شناسه خبر:71500
1402/4/26 08:31:57

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند نوجوانان در تبدیل ایمان به عمل صالح که همان ساختارسازی در فضای جامعه است توانایی‌هایی دارند که سایر قشرها ندارند، گفت: باید این مهم را باور کنیم و فرصت‌ها و ظرفیت‌ها در اختیار نوجوانان قرار گیرد.

حجت‌الاسلام‌ محمدهادی نظیری در مراسم افتتاحیه مرکز رشد، خلاقیت و استعدادیابی رفیقانه بیان کرد: امروز شاهد یک حرکت خلاقانه، ارزشمند و بسیار زیبا و دلنشین در سطح استان همدان هستیم؛ باشگاه خودشکوفانه رفیقانه یک مرکز برای استعدادیابی، رشد و تعالی دختران در مسیر تعالی انقلاب اسلامی بوده که می‌توان گفت در طول چهار سال خدمت‌گزاری در استان همدان، یکی از دستاوردها همین است.
به گفته وی طبق فرمایش رهبر فرزانه انقلاب لازمه مهم و کلیدی در تشکیل و شکل‌گیری تمدن اسلامی، تولید فکر و پرورش انسان است.
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه نیازمند انسان‌افزار و نرم‌افزار هستیم، ادمه داد: جهت‌گیری دقیق انقلاب اسلامی به سمت تمدن‌سازی و فرآیند تحقق تمدن‌سازی را به‌خوبی نمی‌دانیم؛ بنابراین در مقام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری به دنبال شکل‌گیری ساختارهایی برای مقدمه‌سازی جهت رسیدن به تمدن قدم برنمی‌داریم.
حجت‌الاسلام نظیری افزود: باشگاه خودشکوفانه رفیقانه به دنبال آن است که داشته‌های درونی دختران نوجوان رشد کند و به فعالیت برسد که در این بستر پرورش انسان و تولید فکر برای طراحی ساختار در مسیر نظام‌سازی و تمدن‌سازی، محقق می‌شود.
وی اظهار کرد: حضرت آقا در دیدار اخیر با دانش‌آموزان فرمودند نوجوان امروز اهل اندیشه، تحلیل، فکر، تولید اندیشه‌ها و فکرهای جدید در فضای جامعه است؛ درصورتی که در دوران ما نوجوانان مثل امروز قدرت فکر و تحلیل نداشتند.
این مقام مسئول با بیان اینکه ایشان مأموریت سنگینی برعهده نوجوانان می‌گذارند مأموریتی که برعهده ارکان نظام هم نگذاشته‌اند، گفت: رهبر فرزانه انقلاب فرمودند «نوجوانان نظم نوین جهانی را باید تغییر دهند». به نظرم توان و فهم این موضوع امروز در نوجوانان هست که با خلاقیت، قدرت فکر و تحلیل می‌توانند این مهم را انجام دهند.
حجت‌الاسلام نظیری ادامه داد: نشانه‌ها و قرائنی وجود دارد که این نظم بین‌المللی درحال تغییر است و ما باید آن را به سمت حرکت پُرشتاب انقلاب اسلامی در مسیر تمدن‌سازی تغییر دهیم؛ شما نوجوانان دهه 80 و 90 می‌توانید نظم نوین جهانی را تغییر دهید.
وی با بیان اینکه در باشگاه رشد خودشکوفانه باید به این موضوع فکر و افق‌های بلند درنظر گرفته شود، افزود: در همدان نظام‌های فکری، اندیشه‌ای، مدیریتی و برنامه‌ریزی هیج‌وقت افق‌های بلند ندارد؛ درد انسان امروز این است که افق‌های بلند جلوی پای استان نیست، اما همه زیر پا را نگاه می‌کنند. اگر افق‌های بلند در مسیر مدیریتی، طراحی و برنامه‌ریزی شود، انسان‌ها بزرگ می‌شوند و رشد می‌کنند؛ اما متأسفانه نگاه‌ها سطحی است.
حجت‌الاسلام نظیری خاطرنشان کرد: امید دارم در باشگاه خودشکوفانه اتفاق‌های عجیبی رقم بخورد و دختران نوجوان ما با جمع شدن دور هم تولید فکر، ساختار و طراحی برنامه‌های فاخر کنند. شما نوجوانان می‌توانید مسئله حجاب را درست تحلیل و برای حل آن چاره اندیشی، طراحی ساختار و برنامه‌ریزی کنید؛ شما هستید که می‌توانید برای عدالت آموزشی در این کشور فکری کنید.
