شناسه خبر:71780
1402/5/1 11:57:25

سپهرغرب، گروه کشاورزی: عضو انجمن صنفی کشت بافت گیاهی ایران گفت: نهال قاچاق شاید در ابتدا قیمت کمتری برای باغدار داشته باشد اما به دلیل آنکه هیچ‌گونه نظارتی روی ورود آن‌ها صورت نمی‌گیرد، در بسیاری مواقع باعث آلودگی باغات می‌شود.

حسن ورشوچی دردومین سمپوزیوم ملی کشت بافت گیاهی اظهار کرد: وجود میلیون‌ها گونه گیاهی اعم از درختان میوه، بوته‌های میوه‌ای،گیاهان دارویی‌، زینتی، اشجار جنگلی و... در کشور، امکان سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را در این حوزه به‌وجود آورده است که این سرمایه‌گذاری‌ها باید منوط به دارا بودن فناوری معتبر و دارای توجیه اقتصادی کارآمد باشند.

وی افزود: فرصت دیگر پیش‌روی این صنعت را می‌توان بازارهای رو به رشد به ویژه در مناطق آمریکای جنوبی، آفریقا، خاور دور و خاورمیانه دانست که همین بازارها در صورت همراهی نهادهای ذی‌ربط و تعیین قیمت مناسب می‌توانند به بستری مهم برای صادرات و ارزآوری کشور تبدیل شوند. حوزه کشت بافت گیاهی ظرفیت آن را دارد که با قانون‌گذاری درست و به‌موقع به‌ یکی از مهم‌ترین حوزه‌های صادرات غیرنفتی تبدیل شود.

وی مهم‌ترین مشکلات این صنعت را بیمه نهال‌، کم کاری در مسئله آموزش بهره‌برداران، انحصار دولتی فعالیت در امر تحقیقات، فرایندهای طولانی، فرسایشی و چالش‌برانگیز در تأمین و دریافت مجوزها و عدم نظارت بر تکنولوژی معتبر و تعیین استانداردهای مناسب بر شمرد و از وزارت کشاورزی خواست تا با رسیدگی و توجه بیشتر به این حوزه زمینه‌ساز رشد کشور در این بخش از کشاورزی شود.

این مسئول همچنین افزود: در حوزه آموزش به باغ‌دارها باید حتما برنامه‌ریزی شود چرا که در صورت ناآگاهی باغدار نسبت به آب و خاک و مدیریت باغ، بهترین نهال هم محکوم به فنا و از بین رفتن خواهد بود. از طرف دیگر در حمایت از بخش خصوصی تنها اعطای اعتبارات و بالا بردن کمیت واحدها کافی نیست.

ورشوچی افزود: اینکه بگوییم پنج یا 10 هزار واحد کشت‌بافت داریم افتخار نیست، مهم میزان کارآمدی آن‌هاست. باید کارامدی واحدهای علاقه‌مند سنجیده شود و فناوری مناسب و استاندارد مورد لحاظ قرار گیرد تا از بین رفتن سرمایه‌های مالی و معنوی شخصی و بیت‌المال جلوگیری شود.

وی در انتهای صحبت‌هایش به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت: با اینکه ایران جزو کشورهای صاحب‌نام در حوزه کشت بافت و با سابقه طولانی‌ست، اما وجود تحریم‌های ظالمانه نه تنها که ورود شرکت‌های ایرانی را به بازارهای جهانی با مشکل روبرو کرده است که از سوی دیگر کار به جایی رسیده که ما برای دستیابی به ساده‌ترین نیازهای خود و به ‌ویژه تأمین مواد اولیه با مشکل روبرو هستیم.

این عضو انجمن صنفی کشت بافت گیاهی ایران گفت: همراهی و همکاری مسئولان برای مرتفع شدن چالش‌های این بخش و سرعت‌ بخشیدن و پیگیری آن‌ها در امر رشد و توسعه این حوزه ضرورت قطعی دارد. البته ناگفته نماند تشریفات طولانی، پیچیده و زائد در مراحل صدور مجوزهای واردات مواد اولیه و صادرات محصول یکی دیگر از موانع کندی رشد این رشته تولیدی کشاورزی است.

ورشوچی با اشاره به یکی از مهمترین معضلات این صنعت یعنی قاچاق نهال‌ گفت: نهال قاچاق شاید در ابتدا قیمت کمتری برای باغدار داشته باشد اما متاسفانه به دلیل آنکه هیچ‌گونه نظارتی روی ورود آن‌ها صورت نمی‌گیرد، در بسیاری مواقع آلوده و بی‌هویت هستند و باعث می‌شوند تا باغات آلوده شوند که این امر موجب تحمیل هزینه‌های گزافی بر باغدار می‌شود.

وی افزود: نهال‌های شناسنامه دار ایرانی در حال حاضر علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، محصولات ما به کشورهای حاشیه خلیج فارس، هند، تایلند، مکزیک، اندونزی و... صادر می‌شود.

شناسه خبر 71780