شناسه خبر:71589
1402/4/28 08:38:55

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل بهزیستی استان همدان اعلام کرد: بیمارستان بهشتی را از بنیاد مستضعفان در سال 61 در چهار قسط خریداری کردیم و سه قسط هم پرداخت شده، متأسفانه فیش پرداختی یک قسط پیدا نشد که ما در دادگاه 19 میلیارد تومان بدهکار بابت خسارت تحویل تعبیه شدیم که با اعتراض و بررسی مجدد، به 8.5 میلیارد تومان رسید.

محمدمهدی شاهقدمی سه‌شنبه 27 تیرماه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه از 24 تا 30 تیرماه هفته بهزیستی با شعار «برای مردم، برای به‌زیستن» است، اظهار کرد: در استان همدان به 77 هزار و 941 خانوار با 187 هزار و 45 نفر جمعیت خدمات ارائه می‌دهیم، 29 هزار و 190 مستمری‌بگیر و 218 دانشجو داریم.
وی با اشاره به وجود 48 مرکز مثبت زندگی در سطح استان، افزود: 29 هزار و 819 پرونده توانبخشی در بهزیستی استان داریم؛ به‌طوری که نرخ معلولیت همدان 1.6 درصد و کشوری 1.8 درصد است. خوشبختانه کسی پشت نوبت مستمری نیست و همه مستمری بگیر هستند و 70 درصد رشد مبلغ مستمری را داشتیم.
شاهقدمی ادامه داد: 17 مرکز شبانه‌روزی بهزیستی در سطح استان فعال است که یک‌هزار و 700 نفر و از 15 مرکز روزانه، یک‌هزار و 415 نفر خدمات می‌گیرند؛ در ضمن ضایعه نخاعی‌ها از خدمات پرستاری بهره‌مند می‌شوند.
وی با اشاره به پرداخت 24 میلیارد و 370 میلیون تومان تسهیلات مسکن با کارمزد چهار درصد به مددجویان بهزیستی به‌منظور خانه‌دار شدن، اظهار کرد: سال‌ جاری چند واحد افتتاح شد و قرار است 266 واحد نیز به بهره‌برداری برسد.
این مقام مسئول با بیان اینکه در برنامه است که طی سال‌ جاری دو هزار و 500 شغل ایجاد شود، خاطرنشان کرد: در سال 1400، 152 واحد مسکن و در سال 1401، 317 واحد ساخته شد که در مقایسه آمار با رشد 109 درصدی روبه‌رو هستیم.
شاهقدمی با اشاره به اشتغال‌زایی 786 نفری در سال 1400 و مقایسه آن با سال 1401 با اشتغال‌زایی یک‌هزار و 685 نفری و رشد 114 درصدی در این زمینه، مطرح کرد: مشارکت‌های مردمی 23 درصد، مبلغ مستمری 70 درصد، غربالگری شنوایی دو درصد و غربالگری بینایی 53 درصد رشد داشته است.
وی در ادامه با بیان اینکه از همدان چندین خانوار چند فرزند دارای معلولیت را به سرپرستی قبول کرده‌اند، یادآور شد: در مشهد و تهران در این زمینه خوب فرهنگ‌سازی شده و خانواده‌هایی داشتیم که حتی فرزند هم داشته‌اند، اما این کودکان را به سرپرستی پذیرفته‌اند؛ حتی خانواده‌ای پنج فرزند معلول را قبول کرده، چه خوب است این کودکان به‌جای اینکه در مراکز ما باشند، در خانواده بزرگ شوند. در شیرخوارگاه همدان چهار نوزاد معلول و هشت نوزاد سالم داریم که کار واگذاری پنج نوزاد سالم درحال انجام است.
شاهقدمی یادآور شد: حق پرستاری برای دو هزار و 320 نفر از خانوارها با افزایش 40 درصدی به دو میلیون و 100 هزار تومان رسیده است. سالیان گذشته پشت نوبت دریافت مستمری داشتیم که الان مستمری‌بگیر هستند. بهزیستی حمایت دانشجویی و دانش‌آموزی انجام می‌دهد و کمک‌هزینه درمان، ودیعه مسکن، مسکن و غیره نیز ارائه می‌کند.
