شناسه خبر:71387
1402/4/22 00:10:31

سپهرغرب، گروه خبر: دبیر جشنواره ملی فیلم کوتاه داستانی و مستند زریبار گفت: کردستان دارای ظرفیت‌ها و توانایی‌های خاصی در حوزه فیلم و سینماست و امروز این استان به‌عنوان یکی از قطب‌های سینمایی به‌ویژه در حوزه فیلم کوتاه در کشور شناخته شده است.

فرید نیک‌خواه اظهار کرد: فعالان حوزه سینمایی در استان کردستان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی، ملی، تاریخی و گردشگری در استان، توانستند آثار بسیاری را تولید کنند و امروز هنرمندان استان در سطح کشور و بین‌المللی حرفی برای گفتن دارند و این مهم نیز سبب شد که شروع نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه داستانی و مستند زریبار در شهر مریوان زده شود.

وی در تشریح جزئیات جشنواره ملی فیلم کوتاه داستانی و مستند زریبار عنوان کرد: این جشنواره برای نخستین‌بار در سطح کشور برگزار شده و خوشبختانه تاکنون استقبال بسیار خوبی از آن به عمل آمده است و 160 اثر از سراسر ایران به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که بر اساس رأی هیئت داوران جشنواره 75 فیلم داخلی و پنج فیلم از اقلیم کردستان عراق برای نمایش عمومی انتخاب شدند.

دبیر جشنواره ملی فیلم کوتاه داستانی و مستند زریبار به ظرفیت‌ها و خلاقیت‌های ایجاد شده در جشنواره اشاره کرد و گفت: فیلم‌های منتخب در فضای روباز محوطه آمفی تئاتر پارک شانوی شهر مریوان نمایش داده شده است و این اقدام نیز در نوع خودش کم نظیر بوده است.

نیک‌خواه اضافه کرد: اکران عمومی در فضای روباز در راستای ایجاد شور و نشاط اجتماعی و همچنین آشتی مخاطبان با سینما بوده که خوشبختانه ما در این مورد کاملاً موفق بوده ایم.

وی تصریح کرد: چشم‌انداز بسیار خوبی برای جشنواره ملی فیلم کوتاه و مستند زریبار تعریف شده است و امروز این جشنواره در تقویم رسمی فعالیت‌های فرهنگی و هنری ایران اسلامی قرار گرفته و امید است که با همکاری مسئولان و مدیران جامعه سینمایی کشور به یک برند بین‌المللی همچون جشنواره فیلم کن تبدیل شود و تندیس بلوط طلایی جشنواره ملی فیلم کوتاه و مستند زریبار به جامعه جهانی شناخته شود.

دبیر جشنواره ملی فیلم کوتاه و مستند زریبار تشریح کرد: این جشنواره از هجدهم تا 21 تیر ماه در شهر مریوان با حضور مسئولان کشوری و استانی، هنرمندان سراسر کشور و مردم خون‌گرم و مهمان‌نواز مریوان برگزار شد و منتخبان جشنواره موفق به دریافت تندیس بلوط طلایی شدند.

فرید نیک‌خواه با تأکید بر جهانی شدن بلوط طلایی جشنواره عنوان کرد: این جشنواره برای اولین بار در سطح کشور برگزار شد، بی‌تردید این جشنواره نیز دارای کمی و کاستی‌هایی نیز بوده است. ما در تلاشیم تا در سال‌های آتی با تکیه بر توانایی و ظرفیت‌های هنرمندان و فعالان حوزه فیلم و سینما نقاط ضعف را به قوت تبدیل کنیم و بلوط طلایی که نمادی از فرهنگ و هویت مردمان زاگرس‌نشین کشورمان است را به‌عنوان تندیس جشنواره در سطح بین‌المللی معرفی کنیم.

وی همچنین عنوان کرد: استان کردستان دارای ظرفیت‌های ویژه در حوزه سینما است اما به دلیل مهیا نبودن زیرساخت‌ها هنوز سهم استان از صنعت سینما بسیار ناچیز است.

دبیر جشنواره ملی فیلم کوتاه داستانی و مستند زریبار، یادآور شد: امروز باید برای توسعه زیرساخت‌ها و تقویت آن گام برداریم تا سهم استان از درآمدهای صنعت سینما افزایش پیدا کند و استان را به جایگاه اصلی خود در صنعت فیلم و سینما برسانیم.

شناسه خبر 71387