شناسه خبر:71811
1402/5/2 12:10:18
پیشنهاد رئیس اتاق بازرگانی ایران و آفریقا به تجار خارج از کشور:

اراده کنید، پروژه‌های آماده در آفریقا در اختیارتان قرار می‌گیرد برهمن

سپهرغرب گروه اقتصادی:رئیس اتاق بازرگانی ایران و آفریقا با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی جدی‌تر دولت برای قاره آفریقا گفت: با اعلام آمادگی تجار ایرانی خارج از کشور می‌توانیم از همین فردا پروژه‌های آماده را به آن‌ها در افریقا واگذار کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و آفریقا با تاکید بر سفر اخیر رئیس جمهوری به افریقا گفت: از منظر نگاه بخش خصوصی حضور در جایی که توجیه اقتصادی، فضای کارکردن و رقابت وجود داشته باشد، خوب است و سفر رئیس جمهوری به افریقا پس از 11 سال از این منظر سفر بسیار خوبی بود که دو پیامد می‌تواند داشته باشد.

وی ادامه داد: این دو پیامد یکی قراردادهایی است که در این سفر بسته شد و دوم اینکه رئیس جمهور کشور، خودش از نزدیک فرصت‌ها را دید و آن را بررسی کرد. این برای یک کشور بسیار مهم است و در تمام این مدت از این مساله غفلت شده است، زیرا در دو دولت گذشته فرصت‌های افریقا عملا از دست رفت.

برهمن در تشریح شرایط بسیار مساعد آفریقا برای فرصت‌های سرمایه گذاری گفت: آفریقا 54 کشور و 1 میلیارد و 450 میلیون نفر جمعیت دارد. گردش مالی 1300 میلیارد دلاری در کالا و 300 میلیارد دلاری در خدمات و 30 درصد معادن جهان در این قاره متمرکز شده که برای تاجران در تمام دنیا از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با اشاره به درخواست‌های متعدد کشورهای افریقایی از اتاق بازرگانی ایران برای حضور در این قاره و در بعد اقتصادی گفت: شاید ماهی نباشد که برای من یک درخواست از کشورهای افریقایی در مورد اینکه یک معدن طلا داریم که نیاز به سرمایه گذار برایش وجود دارد تا مثلا نیم تن برداشت را به یک تن برساند و یا معدن پلاتینیوم اورانیم، کبالت و مس که اتفاقا موارد اولیه بسیاری از شرکت‌های کشور ماست.

این تاجر بخش خصوصی در افریقا گفت: ما شرکت‌های بسیار مهمی در افریقا با عملکرد فنی بسیار خوب داشته‌ایم و همین موجب شده رقابت با کشورهای امریکایی و اروپایی درخواست‌های سرمایه‌گذاری بیشتری برای حضور ایران وجود داشته باشد که باید از این تقاضاها استفاده کرد.

برهمن در تشریح واقعیات این گفته خود گفت: نگاه ما ایرانیان در تمام دنیا یک نگاه برد - برد است و علاوه بر نگاه تجاری همیشه یک نگاه انساندوستانه در تمام تجارتمان با افریقا داشته‌ایم این در حالی است که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها با افریقا تجارتی مبتنی بر غارت اموال و معادن داشته‌اند و هیچ تکنولوژی فنی و مهندسی را برای این بخش از کره زمین پس از استفاده از معادن و فرصت‌های آن بر جا نگذاشته‌اند در حالی‌که ایرانی‌ها با قدمت تجارت 900 ساله در افریقا علاوه بر تجارت در انتقال تجربیات فنی و مهندسی در بسیاری از بخش‌ها در این قاره موفق عمل کرده‌اند.

وی در خصوص فرصت‌های مهم سرمایه‌گذاری در آفریقا گفت که یکی از پاشنه‌های آشیل این کشورها تبدیل کردن میوه‌ها به کنستانتره است که چنین توانمندی ای در آن‌ها وجود ندارد در حالی که میوه‌های بسیار خاصی در این کشور به بار می‌نشیند.