وی درباره بیمارستان بهشتی همدان نیز بیان کرد: 15 سال پیش به‌منظور تکمیل بیمارستان اکباتان تفاهم‌نامه‌ای دو ساله با بهزیستی بسته می‌شود که در اختیار دانشگاه علوم پزشکی باشد که پروژه به درازا کشید و هنوز هم افتتاح نشده است. در سطح استان و سازمان بهزیستی درحال پیگیری بازپس‌گیری بیمارستان هستیم؛ حتی معاون اول رئیس‌جمهور ورود کرده است تا این موضوع تعیین تکلیف شود.
مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه بهزیستی به فضا نیاز دارد، ادامه داد: هیئتی برای بررسی موضوع به همدان آماده است، به‌هرحال استاندار و شورای تأمین باید ملاحظات درمان، امنیت و اجتماع را مد نظر قرار دهند و نتایج بررسی‌ها مشخص و موضوع تعیین تکلیف خواهد شد.
وی درباره سند بیمارستان هم گفت: اختلافی مطرح می‌کردند درباره بحث مالکیت، دانشگاه از ما تحویل گرفته، اگر مشکلی هم باشد، ما با بنیاد مستضعفان طرف هستیم؛ به‌طوری که ما این محل را از بنیاد در سال 61 در چهار قسط خریداری کردیم و سه قسط هم پرداخت شده، متأسفانه فیش پرداختی یک قسط پیدا نشد که ما در دادگاه 19 میلیارد تومان بدهکار بابت خسارت تحویل تعبیه شدیم که با اعتراض و بررسی مجدد به 8.5 میلیارد تومان رسید که در سفر رئیس بنیاد مستضعفان تقاضای بخشیدن این مبلغ را به بهزیستی داشتیم که درحال پیگیری است.
   امسال تمام شهرداری‌های همدان موظف‌اند پروژه‌های تسهیل عبورومرور تعریف کنند
معاون پشتیبانی و منابع انسانی اداره‌ کل بهزیستی استان همدان نیز گفت: امسال تمام شهرداری‌ها موظف هستند پروژه‌های تسهیل عبورومرور تعریف، تهیه و ارائه کنند، مکاتبات درحال انجام است و گزارش مکتوب آن را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم.
عبدالحسین نوری مطرح کرد: لازم است رسانه‌ها وضعیت مناسب‌سازی استان را رصد کرده و هرجا لازم بود، ورود کنند.
وی درباره ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز گفت: شهرداری همدان اقدام به خریداری تعدادی اتوبوس کرده است که قابلیت بهره‌برداری برای افراد معلول و سالمندان را دارد. ایستگاه‌های اتوبوس هم باید مناسب‌سازی شوند که پیگیری می‌کنیم به‌صورت پایلوت چند ایستگاه مناسب‌سازی شود و همان برای کل استان ملاک عمل قرار گیرد.
نوری درباره فضاهای آموزشی نیز بیان کرد: مدارس نیز باید برای افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی شوند.
وی اضافه کرد: امسال تمام شهرداری‌ها موظف هستند یک پارک را به‌صورت صددرصدی مناسب‌سازی کنند که می‌طلبد افکار عمومی پیگیر این موضوع باشند.
نوری یادآور شد: کمیسیون ماده 100 نیز به‌جد درگیر بحث مناسب‌سازی است، با ضوابط جدید با جریمه مشکل قابل حل نیست و حتماً باید اصلاح شوند.
وی در پایان سخنان خود از استاندار و فرمانداران خواست مشاور حوزه معلولان داشته باشند.
   همدان 15 بیمار پروانه‌ای دارد/8 بیمار تویسرکانی است
معاون امور پیشگیری اداره‌ کل بهزیستی استان همدان نیز گفت: 15 بیمار پروانه‌ای در استان وجود دارد که هشت نفر در تویسرکان و هفت نفر در کل استان پخش هستند.
سیاوش رهبر اظهار کرد: به‌علت مشکلات درمانی این بیماران، نگاه خاصی به این افراد وجود دارد؛ به‌طوری که از سال 1400 کمک‌های خاص علاوه‌بر کمک‌های معمول به آن‌ها اختصاص داده شده است.
