شناسه خبر:71406
1402/4/22 00:32:31

سپهرغرب، گروه ورزشی: کمتر از 80 روز تا شروع بازی‌های آسیایی 2023 هانگژو چین باقی مانده و متولیان و هیئت‌های ورزشی استان همدان همچنان در تکاپو برای کسب سهمیه بیشتر از این رقابت‌ها هستند که تاکنون 20 ورزشکار در رشته‌های مختلف در صف انتظار هستند و دو نفر هم حضورشان قطعی شده است.

بازی‌های آسیایی هانگژو چین درحالی از یکم تا 16 مهرماه امسال به میزبانی چین برگزار می‌شود که از هم‌اینک شمارش معکوس برای برگزاری این رویداد آغاز شده است و استان‌های مختلف کشور درتلاش برای کسب بیشترین سهمیه اعزامی در ترکیب کاروان ایران هستند.

چین برای سومین‌بار میزبانی این رویداد را برعهده خواهد داشت؛ پیش از این پکن در سال 1990 و گوانگژو در سال 2010 میزبانی این رویداد را برعهده داشت.

نوزدهمین دوره رقابت‌های بازی‌های آسیایی 2022 به میزبانی شهر هوانگژو چین در 40 رشته ورزشی شامل 61 نوع ورزش، 482 ماده که مقرر بود در روزهای 10 تا 25 سپتامبر از 19 شهریورماه تا 3 مهرماه سال 1401 برگزار شود، به‌دلیل کرونا در چین با تصمیم شورای المپیک آسیا با یک سال تعویق در تاریخ 1 تا 16 مهرماه امسال انجام خواهد شد.

با توجه به سیاست‌های ستاد عالی بازی‌های المپیک، پاراالمپیک، آسیایی و پاراآسیایی مبنی بر اعزام کیفی کاروان ورزشی ایران به این دوره از رقابت‌ها و لزوم تعیین شفاف مسیر حضور رشته‌ها در بازی‌های آسیایی هانگژو برحسب شاخص‌های عمومی و اختصاصی، دستورالعمل اعزام به این رویداد تدوین شده است.

هم‌اکنون از بین ورزشکاران همدانی شیما صفایی در تنیس روی میز توانسته سهمیه آسیایی را کسب کند، کبدی سه ورزشکار و یک مربی، ژیمناستیک، ووشو، دوومیدانی و تیراندازی هرکدام یک ورزشکار، قایقرانی سه ورزشکار، دوچرخه‌سواری دو ورزشکار، کوراش دو ورزشکار، والیبال نشسته یک ورزشکار و مربی و نابینایان و کم‌بینایان دو ورزشکار شانس حضور در این بازی‌ها را دارند.

نفراتی که حاصل دسترنج مدیریت‌های گذشته هستند و اگر نبود، به اینجا نمی‌رسید. مربیان و هیئت‌هایی که تلاش کردند این افراد در سطح ملی و بین‌المللی ستاره شوند و شاید اثری از گذشتگان که آن‌ها را به اینجا رساندند، نباشد.

   صفایی، دست‌نیافتنی

شیما صفایی با کسب مقام قهرمان تنیس روی میز بانوان کشور توانست به‌عنوان نفر نخست انتخابی تیم ملی معرفی شود؛ نابغه‌ای که با این قهرمانی دست‌نیافتنی شد تا هیچ عذر و بهانه‌ای برای اعزام نشدنش به بازی‌های آسیایی نباشد.

صفایی چندسال قبل قهرمانی خود را در رده‌های سنی پایه جستجو می‌کرد و با تلاش فراوان و حمایت خانواده‌، توانست از همه حریفان داخلی عبور کرده و چهره نوظهور در این رشته ورزشی شود.

ورزشکاری که به‌واسطه فعالیت پدرش در رشته تنیس روی میز، قدم به این عرصه گذاشت و اکنون به آنچه که هدف‌گذاری کرده بود، رسیده است.

او علاوه‌بر حضور در اردوهای تیم ملی، در لیگ ترکیه هم کسب تجربه کرد تا با آمادگی متفاوت به نسبت قبل در این رویداد آسیایی شرکت کند.

