شناسه خبر:72516
1402/5/24 10:50:30

سپهرغرب - گروه خبر:مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان گفت: استقرار ناظر بهداشتی در استخرهای شنا برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، ضروری و حیاتی است و باید سازوکارهای لازم برای الزامی کردن آن فراهم شود.

سیدمهدی میرجهانیان روز دوشنبه ابراز کرد: مرکز بهداشت اصفهان بر استقرار ناظر بهداشتی در استخرهای شنا تأکید دارد و این موضوع را نیز در نشست اخیر با مسئولان اداره کل ورزش و جوانان استان پیشنهاد داد.

وی با تأکید بر اینکه الزام‌ این موضوع در دستور کار نهادهای مربوطه است، اظهار کرد: ناظر بهداشتی باید به کنترل همه عوامل محیطی که در بهبود شرایط فیزیکی و بهداشتی استخر و سلامت افراد اعم از کارکنان و استفاده‌کنندگان تأثیر دارد، بپردازد و مدرک تحصیلی او بهداشت محیط یا مرتبط با آن باشد.

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان تصریح کرد: استخرها کارکنانی در بخش فنی برای بررسی و کنترل میزان کُلرزنی و تصفیه آب دارند، اما حضور و استقرار ناظر بهداشتی نیز برای نظارت بر همه مسائل بهداشتی ضروری است.

میرجهانیان با اشاره به اینکه شرایط آب، محیط و تهویه استخر بسیار مهم است، اضافه کرد: در زمان حاضر بیشترین تخلف بهداشتی در استخرها مربوط به کدورت و بار میکروبی آن، میزان کُلر باقی‌‌مانده در آب، رعایت نکردن بهداشت فردی و شرایط محیطی است.

وی با تأکید بر اینکه مرکز بهداشت اصفهان در زمینه برخورد با تخلف‌های بهداشتی و پُلمب استخرهای متخلف کوتاه نمی‌آید، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات استخرها به‌ویژه در تابستان امسال، شلوغ بودن بیش از حد آن‌ها و پذیرش بیشتر از حد مجاز است و مردم باید بدانند اگر به استخرهای بسیار شلوغ می‌روند، احتمال ابتلا به بیماری‌های پوستی نیز بیشتر است.

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان گفت: یکی از مواردی که برای اماکن عمومی مانند استخرها اجباری و قانونی است، بحث خوداظهاری و خودکنترلی بوده؛ یعنی متصدیان این اماکن موظف به خود اظهاری درباره شرایط بهداشتی مکان هستند.

وی با بیان اینکه برای تکمیل خوداظهاری سه روش تعریف شده است، افزود: این روش‌ها شامل خوداظهاری توسط متصدی درصورت داشتن مدرک تحصیلی بهداشت محیط یا مرتبط با آن، استفاده از ممیزهای آزاد و استفاده از ظرفیت دفترهای خدمات سلامت است.

میرجهانیان با اشاره به اینکه هنوز دو روش نخست یعنی خود فرد و ممیز آزاد در کشور عملیاتی نشده است، ادامه داد: اما روش سوم یعنی استفاده از ظرفیت دفترهای خدمات سلامت که در اصفهان و برخی شهرستان‌ها فعالیت دارند، عملیاتی شده است و متصدیان اماکن عمومی می‌توانند به آن‌ها مراجعه کنند.

 

 

شناسه خبر 72516