وی درباره زنان معتاد متجاهر تصریح کرد: در استان سه کمپ داریم و با نگاه ویژه این زنان را پذیرش خواهیم کرد؛ یارانه به مرکز داده می‌شود و رایگان بحث‌های درمانی آن‌ها انجام می‌گیرد؛ همچنین می‌توانند از مراکز دی.آی.سی یا کاهش آسیب و از شلتر یا پناهگاه شبانه زنان استفاده کنند؛ البته هنوز آمار زنان معتاد متجاهر در همدان، معنی‌دار نیست.
این مقام مسئول درباره نتایج برنامه جامع خودکشی تصریح کرد: سال 1400 جامعه هدف برنامه از پنج محله با تلاش همکاران به 53 محله گسترش پیدا کرد؛ یعنی یک‌هزار و 6 درصد رشد کمی در بحث ورود به برنامه جامع خودکشی داشتیم و 25 هزار نفر آموزش دیدند که پنج هزار نفر غربال شدند؛ از این تعداد 150 نفر که مستعد به خودکشی یا شبه‌خودکشی بودند، شناسایی و به منابع اجتماعی ارجاع شده و سرویس می‌گیرند.
رهبر با بیان اینکه سند پیشگیری از خودکشی استان تصویب شده است، ابراز کرد: بیش از 10 همایش استانی و شهرستانی برگزار شده است، برای بیش از سه هزار نفر آگاه‌سازی رسانه‌ای شده و ادامه برنامه جامع خودکشی را امسال داریم.
رهبر ادامه داد: از سال 1401 دو میلیارد و 500 میلیون تومان برای ماده 16 گرفته‌ایم و باید تا 20 شهریورماه هزینه کنیم که نخستین اقدام این است که با دو میلیارد تومان کارگاه خیاطی برای همکاران مقیم آنجا راه‌اندازی می‌کنیم و مابقی هزینه برای تکمیل، درحال هزینه است؛ شهرداری هم موظف شده یک میلیارد و 700 میلیون تومان برای زیرساخت‌ آنجا هزینه کند.
معاون امور پیشگیری اداره‌ کل بهزیستی استان همدان در پایان از دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خواست بهزیستی را تنها نگذارند و خاطرنشان کرد: بهزیستی ماده 16 را قبول کرده و اعتبار خاصی هم برایش ندارد.
    خانه بیماران روانی و مزمن بانوان در همدان افتتاح می‌شود
معاون امور توانبخشی اداره‌ کل بهزیستی استان همدان نیز اعلام کرد: طی روزهای اخیر خانه بیماران روانی و مزمن بانوان را در شهرستان همدان افتتاح خواهیم کرد و پیگیر توسعه این مراکز هستیم.
امیر کوکائیان با بیان اینکه پیش‌بینی شده اعتبارات سازمان بهزیستی به‌ویژه در حوزه توانبخشی در بعضی فعالیت‌ها تا چهار برابر هم افزایش خواهد یافت، مطرح کرد: در بحث تجهیزات توانبخشی، سال گذشته پنج میلیارد تومان خرید تجهیزات پزشکی داشتیم و در سه ماه گذشته فعلاً دو میلیارد و 100 میلیون تومان ابلاغ اعتبار شده و خرید تجهیزات در دست اقدام است و انتظار داریم نسبت به پارسال بتوانیم تجهیزات بیشتری خریداری کنیم.
کوکائیان خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های پیگیری‌شده توسعه مرکز روزانه توانبخشی در سطح استان به‌ویژه شهرستان‌ها است؛ راه‌اندازی مرکز چندمعلولیتی روزانه را در دستور کار داریم، به‌طوری که یک مرکز طی روزهای اخیر در شهرستان رزن افتتاح خواهد شد و پیگیر هستیم در سایر شهرستان‌ها نیز افتتاح مرکز روزانه توانبخشی را داشته باشیم.
کوکائیان ادامه داد: گسترش مراکز خانه حمایتی یا میان‌دوره‌ای، از دیگر برنامه‌های بهزیستی است؛ این خانه‌ها، مراکز شبانه‌روزی با ظرفیت حداکثر 10 نفر با هدف جایگزینی اسکان تجمعی، با تعداد افراد کمتر و به سمت خانه رفتن به‌منظور افزایش کیفیت کار هستند.
