شناسه خبر:72555
1402/5/25 10:02:46

سپهرغرب-گروه خبر:مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: بازارچه‌های صنایع دستی به منظور معرفی محصولات هنرمندان در مجاورت موکب‌های اربعین در کرمانشاه راه‌اندازی می‌شود.

داریوش فرمانی با اشاره به تشکیل ستاد اربعین در میراث فرهنگی استان اظهار داشت: یکی از مهمترین برنامه‌ها در ایام اربعین ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی در مسیر ورودی زائران به استان از کنگاور تا قصرشیرین است و به تمام فرمانداران ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه 25 هزار هنرمند صنایع دستی در بیش از 64 رشته فعالیت دارند عنوان کرد: این بازارچه‌ها در قالب غرفه‌هایی در کنار موکب‌ها ایجاد می‌شوند و از ظرفیت تمام دستگاه‌ها از جمله جهاد کشاورزی، صمت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهزیستی و کمیته امداد استفاده می‌شود.

فرمانی با اشاره به توجه به ظاهر نمایشگاه و کیفیت محصولات گفت: در این بازارچه‌ها رشته‌های مغفول مانده‌ای همچون میناکاری و قلم زنی به گردشگران و زائران معرفی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از تهیه بروشور و چاپ کتاب کرمانشاه با بیش از 10 هزار نسخه در ایام اربعین خبرداد و افزود: مقرر شده از طریق سامانه کرمانشاه گشت تمام جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، ظرفیت‌های اسکان، مراکز اقامتی و درمانی و رستوران‌ها معرفی و اطلاعات مربوط به موکب‌ها و اربعین از طریق پیامک برای مسافران ارسال شود.

فعالیت 55 بوم‌گردی در نقاط مختلف استان کرمانشاه

وی با اشاره به فعالیت 55 واحد بوم‌گردی در استان عنوان کرد: گرایش گردشگران در سراسر کشور از جمله استان کرمانشاه به سمت بوم‌گردی‌ها در حال افزایش است و تعداد زیادی از مردم در شهرستان‌ها و روستاها متقاضی دریافت مجوز بوم گردی هستند.

فرمانی از انجام اقدامات لازم برای ثبت جهانی محور ساسانی خبر داد و گفت: این محور از کنگاور تا ایوان مدائن در عراق را شامل می‌شود که بیش از 40 اثر تاریخی منحصر به فرد از جمله تاقبستان را در دل خود جای داده است.

کمبود اعتبار مانعی بر سر راه ثبت جهانی محور ساسانی

وی یکی از مشکلات بر سر راه ثبت جهانی محور ساسانی را کمبود اعتبار عنوان کرد و افزود: کاوش‌های باستان شناسی و عکس‌برداری‌های هوایی از جمله اقدامات لازم در این راستا است که به اعتبار نیاز دارد و مقرر شده در آینده نزدیک نشستی با استاندار و وزارتخانه در این راستا برگزار شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه با ثبت جهانی این محور، تمام دنیا متعهد به حفظ این اثر خواهند بود و در کانون توجه جهانیان قرار می‌گیرد گفت: در گذشته قرار بود تاقبستان تحت عنوان اثری منفرد ثبت جهانی شود اما اکنون در قالب محور ساسانی ثبت می‌شود.

گذشت حدود نیم قرن از آغاز فاز اجرایی موزه منطقه‌ای

فرمانی با انتقاد از تأخیر حدوداَ 50 ساله ساخت موزه منطقه‌ای غرب در استان افزود: فاز اجرایی این پروژه از سال 54 شروع شد اما به دلایلی هنوز تکمیل نشده و این در حالی است که بیش از 10 هزار شی و اثر تاریخی در استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی موزه کرمانشاه به عنوان دغدغه شخصی و مدیریتی در اولویت قرار دارد عنوان کرد: به منظور جلوگیری از تکرار اشتباهات گذشته و انجام صحیح کارها، امسال معماری داخلی و طرح محتوایی به مشاور واگذار شد و در صورت اتمام، برای اجرا مشکلی ایجاد نمی‌شود.

 

شناسه خبر 72555