شناسه خبر:71966
1402/5/8 10:23:10

سپهرغرب - گروه خبر:معاون حفاظت و بهره‌برداری از آب شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: حجم آب ورودی به سد اکباتان شهر همدان در سال جاری به 19.4 میلیون متر مکعب رسید که این میزان در مدت زمان مشابه سال گذشته 20.7 میلیون متر مکعب بود.

داوود شاهسوند روز شنبه درباره حجم آب موجود در پشت سدهای این استان به‌عنوان تأمین‌کننده آب آشامیدنی مورد نیاز استان افزود: با وجود گزارش اداره کل هواشناسی مبنی بر بهبود وضعیت بارش‌ها نسبت به سال گذشته، اما در حوزه آبریز سد اکباتان وضعیت خوب نیست.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از آب شرکت آب منطقه‌ای استان همدان اظهار کرد: با کنترل، هماهنگی، انسجام شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب، میزان خروجی آب شرب در سد اکباتان کنترل و امسال 8.7 میلیون متر مکعب از آب این سد برای تأمین آب آشامیدنی مردم شهر همدان استفاده شد که سال گذشته این رقم 21.3 میلیون متر مکعب بود.

وی ادامه داد: میزان ذخیره آب در سد اکباتان 11.2 میلیون متر مکعب معادل 33 درصد حجم سد است؛ درحالی که حجم مخزن سد در زمان مشابه سال گذشته 4.6 میلیون متر مکعب بود که با برداشت‌های صورت‌گرفته در سال 1401 اواخر مردادماه سال گذشته با مشکل تأمین آب در شهر همدان مواجه شدیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از آب شرکت آب منطقه‌ای استان همدان ی بیان کرد: میزان آب ورودی به سد کلان ملایر از 12 میلیون در سال گذشته به 23 میلیون متر مکعب می‌رسد و میزان خروجی آب از سد امسال 14.4 میلیون متر مکعب بوده که در مدت زمان مشابه سال گذشته 9 میلیون متر مکعب ثبت شده است.

شاهسوند اضافه کرد: درحال حاضر 34.7 میلیون متر مکعب آب در پشت سد کلان ملایر ذخیره شده که 83 درصد ظرفیت این سد را شامل می‌شود.

وی بیان کرد: سد سرابی هم بخشی از آب آشامیدنی شهر تویسرکان و باغ‌های پایین‌دست را تأمین می‌کند که میزان ورودی آب به این سد با سال گذشته یکسان و حدود 3.8 میلیون متر مکعب است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از آب شرکت آب منطقه‌ای استان همدان افزود: میزان خروجی آب از سد سرابی تویسرکان امسال 2.5 میلیون و سال گذشته چهار میلیون متر مکعب بود و هم‌اینک 35 درصد این سد دارای آب است.

شاهسوند گفت: مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز که بیشتر برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود، امسال با قوت در دستور کار بوده که از ابتدای سال جاری تاکنون 277 حلقه چاه غیر مجاز با حجم برداشت 5.5 میلیون متر مکعب در استان همدان پلمب شده است.

وی افزود: 6 هزار و 324 حلقه چاه غیر مجاز از ابتدای طرح تعادل‌بخشی در استان همدان پلمب شد که منجر به صرفه‌جویی 336 میلیون متر مکعب از ذخایر، منابع و سفره‌های آب زیرزمینی در استان همدان شد.

 

 

شناسه خبر 71966