شناسه خبر:71412
1402/4/24 08:38:59

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایلام گفت: سال گذشته براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده 30 مدرسه حاشیه یا نزدیک جاده‌ها به‌منظور حفظ سلامت دانش‌آموزان در طرح ایمن‌سازی قرار گرفتند.

سید زاهدین چشمه‌خاور صبح پنجشنبه گفت: سال گذشته براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده 30 مدرسه در طرح ایمن‌سازی قرار گرفتند و ایمن‌سازی فیزیکی برای هشت مدرسه دیگر هم فراهم شده است.
وی افزود: ایمن‌سازی این مدارس شامل نصب تابلوهای محدودیت سرعت و سبقت ممنوع، خط‌کشی عابر پیاده، نصب سرعت‌گیر، نصب چراغ چشمک‌زن به‌منظور آرام‌سازی ترافیک و ایجاد امنیت لازم برای تردد دانش‌آموزان در محدوده مدارس است.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایلام ادامه داد: همچنین در بخش ایمن‌سازی آموزشی در 22 مدرسه نیز با توزیع اقلام کمک آموزشی بین دانش‌آموزان و آموزش عملی چگونگی عبور و مرور از عرض جاده و رعایت نکات ایمنی در بین دانش‌آموزان مدارس حاشیه راه‌ها اجرا شد.
چشمه‌خاور ادامه داد: اولویت‌ها برای اجرای طرح‌های ایمن‌سازی مدارس بر اساس مواردی همچون میزان تردد در جاده، فاصله مدرسه از آن، تعداد دانش‌آموزان و مخاطرات احتمالی از قبیل سرعت غیر مجاز در محورهای مواصلاتی تعیین می‌شود.
به گفته وی خاور عدم آشنایی دانش‌آموزان از همان سنین کودکی با فرهنگ ترافیک و قوانین راهنمایی و رانندگی یک خلأ مهم است که باید توسط آموزش و پرورش، معلمان و مربیان مدارس رعایت شود.
وی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مباحث قابل پبگیری، وجود مدارس حاشیه جاده‌ها است که مخاطراتی را برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند و در این راستا هر طرح قابل اجرا برای مدارس مستقر در حاشیه یا نزدیک جاده‌ها از سوی شورای ترافیک یا ادارات مربوطه ارائه شود با هزینه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اجرایی و عملیاتی خواهد شد.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایلام تصریح کرد: میانگین در طول سال 17 هزار نفر جان خود را بر اثر تصادفات جاده‌ای از دست می‌دهند که این تصادفات 900 هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌کند و طبق آمار پلیس هر تصادف منجر به فوت باعت تحمیل 80 میلیارد تومان خسارت به کشور می‌شود و هر تصادفات جاده‌ای منجر به فوت یا ضایعه جسمانی خسارات مادی و روانی سنگینی را بر جامعه و کشور تحمیل می‌کند.

شناسه خبر 71412