شناسه خبر:72116
1402/5/14 10:00:48
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه:

وام مسکن در کرمانشاه به محض صدور پروانه ساخت پرداخت می‌شود

سپهرغرب -گروه خبر:سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت: همین که کسی پروانه ساختش صادر شد، می‌تواند وام مسکن 550 میلیون تومانی با بازپرداخت 20 ساله دریافت کند.

رامین الماسی روز پنجشنبه بیان کرد: با وجود محدودیت مالی بانک‌های استان، انصافاً همه پای کار بوده‌اند؛ بااین‌حال اگر بانکی در پرداخت تسهیلات همراهی نکرد، مردم می‌توانند برای پیگیری موضوع به اداره راه و شهرسازی مراجعه کنند.

وی تأکید کرد: بسترسازی‌ها هم‌اکنون شیب ساخت مسکن را در کشور صعودی کرده است و یکی از اصلی‌ترین عوامل نیز موظف شدن بانک‌ها به اختصاص 20 درصد منابعشان برای تسهیلات مسکن بوده است.

الماسی توضیح داد: قانون سامان‌دهی مسکن مصوب سال 87 است، اما متأسفانه از سال 92 به بعد صدور پروانه‌های ساخت سیر نزولی داشته و همین موضوع فاصله عرضه و تقاضا را زیاد کرده است؛ درحالی که باید آمار عرضه پشت سر آمار تقاضا در حرکت باشد.

وی اشاره‌ای نیز به قانون جهش مسکن در سال 1400 داشت و گفت: با استقرار دولت جدید دولت مکلف به تولید سالیانه یک میلیون واحد مسکونی شد که البته منظور صدور سالیانه یک میلیون پروانه ساخت در سراسر کشور است.

* مسکن روستایی و بافت‌های فرسوده

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی کرمانشاه اشاره‌ای به مسکن روستایی و نیز بافت‌های فرسوده داشت و افزود: روستاها سهم قابل توجهی در تولید مسکن در کشور دارند و سهیمه استان برای امسال نیز ساخت سه هزار مسکن روستایی است که در این زمینه نیز بنیاد مسکن پای کار بوده؛ هرچند لازم است که روستاییان ارتباطشان را با بنیاد مسکن جدی‌تر کنند.

وی درخصوص بافت‌های فرسوده نیز بیان کرد: نگاه ویژه دولت به تحرک تولید مسکن باعث شکل‌گیری بسته تشویقی 19 گانه و ابلاغ آن شد و این بسته تشویقی صرفاً تسهیلات ساخت نیست، بلکه تشویقی‌هایی نیز برای ساده‌تر شدن صدور پروانه و تراکم هست که باید مردم ساکن در بافت‌های فرسوده برای استفاده از آن به شهرداری‌ها مراجعه کنند.

الماسی تأکید کرد: درصورت کارشکنی برای استفاده از این بسته تشویقی 19 گانه توسط شهرداری‌ها مردم باز می‌توانند به راه و شهرسازی مراجعه کنند تا درخواستشان در کمیسیون ماده پنج بررسی شود.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه ساخت مسکن در بافت فرسوده را مدل برد-برد- برد دانست و افزود: در این طرح هم شهرداری‌ها، هم مردم و هم دولت برد می‌کنند.

الماسی تسهیلات بافت‌های فرسوده را شامل دو نوع تسهیلات یارانه‌ای و نیز تسهیلات نهضت ملی مسکن عنوان کرد و گفت: مردم می‌توانند با توجه به شرایطشان یکی از این دو نوع تسهیلات را انتخاب کنند.

کرمانشاه با وسعت حدود 25 هزار کیلومتر مربع، دو میلیون نفر جمعیت ساکن در 14 شهرستان و دو هزار و 595 روستا دارد.

 

شناسه خبر 72116