شناسه خبر:71414
1402/4/24 08:42:25

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار همدان گفت: برگزاری برنامه‌های فرهنگی، هنری و دینی و بهره‌گیری از جوانان خلاق بهترین راهکار مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان علیه کشور است.

به گزارش سپهرغرب به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، علیرضا قاسمی فرزاد روز پنجشنبه در همایش گرامیداشت روز مباهله در شهرستان تویسرکان، برگزاری برنامه‌های فرهنگی، هنری و دینی را از اقدامات تاثیرگذار در مسیر مقابله با دسیسه‌های دشمن برشمرد و اظهار داشت: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این زمینه اقدامات اثربخشی را در دستور کار قرار داده و در حوزه‌های مختلف برنامه‌های فاخری در سطح استان برگزار می‌شود که این مساله شایسته قدردانی است.
وی با بیان اینکه استکبار غربی تلاش دارد عنصر معنویت را از جامعه ما سلب کند افزود: بعد از اینکه دشمن متوجه شد توان مقابله سخت‌افزاری با انقلاب اسلامی را ندارد، از مسیر جنگ نرم وارد شد.
استاندار همدان با تاکید بر اینکه توطئه‌های دشمنان همواره با شکست روبه‌رو خواهد شد ادامه داد: سیاه‌نمایی و ترویج یاس و ناامیدی در جامعه از سیاست‌های دشمن است و امسال که انتخابات را پیش رو داریم بار دیگر ملت ایران اسلامی با مشارکت در انتخابات پیش‌رو، حماسه‌ای دیگر خلق خواهند کرد.
ضرورت توجه به جنبه تمدن ساز «مباهله»
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز گفت: در خصوص مباهله 2 مقوله باید همواره مورد توجه قرار گیرد، نخست گرامیداشت این عید بزرگ به عنوان یکی از اعیاد مسلمانان است.
مسعود ویژه دومین نکته این واقعه را توجه به بحث تمدن ساز آن دانست و افزود: در برهه‌ای که جهان استکبار در تقابل با جهان اسلام قرار گرفته، توجه به واقعه مباهله فرصتی است برای پرداختن به این موضوع و اندیشمندان باید در این زمینه فعالیت کنند.
وی تصریح کرد: دبیرخانه علمی همایش مباهله به زودی فعال خواهد شد تا جوانب این واقعه به صورت علمی بررسی و در جامعه تبیین شود.
نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم با تاکید بر اینکه جایگاه مباهله در جامعه مورد غفلت واقع شده است گفت: با توجه به ضرورت پرداختن به این واقعه عظیم، مقرر شد این همایش در تویسرکان برگزار شود و با موافقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیگیری‌های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، امروز میزبان اندیشمندانی از حوزه علمیه قم و کشور پاکستان هستیم.
محمدمهدی مفتح با بیان اینکه باید واقعه مباهله به جزئی جدایی ناپذیر از برنامه مساجد و هیئت‌های مذهبی تبدیل شود ادامه داد: بخش علمی این واقعه عظیم هم در دبیرخانه همایش علمی پژوهشی مباهله که در آینده نزدیک فعال خواهد شد، دنبال می‌شود. استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم نیز در این همایش خطبه غدیر و آیه مباهله را محور وحدت جهان اسلام دانست و اظهار کرد: امروز عید بزرگی روز اعلام حقانیت اصل قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است.
آیت الله سیدعلی حسینی آملی با تاکید بر جایگاه مباهله در دعوت امت به اسلام و تبیین معارف و حقایق دینی، گفت: اسلام دین عقل، منطق، برهان و تفکر است، آیات و روایات متعددی بر این معنا وجود دارد، این دین، دین عقل است، آیت الله حسن‌زاده آملی مقاله ای دارد بر این مبنی که قرآن، عرفان و برهان از یکدیگر جدایی ندارند.
وی با بیان اینکه ما بعد از کتاب شریف الغدیر علامه امینی، ناگفته نداریم تصریح کرد: گاهی پیش می‌آید ما مواردی را که باید بیان می‌شد را گفتیم، اما عده‌ای همچنان بر مواضع لجوجانه خود قرار دارند و بر آن پافشاری می‌کنند.
آیت الله حسینی آملی با تاکید بر اینکه اگر کسی از در معنویت و تجهیل در معنویت وارد شد باید مباهله صورت بگیرد گفت: اگر کسی گفتنی‌های دین مبین اسلام را نمی‌پذیرد، قرآن کتاب الهی را نمی‌پذیرد، زمان مباهله است، مباهله زمانی باید اتفاق بیفتد که کسی نشانه‌ها و واقعیت‌ها را می‌بیند اما حاضر به پذیرش آن نیست.
این استاد حوزه علمیه قم سرآمد اوصاف ائمه اطهار(ع) را آیه تطهیر برشمرد و افزود: سرآمد توصیف امیرالمومنین (ع) هم آیه مباهله است، جایی که می‌فرماید «وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ» یعنی علی(ع) جان پیامبر(ص) است.
آیت الله حسینی آملی با بیان اینکه باید غدیر و مباهله را در جامعه تبیین کرده و جایگاه واقعی آن را معرفی کنیم تاکید کرد: باید با رود زلال ولایت جامعه را سیراب کنیم زیرا ائمه اطهار (ع)، خطبه غدیر و آیه مباهله محور وحدت جهان اسلام هستند.
همایش گرامیداشت روز مباهله با عنوان «مباهله دلیل روشن» با حضور اندیشمندان و شخصیت‌های برجسته حوزوی در مجتمع فرهنگی هنری فردوسی شهرستان تویسرکان برگزار شد.

شناسه خبر 71414