وی با اشاره به نتایج کنکور، افزود: در چند روز اخیر که نتایج کنکور منتشر شد، باید خون گریه می‌کردیم؛ سهم دهک یک، دو و سه کشور اسلامی ایران از رتبه‌های زیر سه هزار فقط دو درصد است! یعنی انقلاب اسلامی نتوانست عدالت آموزشی برگزار کند و به‌واقع فقط بیشتر مرفهین جامعه ما می‌توانند به دانشگاه بروند و در رشته‌های خوب تحصیل کنند، درصورتی که انقلاب، انقلاب پابرهنگان بود.
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه رتبه‌های زیر سه هزار مدارس دولتی فقط 2.5 درصد قبولی در رشته‌های دانشگاهی داشته است، بیان کرد: حدوداً 15 میلیون دانش‌آموز داریم که یک میلیون و 40 هزار نفر از این تعداد در مدارس غیر دولتی مشغول تحصیل هستند؛ یعنی کمتر از هفت درصد دانش‌آموزان در مدارس غیر دولتی‌اند که بیش از 80 درصد سهم قبولی دانشگاه‌ها را دارند. شما نوجوان آیا می‌توانید ساختار برای برخورداری دختران نوجوان حاشیه شهر از رتبه‌های کنکور و دانشگاه طراحی کنید؟ این باشگاه می‌تواند بگوید من برای سال آینده 100 نفر دانش‌آموز را از محله‌های حاشیه شهر همدان آموزش می‌دهم که بتوانند در رشته‌های خوب و دانشگاه‌های خوب قبول شوند؟
حجت‌الاسلام نظیری یادآور شد: دختر دغدغه‌مند انقلابی، امروز انقلابی بودن تنها به این نیست که چادر بر سر داشته باشید که البته باید داشته باشید، نماد هویت زن مسلمان انقلابی چادر است، اما باید دید در مسیر آرمان‌های انقلاب چه قدمی می‌توانیم برداریم.
مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند نوجوانان در تبدیل ایمان به عمل صالح که همان ساختارسازی در فضای جامعه است توانایی‌هایی دارند که سایر قشرها ندارند، گفت: باید این مهم را باور کنیم و فرصت‌ها و ظرفیت‌ها در اختیار نوجوانان قرار گیرد.
در ادامه مدیر مرکز خودشکوفایی دخترانه رفیقانه درخصوص فعالیت‌های مرکز رشد، خلاقیت و استعدادیابی رفیقانه ابراز کرد: امروز جشن هویت‌یابی، استقلال و تکریم دختران شهر همدان است.
زهرا شایسته‌فرد افزود: از زمان تحصیل در مدرسه دغدغه این را داشتم که چه کاری انجام دهم که کلاس شادتر داشته باشم و بچه‌ها بهتر بتوانند درس بخوانند و استعدادهایشان شکوفا شود، بزرگ‌تر که شدم و به دانشگاه رفتم و همین موضوع را دغدغه‌مندانه‌تر و علمی‌تر پیگیری کردم، با همراهی مسئولین و دوستان این مجوعه شکل گرفت.
این مقام مسئول اظهار کرد: با ورود دانش‌آموزان به کتابخانه آن‌ها را جذب می‌کنیم و بعد از این مرحله دختران استعدادیابی می‌شوند و متناسب با استعدادی که دارند، به سمت کلاس‌های آموزشی متناسب با زمینه استعدادشان سوق داده می‌شوند و درنهایت انتظار داریم کارت استادی خود را دریافت کنند و مدرس کلاس شوند.
شایسته‌فرد گفت: برای یادگیری مهارت‌های زندگی کلاس‌های روان‌شناسی مدون داریم که هر هفته برگزار می‌شود و بعد از آن در زمینه مهارت‌های زندگی کاربردی تقویت خواهند شد که خودشان بتوانند مراسم‌ها و اردوها را اجرا کنند و در زمینه فضای مجازی فعالیت داشته باشند.
