شناسه خبر:72385
1402/5/21 12:00:17
مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان همدان:

حفاظت از محیط‌زیست بدون همراهی مردم ممکن نیست

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان همدان گفت: حفاظت از محیط‌زیست جز با همراهی مردم ممکن نیست، بنابراین فرهنگ‌سازی و آموزش نحوه حفاظت از محیط‌زیست برای آحاد افراد جامعه ضروری است.

«مریم محمدی» روز پنجشنبه در نشست یک‌روزه با روحانیون استان همدان با موضوع «تسهیلگری مشارکتی در اجتماعات محلی با تأکید بر حفظ محیط‌زیست» با بیان اینکه عده‌ای سودجو درصدد تخریب محیط‌زیست هستند، افزود: اگر فقط یک روز از محیط‌زیست حفاظت نکنیم، هیچ حیات وحشی برای کشور باقی نمی‌ماند.

وی ادامه داد: درحالی که ادارات را به‌خاطر گرمای بالای محیط یا سرمای بیش از حد تعطیل می‌کنند، اما کارکنان زحمتکش محیط‌زیست در گرم‌ترین روزها و ساعات باید در بیابان‌ها و کوه‌ها و همچنین در سرمای کشنده و خشک، مراقب محیط‌زیست باشند تا از خدشه کسانی که قصد آسیب رساندن به حیات وحش با هدف نفع شخصی را دارند، مراقبت کنند.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان همدان تأکید کرد: از معدود کشورهایی هستیم که در قانون اساسی به حفظ محیط‌زیست تأکید و برای صدمه وارد کردن به آن جرم‌انگاری شده است.

وی یادآور شد: اداره حقوقی سازمان محیط‌زیست فعال است و قضات در پیگیری و صدور این سازمان را همراهی و علاوه‌بر صدور احکام زیست‌محیطی، خاطیان را به حبس و جزای نقدی نیز محکوم می‌کنند.

محمدی درباره خطراتی که محیط‌زیست را تهدید می‌کند گفت: شکارچیان بسیاری در استان همدان داریم که حتی به حیوانات آبستن نیز رحم نمی‌کنند.

وی ادامه داد: روحانیت مولد فرهنگ است و می‌تواند بر فرهنگ اجتماعی جامعه و مردم تأثیرگذار باشد.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان همدان یادآور شد: در کشور چهار برابر الگوی مصرف آب مصرف می‌کنیم و 35 میلیون تُن محصولات غذایی را دورریز می‌کنیم که می‌تواند 18 میلیون نفر از گرسنگان جهان را سیر کند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان همدان نیز در سخنانی درباره «جایگاه محیط‌زیست در هندسه نظام اسلامی» گفت: اسلام با محیط‌زیست در آمیخته است، به‌گونه‌ای که اگر کسی شاخه درختی را بشکند، همانند شکستن بال فرشتگان است.

حجت‌الاسلام «وحید عباسی» با بیان اینکه اسلام به پاکیزگی اهمیت بسیاری داده است، افزود: آیا آشغال از معابر برداشتن، عبادت محسوب نمی‌شود؟

وی ادامه داد: در اسلام همان‌گونه که نگاه کردن به قرآن عبادت است، نگاه کردن به آب جاری نیز عبادت خوانده می‌شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان همدان ابراز کرد: در زمینه نگهداری سگ نیز باید مطالبه‌گری کرد که چرا یک عده‌ای به خودشان اجازه می‌دهند به این حیوان ظلم شود و آن را از زندگی آزادانه در طبیعت محروم کنند و حتی لباس آدمیزاد به سگ‌ها بپوشند!

وی با اشاره به نگاه اسلام به تلاش برای حفظ و گسترش محیط‌زیست، ادامه داد: چاه‌ها و باغ‌هایی که حضرت علی (ع) احداث کرده بود، هنوز پابرجا است.

حجت‌الاسلام عباسی با بیان اینکه مبلغان دینی از محیط‌زیست حمایت می‌کنند، بر تشکیل گروه‌های مردم‌نهاد با حضور روحانیون تأکید کرد.

 

 

شناسه خبر 72385