شناسه خبر:71551
1402/4/27 11:15:49

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: اختصاص 100 میلیارد ریال برای صیانت از جنگل در سفر رئیس‌جمهور به همدان مصوب شد که تاکنون 40 میلیارد ریال این رقم تخصیص یافته است.

حمید خزائی روز دوشنبه اظهار کرد: دو میلیارد و 200 میلیون تومان نیز از اعتبارات استانی برای نگهداری، حفظ و توسعه جنگل‌های استان همدان سال گذشته اختصاص یافت.
وی اضافه کرد: پیش‌بینی اعتبار سال جاری نیز مستلزم تشکیل کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها و ارزیابی اعتبار مورد نیاز، تصویب و ابلاغ اعتبار صیانت از جنگل است.
رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: درخت موجود زنده است که نیاز به حفظ و نگهداری دارد، بنابراین برنامه‌هایی متناسب با سن درخت برای حفظ آن پیش‌بینی و تدوین شده؛ برای نمونه هنگام رشد نهال باید برای آبیاری و پیشگیری از چرای دام و هنگام بزرگ شدن و کهنسالی درخت برای جلوگیری از قطع، تخریب و تصرف توسط افراد سودجو و پیشگیری از آتش‌سوزی، اقدام شود.
خزائی وسعت جنگل‌های طبیعی جنگل‌های دست‌کاشت و پارک‌های جنگلی این استان را 45 هزار هکتار دانست که درصد بالایی از اراضی جنگلی در مناطق جنوب استان و رزن قرار دارد.
رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اضافه کرد: سرانه جنگل به‌ازای هر نفر در همدان 260 متر مربع است، درحالی که میانگین کشوری آن به‌ازای هر نفر یک‌هزار و 700 متر مربع بوده؛ با این توصیف در همدان 6 برابر کمتر از میانگین کشوری است.
خزائی مهم‌ترین علل پایین بودن سرانه جنگل در همدان را شرایط اقلیمی، وضعیت اکولوژیکی، بالا بودن وسعت اراضی دارای پوشش علفی، بوته‌ای و درختچه‌ای دانست.
وی گفت: جنگل‌ها دارای منافع عمومی همچون کاهش ریزگرد، جلوگیری از فرسایش خاک، تولید اکسیژن و زیبایی منظر هستند و کمتر منافع شخصی در آن‌ها دیده می‌شود؛ بنابراین تلاش برای حفظ و نگهداری، توسعه و احیای جنگل‌ها با اختصاص منابع مالی و اعتباری متناسب با وسعت و حجم کار، امری ضروری است.
رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ادامه داد: مشارکت مردم در طرح ملی‌کاشت یک میلیارد درخت، یکی دیگر از ملزومات احیای جنگل‌ها است و درصورت توجه به گفته رهبری فرزانه انقلاب مبنی بر کاشت سه درخت توسط هر شهروند، در این طرح محقق می‌شود.
وی اضافه کرد: بنابراین تحقق این طرح مشارکت و همراهی مردم، تبدیل شدن کاشت درخت به یک وظیفه اجتماعی و تلاش برای حفظ و نگهداری فضای سبز و اراضی جنگلی را می‌طلبد.
وسعت اراضی ملی در همدان به بیش از 700 هزار هکتار می‌رسد.

شناسه خبر 71551