شناسه خبر:72277
1402/5/18 09:54:40
نماینده ولی فقیه در استان همدان:

قلم اصحاب رسانه باید از حقیقت دفاع کند

سپهرغرب -گروه خبر:نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه قلم اگر متعهد و منطبق بر حقیقت و واقعیت باشد راه نجات است، گفت: باید قلم اصحاب رسانه از تعهد و حقیقت دفاع کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی ظهر روز گذشته در جلسه درس اخلاق با حضور خبرنگاران ضمن تسلیت ایام شهادت اباعبدبالله الحسین (ع) و قدردانی از تلاش‌های اصحاب رسانه در حوزه آگاهی و اطلاع‌رسانی، اظهار کرد: امیدواریم خداوند به قلم جمع حاضر برکت عنایت کند و زحمات این جمع در جهت پیشرفت کشور و استان باشد.

وی با اشاره به اهمیت رسانه و قلم در سعادت یا شقاوت یک جامعه، گفت: رسانه دوران معاویه با تبلیغات دروغین کاری کرد حضرت علی (ع) که در شبانه‌روز یک‌هزار رکعت نماز می‌خواند، به‌عنوان یک فرد بی‌نماز معرفی شود!

امام‌جمعه همدان با اشاره به فعالیت 70 هزار منبر به‌عنوان رسانه علیه علی‌ابن‌ابی‌طالب (ع)، افزود: نتیجه این جنگ تبلیغی آن شد که حضرت علی (ع) با مظلومیت به شهادت رسید.

وی به واقعه کربلا نیز اشاره کرد و گفت: اگر حضرت زینب (س) به‌عنوان رسانه نبود، یزید ملعون می‌توانست در سیاست و تحلیل‌های خود پیروز میدان باشد، اما آنچه میدان را تغییر داد، خطبه‌های روشنگرانه حضرت زینب (ع) به‌عنوان یک رکن مهم تبلیغ و رسانه بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی یادآور شد: در جنگ کربلا به‌ظاهر یزید و ابن زیاد پیروز میدان بودند، اما با روشنگری حضرت زینب (س) 40 روز بعد یزید اتفاقات را به گردن ابن زیاد انداخت و جریان رسانه چنین اثرگذاری را دارد.

وی با اشاره به اینکه رسانه، تبلیغات و اطلاعات می‌تواند جریان را در جهت حق و باطل تغییر دهد، عنوان کرد: پیامبر (ص) فرموده‌اند هرکس در جامعه اسلامی مسئولیت بگیرد، قیامت او را در غل و زنجیر می‌گیرند و اگر به عدالت رفتار کرده باشد، آزادش می‌کنند که همین سخن را درخصوص صاحبان قلم نیز مطرح کرده‌اند.

امام‌جمعه همدان با بیان اینکه اگر قلم در مسیر تعالی جامعه و برای اعتلای فرهنگ جاری و شخصیت فرهنگی رانده شد باعث تقویت ادب در جامعه می‌شود، ابراز کرد: صاحب قلم کسی است که نویسندگی او در جامعه اثر دارد.

وی بالاترین صدا را متعلق به قلم دانست و با بیان اینکه قلم ماندگار است، تصریح کرد: معجزه آخر پیامبر (ص) از نوع قلم و مکتوب است، اگر قلم‌فرسایی منطبق با اطاعت خدا باشد، انسان آزاد می‌شود و قلمی که در معصیت خدا جاری شود، به جامعه آسیب می‌‌زند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی با بیان اینکه خوشبختانه قلم‌های خبرنگاران همدان محکم و مبتنی بر مطالبه‌گری است، بیان کرد: قلم اگر متعهد و منطبق بر حقیقت و واقعیت باشد، راه نجات است و باید قلم اصحاب رسانه از تعهد و واقعیت دفاع کند.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم خداوند کمک کند به وظیفه خطیر اطلاع‌‌رسانی عمل کنیم و در مسیر تقویت اتحاد پیش رویم، گفت: منافع 80 میلیون نفر با وجود اینکه ممکن است اختلافات سیاسی داشته باشیم، به هم گره خورده و نباید کاری کنیم که منافع ملی به خطر بیفتد.

امام‌جمعه همدان در ادامه با تأکید بر لزوم حل مشکلات خبرنگاران، اظهار کرد: اصحاب رسانه از مظلوم‌ترین افراد جامعه و گاهی از بدیهی‌ترین امکانات محروم هستند.

وی با بیان اینکه صرف قدردانی از فعالیت خبرنگاران کافی نیست و باید پیگیر حل مشکلات آن‌ها بود، خطاب به مدیرکل اداره ارشاد اسلامی، گفت: مسئله بیمه خبرنگاران را از وزارت فرهنگ و ارشاد به‌طور جد پیگیری کنید تا مشکلات حل شود.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان همدان نیز در این جلسه از اعطای بیش از 150 وام به مبلغ 100 و 150 میلیون تومان به مدیران رسانه، خبرنگاران و عکاسان استان همدان خبر داد.

زهره پوروهابی افزود: سعی خواهیم کردیم این تسهیلات ادامه یابد و شامل سایر همکاران نیز شود.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان همدان اظهار کرد: امروز بهانه‌ای شد که در محضر حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی، امام‌جمعه محترم همدان و جمع خبرنگاران استان باشیم و به گفت‌وگو باهم بنشینیم.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در این دوره از خانه مطبوعات استان هماهنگی و همدلی خاصی بین اعضای هیئت‌مدیره وجود دارد، گفت: این مهم باعث شکل‌گیری اتفاقات مهم برای قشر زحمتکش خبرنگار شده است.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان همدان به برگزاری کنگره بزرگ شهدای استان طی امسال اشاره کرد و افزود: خوشبختانه خبرنگاران استان میدان‌دار برگزاری این کنگره هستند تا یک رویداد بزرگ در جهت گرامیداشت یاد و خاطره شهدای استان رقم بخورد.

