شناسه خبر:71639
1402/4/29 08:47:38

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به افتتاح 10 خانه محیط‌زیست در کتابخانه‌های همدان، گفت: دو هزار و 61 خانه محیط‌زیست از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون در مساجد، مدارس، مراکز فرهنگی هنری، کتابخانه‌ها و دهیاری‌های کشور راه‌اندازی شده است.

«پدرام جدی» روز چهارشنبه در آیین افتتاح 10 خانه محیط‌زیست در کتابخانه‌های همدان با بیان اینکه پراکنش خانه‌های محیط‌زیست مناسب و قابل قبول است، افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست دنبال کیفی‌سازی خانه‌ها محیط‌زیست است تا خروجی مؤثر داشته باشد.
سرپرست دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره اهمیت خانه‌های محیط‌زیست گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست امکان، نیرو و ظرفیت کافی برای صیانت از عرصه‌های زیست‌بوم کشور را ندارد؛ بنابراین ناگزیر به استفاده از ظرفیت مردمی است.
جدی افزود: برخلاف تصورها که مردم را مخرب محیط‌زیست می‌دانند، در بیشتر مواقع دستگاه‌ها در صف نخست تخریب محیط‌زیست بوده و در مقابل مردم بهترین حامیان محیط‌زیست هستند.
وی ادامه داد: خانه محیط‌زیست امکان خوبی برای تبادل نظر بین مردم، دولت‌مردان و شنیدن دغدغه و درخواست‌های صاحب‌نظران و افراد اندیشمند است.
سرپرست دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: بنابراین خانه‌های محیط‌زیست در دولت سیزدهم برای حضور مؤثر، پیوسته و واقعی شکل گرفت.
جدی تأکید کرد: مردمی کردن حفاظت از محیط‌زیست با راه‌اندازی خانه‌های محیط‌زیست، یک کار نمایشی و قرار دادن مردم در ویترین و بهره‌گیری از آن‌ها نیست، بلکه محفلی در زمینه رسیدن محیط‌زیست به اهداف به‌خصوص در زمینه آموزش و فرهنگ‌سازی است تا بتوان با مفاهیم مناسب، دغدغه‌های زیست‌محیطی را به جامعه منتقل کرد.
* دولت دنبال مردمی‌سازی محیط‌زیست است
معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز گفت: دولت سیزدهم با ایجاد و راه‌اندازی خانه‌های محیط‌زیست، دنبال مردمی کردن حفاظت از محیط‌زیست است.
نورالله مرادی بیان کرد: مثلت انسان، محیط‌زیست و کتاب بسیار ارزشمند و متعالی است که تجمع این سه عنصر می‌تواند زمینه تعالی انسان را فراهم کند.
وی افزود: برخی عبارات هرچند در تمدن غربی زاده شده‌اند، اما با رجعت به پیشینه فرهنگی کشورمان، می‌بینیم ریشه در فرهنگ ایران دارند.
معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: مسئولیت اجتماعی و مشارکت مردمی واژه جدید در متون و ادبیات علوم انسانی است، درحالی که این عبارت از پیشینه دیرینه در کشورمان برخوردار و از گذشته به‌صورت عملیاتی در زندگی مردم جاری بوده است.
مرادی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی پیش‌تر مورد غفلت قرار گرفته بوده، ادامه داد: سال‌های آغازین دهه 70 مسئولیت اجتماعی در سه ضلع مورد توجه قرار گرفت و به‌عنوان کلیدواژه اصلی توسعه پایدار مطرح شد.
وی اظهار کرد: در هر جامعه مبتنی بر آموزه‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی، مسئولیت اجتماعی شکل می‌گیرد، درحالی که برخی این واژه را فانتزی می‌دانند.
معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست بیان کرد: خانه‌های محیط‌زیست در راستای مسئولیت اجتماعی دستگاه‌های مختلف در سه محور اصلی شکل گرفت که مهم‌ترین آن‌ها مردمی‌سازی محیط‌زیست است.
مرادی ادامه داد: برای مردمی‌سازی واقعی باید ساختارسازی می‌شد و حلقه واسطه بین سازمان حفاظت محیط‌زیست و مردم شکل می‌گرفت که پس از بررسی‌های مختلف با کمک دولت سیزدهم، خانه‌های محیط‌زیست راه‌اندازی شد.
وی گفت: باید از ظرفیت خانه محیط‌زیست با جلب مشارکت مردم برای حفاظت از نعمت خدادادی استفاده کرد؛ بنابراین خانه‌های محیط‌زیست در محل‌های اجتماع‌محور مثل مساجد، کتابخانه‌ها و دهیاری‌ها شکل گرفت.
معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار کرد: شکل‌گیری خانه محیط‌زیست در کتابخانه‌های همدان به‌عنوان الگو باید در کشور مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه این مجموعه مصداق نظم، ادب و مهربانی بوده و اینجا فضای مطالعه، گفت‌وگو و تبادل نظر است.
مرادی افزود: میل به دانستن، آگاهی و مطالعه در افرادی که در کتابخانه‌ها حاضر می‌شوند، بیشتر است و اهل کتاب و دانش می‌توانند مبلغ خوبی برای حفاظت از محیط‌زیست باشند.
وی با بیان اینکه دین مبین اسلام محیط‌زیستی‌ترین دین است، گفت: در دین اسلام به ریزترین موارد زیست‌محیطی از حفاظت طبیعت تا توجه به حیوانات، لحاظ شده است.
معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست اضافه کرد: 20 هدف برای خانه‌های محیط‌زیست طراحی شده که مهم‌ترین آن‌ها بسترسازی و ساختارسازی برای جلب مشارکت همگانی، ترویج آموزه‌های دینی است.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان نیز در این آیین اظهار کرد: در راستای اصل 50 قانون اساسی که حفظ محیط‌زیست را وظیفه آحاد مردم می‌داند و به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های مردمی، برنامه‌های آموزشی درباره نحوه حفظ محیط‌زیست اجرا می‌شود.
سیده‌مریم محمدی افزود: امروزه نه‌تنها نیازمند آموزش مردم هستیم، بلکه برخی مدیران میانی درباره اهمیت شکل‌گیری و وجود سازمان محیط‌زیست و تکالیف مهم این نهاد، نیاز به آموزش دارند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان بیان کرد: با وجود کمبود نیرو و منابع مالی، اما با تدبیر رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری در زمینه آموزش، ترویج و اشاعه فرهنگ حفظ محیط‌زیست در اولویت است.
محمدی افزود: 80 هزار کاربر با سن، جنس، تحصیلات، علایق و اهداف مختلف در کتابخانه‌های استان همدان عضو هستند؛ بنابراین کتابخانه‌ها بهترین مکان برای فرهنگ‌سازی است.
وی اضافه کرد: حضور و شرکت در آموزش‌های نظام‌مند مثل مدرسه و دانشگاه و توجه به مطالعه، از مزیت‌های کتابخانه‌ها است؛ بنابراین تأثیرگذاری راه‌اندازی خانه محیط‌زیست در این محل بیشتر است.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان ادامه داد: می‌توان فرهنگ پیشینیان درباره اهمیت حفظ محیط‌زیست را در کتب گنجاند و آن‌ها را با بهره‌گیری از دانش نوین به کاربران منتقل کرد.
محمدی با بیان اینکه مشکلات زیست‌محیطی رو به افزایش است بنابراین درصورت بی توجهی به آموزش و فرهنگ‌سازی و استفاده نکردن از ظرفیت‌های مردمی حتی با وجود افزایش ردیف‌های اعتبار نمی توان به نتیجه مطلوب دست یافت، ابراز کرد: امیدوارم با افتتاح خانه‌های محیط‌زیست و توجه به فرهنگ زیست‌محیطی و آموزش، بتوان به توسعه پایدار دست یافت.
وی از راه‌اندازی دبیرخانه خانه‌های محیط‌زیست در این اداره کل خبر داد و اظهار کرد: این دبیرخانه اقدام به پایش و بررسی وضعیت عملکردی خانه‌های محیط‌زیست کرده و مجموعه‌های ضعیف و غیر فعال را حذف و مجموعه‌های جدید را جایگزین و همچنین واحدهای فعال را تقویت می‌کند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز گفت: امروزه آگاهی و دانایی، پیشرو رشد فرهنگی است و مثلث کتاب، محیط‌زیست و انسان درواقع مثلث زندگی بوده که بستر آرامش روحی انسان را فراهم می‌کند.
عاطفه زارعی اظهار کرد: انسان همان‌طور که نیاز به محیط‌زیستی سالم دارد، در قِبال آن نیز مسئول است و باید به‌خاطر آیندگان در حفظ و حراست آن بکوشد.
وی بیان کرد: در این میان بی‌شک کتاب و کتابخانه می‌توانند یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین عوامل در حفظ محیط‌زیست باشند و تلنگر لازم را به انسان به‌منظور حفظ این ثروت حیاتی بزنند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان افزود: خانه‌های محیط‌زیست در کتابخانه‌های عمومی این استان با کمک و حمایت اداره کل حفاظت محیط‌زیست راه‌اندازی شد و هم‌اینک 10 خانه محیط‌زیست در کتابخانه‌های عمومی و اصلی شهرستان‌های همدان راه‌اندازی ‌شد؛ هرچند علاقه‌مند هستیم این اتفاق مبارک به سراسر کتابخانه‌های عمومی تسری یابد.
وی یادآوری کرد: پیش از این کتابخانه‌های عمومی براساس رسالتی که بر دوش خود احساس می‌کردند، برنامه‌های کتاب‌محور فراوانی به‌منظور آشنایی مردم به‌ویژه کودکان و نوجوانان با موضوع «محیط‌زیست برای انسان» برگزار کرده که با راه‌اندازی خانه‌های محیط‌زیست در کتابخانه‌ها، این برنامه‌ها کمیت و کیفیت بیشتری خواهد یافت.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان ابراز امیدواری کرد: همه مردم با تمام وجود اهمیت محیط‌زیست را درک کنند و در راه حفظ و نگهداری آن کوشا باشند.
زارعی اظهار کرد: آگاهی و دانش نسبت به این مسئله باعث پیشگیری از بروز خسارت و آسیب به محیط‌زیست می‌شود که به‌طور حتم کتابخانه‌های عمومی در این زمینه می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.
گفتنی است؛ افتتاح 10 خانه محیط‌زیست در کتابخانه‌های همدان در کتابخانه مرکزی همدان، علامه مجلسی ملایر، آیت‌الله نهاوندی، رضی‌الدین آرتیمانی تویسرکان، شهیدرجایی اسدآباد، طباطبایی لالجین در شهرستان بهار، اشرفی اصفهانی در کبودراهنگ، کتابخانه شهدای گمنام رزن، علامه دهخدا درگزین و کتابخانه شهدای مطهری فامنین افتتاح شد.
در این آیین تفاهم‌نامه همکاری بین محیط‌زیست و کتابخانه‌های همدان منعقد و 550 جلد کتاب به خانه محیط‌زیست کتابخانه‌ها اهدا شد.

شناسه خبر 71639