شناسه خبر:71558
1402/4/27 11:47:25

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: در راستای اجرای طرح تعادل‌بخشی و حفاظت از منابع آب زیرزمینی، کسری مخزن آبخوان‌های استان هفت درصد جبران شد.

آرش آریانژاد روز دوشنبه اظهار کرد: کسری مخزن منابع آب زیرزمینی استان سال گذشته به صورت نسبی 59 میلیون و 220 هزار مترمکعب بود که اکنون به 22 میلیون و 290 هزار مترمکعب کاهش یافته و هفت درصد جبران شده است.
وی افزود: آمار ذکر شده نشان می‌دهد روند کسری آب مخازن سفره‌های زمینی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهشی بوده و میزان آب بیشتری به این منابع برگشت داده شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: در سه ماهه ابتدایی امسال، 116 حلقه چاه آب غیرمجاز در مناطق مختلف استان مسدود و 3.4 میلیون و 400 هزار مترمکعب آب به مخازن منابع زیرزمینی برگشت داده شد.
آریانژاد تعداد چاه‌های آب مجاز استان را حدود 15 هزار حلقه اعلام و اضافه کرد: حدود هشت هزار حلقه چاه غیرمجاز نیز در استان وجود دارد.
وی ادامه داد: بیشتر این چاه‌ها دارای عمقی بسیار کم هستند و بر منابع آب زیرزمینی تأثیری ندارند اما به‌دلیل عدم داشتن مجوز و پروانه بهره‌برداری، جزو چاه‌های غیرمجاز محسوب می‌شوند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان اظهار کرد: ازجمله اقدامات تأثیرگذار در راستای صیانت از منابع آب استان، اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی است که بخشی از اقدامات آن شامل انسداد چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند و حجمی، استقرار و تقویت گروه‌های گشت و بازرسی، اجرای پروژه تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب، برگزاری مستمر جلسات شورای حفاظت آب استان، ساماندهی شرکت‌های حفاری و اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی در قالب اجرای طرح داناب و گسترش سواد آبی است.
استان کردستان دارای 18 محدوده مطالعاتی شامل 9 محدوده آن اصلی و 9 محدوده مشترک و متوسط بارندگی سالانه 455 میلی‌متر است.
کردستان دارای 9 دشت است که پنج دشت آن در نیمه شرقی، دو دشت در غرب و دو دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه و دهگلان و چاردولی در شرق استان، جزو دشت‌های ممنوعه است.

شناسه خبر 71558