هرچند کسب نشان در تنیس روی میز قهرمانی آسیا برای کشورمان جهت حضور قدرت‌های جهانی چین، کره و سایر کشورهای شرق آسیا دست‌یافتنی نیست، اما می‌تواند تجربه خوبی برای رویدادهای بعدی باشد.

او نمی‌خواهد توریسم این مسابقات باشد و تمام تلاش خود را برای کسب بهترین نتیجه تاریخ تنیس روی میز کشورمان در بازی‌های آسیایی می‌کند.

   خورشید اسدآباد دومین سهمیه قطعی

«علی خورشیدی»، ووشوکاراسدآبادی نیز توانسته حضورش در بازی‌های آسیایی را قطعی کند؛ ووشوکاری که قهرمانی جهان را یدک می‌کشد و کسی نتوانسته از سد او عبور کند.

اسدآبادی‌ها در کنار هادی سالم داور بین‌المللی خود، اکنون از حضور علی خورشیدی ووشوکار این شهرستان در بازی‌های آسیایی بسیار خوشحال هستند.

علی این‌روزها به دور از حواشی، تمرینات خود را انجام می‌دهد و هدفش کسب نشان طلایی بازی‌های آسیایی است.

او پُرشانس‌ترین ورزشکار همدانی برای کسب نشان طلای بازی‌های آسیایی هانگژو به‌شمار می‌رود.

   ابهام در حضور دونده‌ها در فهرست اعزامی

ترکیب تیم ملی دوومیدانی جهت شرکت در بیست‌وپنجمین دوره رقابت‌های قهرمانی قاره کهن درحالی مشخص شد که نامی از دونده‌های همدانی در این فهرست دیده نشد!

غیبت دونده‌های همدانی در ترکیب تیم ملی این بیم را ایجاد کرده که آن‌ها نتوانند سهمیه حضور در بازی‌های آسیایی هانگژو چین را کسب کنند.

البته رکوردهای ثبت‌شده دونده‌های همدانی نیز کمتر از رکوردهای مد نظر فدراسیون است و همین مسئله تردیدهایی را به‌وجود آورده تا در فهرست تیم ملی نباشند.

تیم ملی دوومیدانی هم‌اکنون در مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی کشور تایلند حضور دارد که در ماده سه هزار متر نماینده نخواهد داشت.

متأسفانه در مواد سه هزار متر سیدامیر زمانپور از همدان نفر اول کشور به‌شمار می‌رود، اما رکوردهایش برای این اعزام مناسب نبوده و در رشته پیاده‌روی هم فاقد سهمیه هستیم.

حمیدرضا زورآوند پُرافتخارترین ورزشکار دوومیدانی همدان که در بازی‌های المپیک 2016 حضور داشت نیز نتوانست در ترکیب تیم ملی اعزامی به قهرمانی آسیا قرار بگیرد.

حمیدرضا زورآوند پُرافتخارترین ورزشکار دوومیدانی همدان که در بازی‌های المپیک 2016 حضور داشت نیز نتوانست در ترکیب تیم ملی اعزامی به قهرمانی آسیا قرار بگیرد.

این ورزشکار رشته پیاده‌روی درتلاش است تا با عبور از رکورد تعیین‌شده فدراسیون، سهمیه حضور در بازی‌های آسیایی هانگژو چین را کسب کند.

هیئت دوومیدانی درتلاش است تا هردو در مسابقات داخلی و رسمی بتوانند رکورد مد نظر کمیته فنی فدراسیون را کسب کنند و در بازی‌های هانگژو در مسیر کاروان کشورمان قدم بردارند.

   قایقرانان، 2 از 3

اما در رشته قایقرانی همچنان اردوهای روئینگ پابرجا بوده و فدراسیون ترکیب نهایی خود را برای بازی‌های آسیایی اعلام نکرده است.

در آخرین مرحله از اردوی تیم ملی در بخش بانوان هم که از هجدهم تیرماه جاری شروع شده، نامی از مریم کرمی دیده نمی‌شود و یکی از سه قایقران این استان که همواره پای ثابت اردوها و مسابقات روئینگ بودند، از این اردو حذف شده است.