وی با اشاره به برگزاری یادواره رسانه‌ای شهدای همدان برای نخستین‌بار در کشور، گفت: یادواره رسانه‌ای در پیشبرد برنامه‌های کنگره هشت هزار شهید استان همدان انجام خواهد شد؛ به این صورت که هرماه یکی از روزنامه‌ها و اصحاب رسانه میزبان یکی از خانواده‌های شهدایی که برای آن شهید کتاب نوشته شده، خواهد بود.

پوروهابی با اشاره به اینکه برنامه مذکور تاکنون در روزنامه هگمتانه و کیهان برگزار شده و سومین چراغ این یادواره رسانه‌ای از سوی خبرگزاری حوزه روشن خواهد شد، عنوان کرد: در این یادواره هدف عمده‌ شامل معرفی کتاب شهدا، نویسندگان این حوزه، شاخصه‌های کتاب شهدا و تشویق مردم برای کتاب و کتاب‌خوانی است.

وی به انتشار نشریه جاودانه‌ها و برگزاری یک دوره آموزش ضمن خدمت برای خبرنگاران اشاره کرد و گفت: امسال آخرین سال خدمت این دوره از هیئت‌مدیریه خانه مطبوعات است و آبان‌ماه انتخابات هیئت‌مدیریه جدید را پیش رو داریم.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان‌ها در راستای ارائه خدمات به خبرنگاران، گفت: ایستگاه پایش سلامت ازجمله اقداماتی بوده که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی طی هفته خبرنگار برگزار می‌شود و درتلاشیم در حوزه تولید محتوا نیز اقداماتی داشته باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان نیز ضمن تبریک روز خبرنگار و قدردانی از برگزاری کلاس اخلاق برای خبرنگاران از سوی امام‌جمعه، اظهار کرد: اتفاق خوبی رقم خورده و هرازچندگاهی اصحاب رسانه‌ خدمت حجت‌الاسلام‌والمسلمین شعبانی‌موثقی می‌رسند و از بیانات ایشان در درس اخلاق بهره‌مند می‌شوند که ما قدردان هستیم.

* اخلاق رسانه‌ای رمز موفقیت خبرنگاران

مسعود ویژه با بیان اینکه اخلاق از دو جنبه عملی و رسانه‌ای دارای اهمیت است، گفت: ممکن است بسیاری از معادلات دنیا این را قبول نداشته باشند، اما ما در اعتقادات خود باور داریم که خروجی عمل به اخلاقیات در کلام و قلم ما پیدا می‌شود و به همین خاطر بیشتر از هر زمان دیگری به این موضوع نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه یک خبر از وقتی که تولید می‌شود تا زمانی که انتشار می‌یابد اتفاقات زیادی در آن می‌افتد که به آن پوشش رسانه‌ای گفته می‌شود و اینجاست که اخلاق رسانه‌ای مطرح می‌شود، عنوان کرد: غربی‌ها به این موضوعات اعتقاد ندارند، اما ما در نظام مقدس جمهوری اسلامی علاوه‌بر اینکه باید از تکنیک‌های خبری استفاده کنیم، نباید اخلاق رسانه‌ای‌ را نادیده بگیریم.

* نصب دیوارنگاره‌ شهدای رسانه همدان در فرهنگ‌سرای هنر و رسانه

مسئول بسیج رسانه استان همدان نیز از نصب دیوارنگاره‌ای از شهدای رسانه همدان در فرهنگ‌سرای رسانه و هنر خبر داد.

ناصر قوامی با تسلیت ایام سوگواری شهادت اباعبدالله الحسین (ع) و تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد و خاطره 18 شهید خبرنگار استان، اظهار کرد: دیدار با خانواده شهدا را در این هفته داشتیم و درتلاشیم یک دیوارنگاره یا اِلمانی از شهدای رسانه استان را در مجموعه فرهنگ‌سرای رسانه و هنر توسط شهرداری به‌مناسبت دومین کنگره هشت هزار شهید احداث کنیم تا یادبودی برای شهدای رسانه و ارزش قلم باشد.

وی با قدرانی از تلاش نماینده ولی فقیه در استان پیرامون حضور نمایندگان بسیج رسانه استان در تریبون‌های نماز جمعه طی هفته خبرنگار، گفت: امیدواریم سالی یک‌بار این اتفاق بیفتد و همکاران به بیان مطالبات خود در پشت تریبون نماز جمعه بپردازند.

مسئول بسیج رسانه استان همدان با اشاره به تلاش‌های بسیج رسانه در برگزاری دومین کنگره هشت هزار شهید استان همدان، خاطرنشان کرد: رویداد بزرگ فرهنگی «فصل شیدایی» آغاز شده و از رسانه‌ها خواستاریم پوشش گسترده‌ای در برگزاری این برنامه داشته باشند.

وی از قدرت رسانه‌ای کشور سخن گفت و افزود: رسانه غرب با بزک کردن و با دروغ و شبهه‌افکنی خود را قوی نشان می‌دهد، اما جریان رسانه انقلاب اسلامی در بزنگاه‌ها مانند اتفاقات سال گذشته نشان داد که ما قوی هستیم و برای آرمان‌های انقلاب از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم.

قوامی اظهار کرد: جبهه رسانه‌ای و تقویت وحدت و آرمان‌های نظام شکل نمی‌گیرد، مگر با این دیدارهای وحدت‌بخش که جمع حاضر دارند و باید تداوم یابند.

 

شناسه خبر 72277