شناسه خبر:72318
1402/5/19 10:16:12

سپهرغرب -گرو خبر:کارشناسان بورس با اشاره به هراس سرمایه‌‌های خُرد برای ورود به این روزهای بازار سرمایه، می‌گویند: صرف جانماندن از تورم نمی‌تواند انگیزه مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بورس باشد و دولت نیز باید از این بازار حمایت لازم را به عمل آورد.

امروز در حالی که شاخص کل بورس تهران ‌در یک ساعت ابتدایی بیش از چهار هزار واحد صعود کرد‌ در ادامه روند نزولی پیدا کرد و در نهایت پایین‌تر از روز قبل ایستاد.

به عبارت دیگر، تقاضای ابتدای معاملات امروز بورس در نیمه دوم با افزایش عرضه‌ها پاسخ داده شد و بورس امروز هم روز خوبی را پشت سر نگذاشت.

ارزش معاملات در بورس اوراق بهادار تهران همچنان در سکوتی خاص در حال گذران روزهای داغ تابستان است. این مسئله در صورتی که ادامه داشته باشد، می‌تواند رکود در بورس را نیز عمیق‌تر کند.

* هنوز تکلیف نرخ خوراک مشخص نشده است

اما دو روز گذشته عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس خبر از ابطال مصوبه دولت درباره تغییر نرخ خوراک صنایع و پتروشیمی‌ها داد؛ محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در صفحه شخصی خود درفضای مجازی نوشت: «بالأخره با پیگیری‌های بسیار و مکرر، هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین، مصوبه نرخ خوراک صنایع و پتروشیمی‌ها را مغایر قانون و باطل اعلام کرد.»

به نظر می‌رسید این خبر سیگنال افزایشی برای بورس باشد و انتظار می‌رفت اثر مثبت بر روند بازار بگذارد که متاسفانه به دلیل اختلافات موجود در تیم اقتصادی دولت و نمایندگان مجلس، این موضوع نتوانست بورس را سبزپوش کند.

امروز نیز سخنگوی اقتصادی دولت گفت: این موضوع دوباره به دولت بازگشته و تا هفته آینده درباره این موضوع تصمیم‌گیری خواهد شد.

* بازدهی کمتر بورس نسبت به تورم

کارشناس بازار سرمایه، می‌گوید: بورس تهران در دوساله اخیر شاهد بازدهی 44 درصدی شاخص کل از نیمه مرداد ماه 1400 تا نیمه مرداد ماه امسال بوده است، در این مدت شاخص قیمت مصرف کننده با رشد 106 درصدی نشان می‌دهد که بازار سهام با وجود ریسک‌ سرمایه‌گذاری، به نسبت تورم کشور، بسیار عقب مانده است.

حمید دستجردی، ادامه داد: به طور متوسط، فعالان بازار سهام با وجود پذیرش ریسک بالای سرمایه‌گذاری سهامی، در دو ساله فعالیت دولت سیزدهم نه‌تنها بازدهی مثبتی نسبت به تورم اقتصاد کشور دریافت نکرده‌اند‌ بلکه بیش از 30 درصد نسبت به آن عقب مانده‌اند.

وی تأکید کرد: جای سوال اینجاست که سهامداران خرد با چه انگیزه‌ای در یک بازار سهامی‌ که در بلندمدت بازدهی تعدیل شده منفی 30 درصدی دارد، سرمایه‌گذاری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تورم نمی‌تواند تنها دلیل استقبال سهامداران باشد و دولت نیز باید اعتماد برباد رفته را دوباره احیا کند تا بورس به روزهای متعادل بازگزدد.

* افت شاخص‌های عملکردی بورس

در پایان معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل بورس 886 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح دو میلیون و 36 هزار و 982 واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با کاهش 384 واحدی در رقم 713 هزار و 153 واحدی ایستاد.

شاخص کل فرابورس نیز با افت سه واحدی به رقم 26 هزار و 429 واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن فرابورس با رشد 372 واحد به سطح 130 هزار و 261 واحد رسید.

* تداوم خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام منفی شد و 83 میلیارد تومان پول حقیقی اط بازار سهام خارج شد.

نماد وبملت (بانک ملت)، فملی (ملی صنایع مس ایران) و وکغدیر (بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای نیان (نیان الکترونیک)، غمایه (خمیرمایه رضوی) و فخوز (فولاد خوزستان) اختصاص داشت.

* کاهش مجدد ارزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به هفت هزار و 825 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 852 میلیارد تومان بود که 11 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 10 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم سه هزار و 990 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در دو هفته اخیر است. چهارشنبه دومین روز رکودی مرداد ماه بود.

* کاهش ارزش صف‌های خرید بورس

در پایان معاملات چهارشنبه، 268 سهم با رشد قیمت و 519 نماد نیز با کاهش قیمت مواجه شدند.

در جریان معاملات روز چهارشنبه، 77 نماد صف خرید داشتند و 49 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت دو درصدی نسبت به روز کاری قبل به 407 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش سه درصدی به 391 میلیارد تومان رسید.

سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در پایان معاملات به 23.6 میلیون تومان و سرانه فروش آن‌ها به 20.7 میلیون تومان رسید.

 

 

شناسه خبر 72318