رئیس اتاق ایران و افریقا افزود: کشت فراسرزمینی در افریقا برای ایرانیان در شرق افریقا بسیار قابل دسترس است و اب و بندر و حمل و نقل بسیار مهم است و برای ایران توجیه اقتصادی دارد.

برهمن با اشاره به اهمیت برنامه ریزی جدی تر دولت برای قاره آفریقا گفت: بخشی از حضور در افریقا را باید دولت تسهیل کند تا بخش خصوصی بتواند از فرصت‌ها به نفع کشور استفاده کند زیرا کار بزرگ نیاز به بازی دولت دارد.

وی تاکید کرد: چین 150 برابر و ترکیه 40 برابر ایران در آفریقا سرمایه‌گذاری کرده‌اند که این کار از عهده صرفا تجار بخش خصوصی بر نمیاد و باید دولت وارد گود شود. علت این پیشرفت برای آن‌ها این است که حمایت‌های خوب دولتی در آن جا برای حمل و نقل پرواز‌ها و ضمانت نامه‌ها مهم است و این درحالی است که سهم ایران زیر یک هزارم تجارت افریقا است و هر کاری هم تا به حال شده است با غیرت و تعصب بخش خصوصی انجام شده ولی اگر یکسری حرکت‌های زیر ساختی را دولت همکاری کند به رقم 10 میلیاردی در قاره افریقا در 5 سال آینده داشته باشیم.

***فرصتی برای ایرانیان خارج از کشور؛ شرکت‌های تهاتری و سرمایه‌گذاری تاسیس کنید

برهمن با حضور در یک برنامه تلویزیونی در خصوص این فرصت‌ها و زمینه‌ها گفت: من پیشنهاد می‌کنم به ایرانیان خارج از کشور به ایمیل اتاق بازرگانی ایران و افریقا اعلام امادگی کنند و از همین فردا پروژه‌های آماده را به آن‌ها در افریقا واگذار خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: پروژه‌هایی که توسط اتاق کاملا بررسی شده و توجیه اقتصادی دارد و درخواستش از طرف شرکت‌های افریقایی وجود دارد که بخش دولتی و بخشی خصوصی است. گاز و سیلندر جزو تقاضاهای زیاد از 10 کشور افریقایی است و سود این بالای 50 درصد است و باز هم تاکید می‌کنم ما در کشورهای افریقایی به دنبال بازی برد - برد هستیم.

برهمن افزود: کشورهای افریقایی مشکلات زیادی برای برق دارند.انرژی‌های خورشیدی و تجدید پذیر در افریقا بسیار مورد توجه است و زمین‌های کشاورزی و تراکتور هم در افریقا از سوی ایران خواهان زیادی دارد. همچنین دارو و درمان و تجهیزات پزشکی ایران خواهان بسیار زیادی در افریقا دارد و چون ریجستری دارو را برداشته‌اند و همین گواهی نامه‌های بین‌المللی ما برایشان کافی است بازار خیلی خوبی برای ایرانیان در این زمینه وجود دارد. همچنین بازار مسکن و ساخت و ساز در آن جا بسیار مورد توجه است و همین حالا ما دوتا 15 هزار درخواست مسکن از نیجر داریم.

برهمن خاطرنشان کرد: ما پیشنهاد می‌کنیم که ایرانیان در تاسیس شرکت‌های تهاتری و شرکت‌های سرمایه گذاری آغاز به کار کنند زیرا به این شکل مشکل تبادل مالی را حل می‌کنیم چون ایرانیان راه دور زدن تحریم‌ها را بلد هستند.

وی گفت: قاره افریقا روی پول خوابیده است و 15 کشور نفتی و 65 درصد طلا و 90 درصد الماس دنیا آن جا است، اما پول نقد و در دسترس برای کارهایشان و سرمایه گذار ندارن

 

شناسه خبر 71811