 50 میلیارد ریال برای مرمت بازار تاریخی اراک از اعتبارات شهرداری این شهر و با نظارت و کارشناسی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی اختصاص یافت.
وی با بیان اینکه اعتبار مذکور از محل بودجه 1402 شهرداری اراک است، افزود: بازار تاریخی اراک مهم‌ترین مجموعه فرهنگی و هویتی است که حفظ، نگهداری، مرمت و بازسازی آن در پُررنگ‌ کردن نظام هویتی مرکز استان نقش ارزنده‌ای دارد.
کریمی ادامه داد: بازار اراک و سراهای آن از مهم‌ترین آثار تاریخی این شهر است که متأسفانه در سالیان گذشته به‌دلیل تعدد مالکین و عدم رسیدگی به آن‌ها به‌خصوص در سراها، دچار آسیب‌های جدی شده است.
وی تأکید کرد: مشارکت و اقدام جدی برای ترمیم این بنای ارزشمند توسط مالکین امری ضروری است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
شهردار اراک گفت: برای حفظ این مجموعه تاریخی که به‌عنوان شناسنامه شهر اراک شناخته شده، همه باید کمک کنند تا این هویت کهن از شرایط امروز نجات پیدا کند و به سمت بهبودی سوق یابد.
به گفته وی هم‌اکنون پیمانکار در سرای «گلشن» و سرای «نوذری» درحال مرمت بوده و امید است همه بخش‌های آسیب‌دیده این بنای تاریخی مرمت شود.
مجموعه تاریخی بازار اراک با قدمت بیش از 200 سال، 14 هکتار است و به‌صورت دو راسته‌بازار عمود برهم ساخته شده؛ به‌واقع یکی از نمونه‌های ارزشمند معماری ایرانی و اسلامی است که تمامی جزئیات را با ظرافت و به بهترین کیفیت در خود دارد.

شناسه خبر 71282