دور جدید تمرینات تیم ملی روئینگ در بخش بانوان و آقایان در قالب بیست‌‌ویکمین مرحله اردوی آمادگی برای حضور در بازی‌های آسیایی از یکشنبه 18 تیرماه آغاز شده و ١٠ ورزشکار در بخش بانوان و آقایان در این مرحله از اردو حاضر هستند و تمرینات خود را تا چهارم مردادماه در دریاچه آزادی ادامه خواهند داد.

البته احتمال اینکه مریم امیدی‌پارسا و کیمیا زارعی دو روئینگ‌سوار همدانی حاضر در اردوی تیم ملی رهسپار بازی‌های آسیایی شوند هم زیاد است.

   کبدی در بهترین شرایط

قطع به یقین کبدی می‌تواند بیشترین سهمیه اعزام ورزشکار همدانی به بازی‌های آسیایی را نصیب خود کند.

سعید غفاری، میلاد جباری و محمدرضا کبودراهنگی به همراه وحید خراقانی مربی سازنده کبدی استان همدان قطع به یقین در فهرست اعزامی به بازی‌های آسیایی قرار می‌گیرند.

هر سه ملی‌پوش سابقه حضور در مسابقات مختلف و مهم فراملی را دارند و گزینه اصلی در ترکیب تیم ملی کبدی به‌شمار می‌روند.

نفراتی که محصول مربیان سازنده از رده‌های سنی پایه هستند و اکنون آماده‌تر از همیشه به درخشش در بازی‌های آسیایی نگاه می‌کنند.

   نهاوندی‌های پُرامید

بهنام آرین همچنان در صف شانس‌های اعزامی به بازی‌های آسیایی هانگژو در ترکیب تیم ملی دوچرخه‌سواری قرار دارد.

رکابزن نهاوند که در زمان مدیریت حمید سیفی به چرخه ورزش همدان بازگشت و اکنون با حضور در ترکیب تیم ملی، احیا شده است.

آرین هرچند در قهرمانی آسیا توفیقی حاصل نکرد، اما همچنان تلاش می‌کند در بازی‌های آسیایی به رکورد مطلوب برسد.

او روز گذشته در مسابقات قهرمانی کشور موفق به کسب دو نشان رنگارنگ شامل یک طلا در ماده چهار کیلومتر تعقیبی انفرادی و یک نقره در رشته اسکرچ شد.

لیلا سیاهوشی و صبا کرمعلی نیز همچنان امیدوار به قرار گرفتن در ترکیب تیم ملی کوراش بانوان جهت اعزام به بازی‌های آسیایی قرار دارند.

   پاراآسیایی همیشه موفق

اما در بازی‌های پاراآسیایی چین نیز قطعاً شاهد حضور زهرا نجاتی‌عارف به‌عنوان بازیکن و زهرا صادقیان مربی والیبال نشسته همدان خواهیم بود.

در رشته نابینایان نیز وحیدعلی نجیمی و مهرداد مرادی شانس‌های اصلی برای کسب سهمیه حضور در بازی‌های پاراآسیایی در رشته دوومیدانی هستند.

نفراتی که در این سال‌ها همواره خوش درخشیده‌اند و جزء بهترین‌ها بوده‌اند.

   بخت‌های کم‌رنگ آسیایی

اما هستند برخی ورزشکاران همدانی که در اردوی تیم ملی حضور دارند، اما نفر اول تیم ملی محسوب نمی‌شوند و حضورشان در بازی‌های آسیایی مبهم است.

مینا قربانی، تیرانداز همدانی اگرچه همچنان درتلاش برای کسب سهمیه است، اما حضور او بستگی به رضایت کادر فنی از عملکردش دارد.

هادی وفایی‌پور هم سال‌های پایانی حضورش روی تشک کُشتی در عرصه قهرمانی را یدک می‌کشد. در خوش‌شانس‌ترین حالت ممکن، کادر فنی او را عازم بازی‌های آسیایی می‌کند؛ کُشتی‌گیری که پشت سر حسن یزدانی دارنده نشان‌های رنگارنگ جهانی و المپیک ایستاده و بعید است بتواند از او عبور کند.

در سایر رشته‌های ورزشی نیز همین وضعیت وجود دارد و مشخص نیست کدام ورزشکار شانس طلایی در کسب سهمیه داشته باشد.

شناسه خبر 71406