شناسه خبر:71752
1402/5/1 11:14:38

شهردار همدان ابراز کرد: بوعلی‌سینا، فصل مشترک ارتقای همکاری‌های همدان و ازبکستان است.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری همدان، سیدمسعود حسینی در جلسه رئیس و اعضای هیئت‌علمی بنیاد بوعلی‌سینای کشور ازبکستان با مدیران شهرداری و رئیس شورای اسلامی شهر که درخصوص ارتقای همکاری‌های فرهنگی و گردشگری فی‌مابین، بحث و تبادل نظر شد، ضمن خیر مقدم به میهمانان، بوعلی‌سینا را فصل مشترک همدان و ازبکستان دانست و تصریح کرد: همدان با قدمتی سه‌هزارساله در کنار سه شهر آتن و رم، جزء شهرهایی است که همچنان زندگی در آن ادامه دارد و از مواهب خدادادی، طبیعی و گردشگری برخوردار است.

وی با بیان اینکه اماکن تاریخی همدان از قدمت زیادی برخوردار هستند، عنوان کرد: همدان خاستگاه نخستین دولت‌شهر در دوره مادها با مفاخر سرآمد نظیر بوعلی‌سینا، باباطاهر، عین‌القضات همدانی، میرسیدعلی، آخوند ملاعلی و بسیاری از شخصیت‌های برجسته است که جزء افتخارات این شهر محسوب می‌شوند.

حسینی اصلی‌ترین سرمایه شهر همدان را مردمان این دیار دانست و افزود: مردمی که نماد مقاومتشان کوه الوند، نماد ادبیات و فرهنگشان باباطاهر و نماد علم و دانش آن‌ها ابن‌سینا است و این مباحث نشان می‌دهد همدان در طول تاریخ مرکز علم و ادب بوده است.

این مقام ارشد مدیریت شهری با بیان اینکه مثل ابن‌سینا در دنیا نداریم، گفت: در تمام دنیا مکان‌هایی به‌نام ابوعلی‌سینا نام‌گذاری شده است و این موضوع بیانگر شخصیت بین‌المللی و برجسته این دانشمند در سطح جهان است.

حسینی به سفر رئیس‌جمهور ایران اسلامی به ازبکستان و انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری در زمینه‌های مختلف اشاره و اظهار کرد: شهرداری همدان همگام با سیاست‌های دولت، آماده همکاری با کشور ازبکستان است و خوشبختانه زیربنای سیاست‌گذاری در کشور ما، اساساً فرهنگی است.

وی به تدارک ویژه‌برنامه بوعلی‌سینا و طب سینوی توسط شهرداری همدان در دی‌ماه سال جاری اشاره و عنوان کرد: باید همدان به‌عنوان مرکز طب سینایی به دنیا معرفی شود تا مردم جهان از این ظرفیت در راستای سلامتی و زمینه‌های مختلف دیگر، بهره‌مند شوند.

در ادامه رئیس شورای اسلامی شهر همدان با ابراز خرسندی از حضور رئیس و اعضای هیئت‌علمی بنیاد بوعلی‌سینای کشور ازبکستان در پایتخت تاریخ و تمدن و دارالمؤمنین و دارالمجاهدین، اذعان کرد: وجوه مشترک همدان و ازبکستان واضح است و این دیدار و تعاملات با توجه به اشتراکات دینی و تاریخی، باید افزایش یابد.

محمود مسگریان افزود: این ارتباطات زمانی مؤثر خواهد بود که برای مردمان دو کشور نتایج و دستاورد مطلوب داشته باشد.

وی با تأکید بر وجود زمینه‌‌های ارتباطات فرهنگی، علمی و گردشگری بین دو کشور، تصریح کرد: باید از این ظرفیت و ارتباطات به نحو مطلوب بهره گرفته شود؛ شورای اسلامی شهر و شهرداری همدان از ارتقای سطح ارتباطات استقبال می‌کنند.

این مقام مسئول به تصویب خواهرخواندگی شهرهای همدان و بخارا در سال گذشته اشاره کرد و افزود: شخصیت بزرگ و جهانی ابن‌سینا مایه افتخار هر دو کشور است و امیدواریم شهرداری همدان و بنیاد بوعلی‌سینا زمینه‌‌های ارتباطی و بازدیدها را برای افزایش سطح تعاملات، فراهم کنند.

همچنین در ادامه این جلسه رئیس بنیاد بوعلی‌سینای کشور ازبکستان با تشکر از دعوت شهرداری همدان، گفت: در سفر هفت‌روزه به ایران متوجه شدیم ظرفیت بالا و خوب تاریخی و فرهنگی در ایران وجود دارد و باید این همکاری افزایش یابد.

ناظم‌خان محمود اف به بازدید از کتابخانه و نسخ خطی در همدان اشاره کرد و افزود: در بازدید از مرکز نور قم و دانشگاه اصفهان و بوعلی‌سینا در مورد ابن‌سینا جلسات مختلفی برگزار شد تا این شخصیت بزرگ تاریخی و علمی معرفی شود.

وی خواستار ادامه همکاری بین شهرداری همدان و بنیاد بوعلی‌سینای ازبکستان شد و گفت: قرار است همایشی با عنوان خوانش بین‌المللی بوعلی‌سینا در بخارا برگزار شود و این همایش فرصت‌های خوبی را برای گسترش همکاری‌ها و معرفی ظرفیت‌های دو کشور و به‌ویژه شهر همدان، فراهم می‌آورد.

محمود اف بر همکاری این دو مجموعه تأکید کرد و افزود: این خوانش بین‌المللی از ابوعلی‌سینا به شکل‌گیری فهم و درک مشترک و افزایش همدلی کمک می‌کند.

در ادامه مشاور و دبیر ستاد گردشگری شهرداری همدان ابوعلی سینا را سرآمد مفاخر جهان دانست و گفت: باید از این شخصیت بزرگ جهانی برای معرفی شهر همدان و رویداد ثبت جهانی هگمتانه، بهره گرفته شود.

 

 

شناسه خبر 71752