شناسه خبر:72261
1402/5/17 11:26:42

سپهرغرب -گروه خبرمدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام گفت: برای تأمین آب مورد نیاز کشاورزی اراضی تحت پوشش شبکه‌های آبیاری شهرستان دهلران محدودیتی نداریم.

صادق علیمرادی روز دوشنبه در گفت وگویی، مدیریت مخازن و خشک‌سالی در سال جاری را از اهمیت بسیار ویژه‌ای برشمرد و اظهار کرد: علیرغم بارش‌های خوب سال گذشته اما به دلیل اینکه در دو سال قبل از آن به صورت پیاپی خشک‌ترین سال‌های نیم قرن گذشته را در استان ایلام تجربه کردیم همین مهم، یک مدیریت منسجم نیاز داشت تا پیامدهای خشک‌سالی و بی‌آبی به مردم تحمیل نشود.

 

وی افزود: مهم‌ترین راهبرد توسعه پایدار کشور در بخش کشاورزی قرار داشته و بطور قطعا مدیریت کردن منابع آبی در این حوزه اهمیت بالایی دارد؛ چراکه کشاورزی علاوه بر تأمین مواد غذایی مردم کشور از عمده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی محسوب می‌شود که لازمه پایداری آن، مدیریت منابع آبی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام با اشاره به اینکه باید از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن روی آوریم؛ همچنین الگوی کشت را به سمت محصولات کم‌آب طلب ببریم، تأکید کرد: اگر آبی که در بخش کشاورزی مصرف می‌شود همراه با بهینه سازی باشد و در آبیاری از روش‌های مدرن به جای سنتی استفاده شود؛ حداقل مصرف آب را خواهیم داشت.

علیمرادی بیان کرد: سال جاری سد مخزنی دویرج علیرغم تخلیه بخشی از ظرفیت سد به منظور مستهلک کردن سیلاب و جلوگیری از خسارت به مناطق پایین‌دست، دو بار سرریز و باعث شد در تأمین آب مورد نیاز کشاورزی در حوضه آبریز آن هیچگونه محدودیتی نداشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: سد مخرنی دویرج با حجم مخزن 205 میلیون متر مکعب در شهرستان دهلران به‌منظور تأمین آب کشاورزی و صنعت شهرستان و همچنین مهار سیلاب‌های رودخانه دویرج احداث شده است و در حال حاضر 94 درصد پرشدگی دارد.

 

 

شناسه خبر 72261