وی با بیان اینکه هدف اصلی پُررنگ کردن جایگاه کتاب در زندگی نوجوانان است، ابراز کرد: در کافه کتاب دخترانه اتاق بازی طراحی و اردوهای مختلفی تدبیر شده که پایه‌های تربیتی و اعتقادی دارد، اعتکاف علمی و شب شعر، گروه خیریه، گروه‌های پشتیبانی و دوره‌های مربی شو، بخشی دیگر از فعالیت‌های این مرکز است.
این مقام مسئول ادامه داد: چهار سال پیش در نمازخانه تبلیغات اسلامی این طرح عنوان شد و با پرورش ایده، چهار سال است مربی پرورش می‌دهیم و هم‌اکنون 40 مربی آماده به کار برای انجام پشتیبانی از دختران داریم؛ بعد از اتمام این دوره سه‌ساله خودشان به‌عنوان مربی در مجموعه فعالیت خواهند کرد.
در ادامه عضو مؤسسه بانوان خیر و پیشتاز استان همدان نیز بیان کرد: به دنبال بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی و مطالبه ایشان درخصوص شکل‌گیری حلقه‌های میانی و مجموعه‌های مردمی در حوزه بانوان، ستاد پیشرفت بانوان طی سال‌های گذشته در کل کشور به‌صورت شبکه‌ای تشکیل شد که در این ستادها به دنبال مسئله‌شناسی دقیق در حوزه‌های مختلف بودیم و بدون مسئله‌شناسی دقیق قرار نبود در هیچ مسیری حرکت کنیم؛ در همین راستا متناسب با زیست‌بوم هر استان و منطقه برنامه‌های مشخص طراحی شد.
به گفته طاهره فامیل‌خلیلی، یکی از برنامه‌های مشخص‌شده مسئله حصر رسانه‌ای توسط دشمن در موضوعات مختلف بود و ما شاهد این بودیم که روایت اول بانوان به‌صورت جعلی توسط دشمن تولید می‌شود. بنابراین روایت‌های درست و صحیح که در حوزه بانوان مورد نیاز بود را نتوانستیم منتقل کنیم؛ با این مسئله‌شناسی کمیته حرف‌آور در کل کشور تشکیل شد و بچه‌ها، نوجوانان و جوانان در حوزه حرف‌آور باید به دنبال انتقال مباحث بانوان از زبان بانوان مؤثر باشند.
فامیل‌خلیلی درخصوص موضوع رفیقانه گفت: با توجه به مسئله‌شناسی در استان و کل کشور متوجه یک خلأ در حوزه نوجوان به‌ویژه موضوعات نوجوانان دختر شدیم و برای گروه‌های سنی مختلف مانند کودکان و جوانان برنامه‌های مختلفی چیده شد و انجام می‌شود؛ اما در حوزه نوجوانان دختر خلأهایی داشتیم که پرداختن به ساحت‌های مختلف شخصیت یک دختر نوجوان، نیازمند طراحی و تعریف عملیات بود که در این حیطه رفیقانه در کل کشور شکل گرفت و یک هویت جدی و بزرگ با آرمان‌های بلند در پس برنامه‌ها داشت؛ برنامه و پویش فردامون، دختران حاج‌قاسم و غیره طراحی‌هایی بود که در حوزه پرداختن به ساحت نوجوانی دختران شکل گرفت تا کنشگر دختر به معنای واقعی تربیت کنیم.
وی افزود: در همدان متوجه شدیم نیازمند بستر برای هویت دختران و هویت رفیقانه محقق هستیم که باید بستر و زمینه داشته باشیم و درنهایت مرکز رشد، خلاقیت و استعدادیابی دختران تحت عنوان خودشکوفانه رفیقانه راه‌اندازی شد؛ برنامه‌های متنوع و والایی داریم، این مرکز کافه کتاب نیست، اما کافه کتاب دارد، آتلیه عکاسی نیست، اما آتلیه دارد، مربوط به بازی و هیجان صرف نیست، اما این قسمت را نیز در حوزه دختران پوشش می‌دهد، مرکز مشاوره نیست، اما خدمات مشاوره و استعدادیابی دارد و هر موضوع دیگری که در ساحت دختران به آن نیاز داریم تا به نوجوانی دختران و موضوعات مربوطه به آن‌ها پاسخگو باشیم که برای نقش‌های بعدی در زندگی همچون همسری، مادری و حضور در اجتماع به آن‌ها کمک کنیم.

شناسه خبر 71500