وی یادآور شد: درباره مراکز مراقبت در منزل نیز دو طرح مراقبت اولیه و ویزیت در منزل را دنبال می‌کنیم؛ برخی معلولان در خانه توسط خانواده‌هایشان نگهداری می‌شوند و با سختی‌هایی مواجه‌اند.
کوکائیان با بیان اینکه بسته به نوع بیمار، ویزیت در منزل همراه با گروه‌های تخصصی شامل پزشک، روان‌پزشک، فیزیوتراپ و کاردرمانی انجام می‌گیرد، افزود: 6 مرکز ویزیت در منزل در سطح استان درحال فعالیت است که حدود 298 نفر از این مراکز خدمت می‌گیرند.
وی درباره کاشت حلزون مطرح کرد: این برنامه توسط دانشگاه علوم پزشکی و در بیمارستان بعثت همدان انجام می‌شود و آمار دقیق دست آن‌ها است؛ اما بهزیستی در این زمینه کمک‌های حمایتی و مالی برای انجام جراحی و تغییر تجهیزات کاشت حلزون را در دستور کار دارد. به‌طوری که تا مهرماه سال گذشته مبلغ سه میلیون تومان به هر مددجوی متقاضی تخصیص می‌دادیم که خوشبختانه با پیگیری‌های انجام‌شده توسط دانشگاه مبلغ جراحی رایگان شد و دیگر بهزیستی نیاز به ورود ندارد و تنها در بحث توانبخشی بعد از جراحی ازجمله تربیت شنیداری و تأمین تجهیزاتی که در کاشت حلزون به‌کار می‌رود، ورود می‌کند که طبق آمار، سال گذشته حدود 80 نفر را توانستیم در این زمینه پوشش دهیم.
   پرداخت 9.9 میلیارد کمک‌هزینه معیشتی به خانواده‌های همدانی دارای فرزند دوقلو
مسئول دفتر آموزش و پژوهش اداره فناوری اطلاعات اداره‌ کل بهزیستی استان همدان نیز گفت: 9 میلیارد و 936 میلیون و 789 هزار تومان کمک‌هزینه معیشتی به خانواده‌های دارای فرزند دوقلو و یک میلیارد و 267 میلیون و 260 هزار تومان به خانواده‌های دارای فرزند دوقلو به بالا در استان داده شده است.
علیرضا دایلر به بیان آمار مقایسه‌ای 1400 و 1401 پرداخت و گفت: در زمینه مسکن رشد 109 درصدی و در زمینه اشتغال رشد 114 درصدی داشتیم.
وی در مورد مراکز مثبت زندگی نیز بیان کرد: این مراکز سه هدف خانواده‌محور بودن، محله‌محور بودن و ارائه خدمات الکترونیک به مددجویان را بر عهده دارند و اتفاقات خوب تأسیس این مراکز این بود که دیگر پشت نوبتی مستمری نداریم که علت آن پایش درست و صحیح این مراکز است؛ طی سه سال 24 هزار پرونده مستمری‌بگیر داشتیم که الان به 17 هزار پرونده رسیده و هفت هزار مورد مربوط به فوتی و توانمندسازی است.
این مقام مسئول با بیان اینکه درحال حاضر 29 هزار پرونده مستمری‌بگیر داریم که مدیون تلاش مرکز مثبت زندگی هستیم، افزود: در اکثر مراکز آسیب‌خیز استان مرکز مثبت زندگی داریم.
دایلر درباره تغییرات دستورالعمل این مرکز که چهار سال پیش دارای مشکلاتی بود، اظهار کرد: گسترش خدمات به‌ویژه الکترونیک را داشتیم و همدان به‌عنوان آزمونه (پایلوت) بود. مشکلات مالی مراکز مثبت زندگی و درآمدشان با اجازه درآمدزایی حل شد، به‌طوری که می‌توانند طرح‌های معاونت‌های بهزیستی را دریافت و از درآمدش استفاده کنند و افزایش تعرفه داشته باشند؛ پارسال 25 درصد افزایش داشتند و پیش‌بینی امسال بین 20 تا 30 درصد است.

شناسه خبر 71589