شناسه خبر:72562
1402/5/25 10:28:38

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز استان همدان گفت: هم‌زمان با هفته دولت، آغاز ماه مهر و دهه فجر، تقریباً 41 پروژه آموزشی در 28 هزار متر مربع شامل 141 کلاس درس است به مجموعه آموزش‌وپرورش تقدیم خواهد شد.

حمید شیرازیانی صبح سه‌شنبه در تور رسانه‌ای جهاد مدرسه‌سازی که به‌مناسبت هفته خبرنگار برگزار شد، با تبریک این هفته به خبرنگاران، اظهار کرد: سال گذشته 449 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای 400 پروژه عمرانی در سطح استان تعیین شده بود که از این تعداد 182 پروژه استانی و بالغ‌بر 215 پروژه ملی است.

وی با بیان اینکه از مبلغ 449 میلیارد تومان اعتبار حدود 313 میلیارد تومان تخصیص گرفت، افزود: 263 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و 49 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی برای پیشبرد اهدافی که داشتیم، تخصیص داده شد.

شیرازیانی گفت: از مجموع 41 پروژه، 35 مورد در 24 هزار متر مربع زیربنا، هفته دولت و مهرماه به آموزش‌وپرورش اهدا می‌شود؛ هفت پروژه باقی‌مانده نیز تا دهه فجر تکمیل خواهد شد.

* خرید 52 میلیارد تومان تجهیزات آموزشی

این مقام مسئول اشاره کرد: دهه منتهی به سال 1400 بی‌نظیر بود که حدود 52 میلیارد تومان تجهیزات آموزشی برای استان خریداری شد.

شیرازیانی تصریح کرد: این تجهیزات در قالب کاروان نسیم مهر برحسب نیاز آموزش‌وپرورش شهرستان‌ها جهت توزیع اولویت‌بندی شد؛ این ظرفیت وجود دارد که تجهیزات مورد نیاز تمامی 41 پروژه‌ای که در مناسبت‌های هفته دولت، ماه مهر و دهه فجر افتتاح خواهد شد را نیز در اختیار آموزش‌وپرورش قرار دهیم.

* 90 میلیارد تومان تعهد خیران نوسازی مدارس است

به گفته وی، درحال حاضر 81 پروژه مشارکتی، ملی- خیری در دستور کار داریم که سال گذشته در بیست‌وچهارمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز بالغ‌بر 90 میلیارد تومان تعهد خیرین برای آن‌ها بود.

* مدارس کانکسی استان همدان برچیده خواهد شد

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز استان همدان اشاره کرد: در سطح استان حدود 16 مدرسه کانکسی وجود داشت که ظرفیت پنج باب از این مدارس بالای 11 نفر دانش‌آموز بود.

شیرازیانی اشاره کرد: دو باب از مدارس کانکسی در گل‌تپه، یک باب در قهاوند، یک باب در سامن ملایر و یک باب در خزل است که این تعداد مدارس با اجرای طرح شهید پناهی، کسر شد و در اول مهرماه جزء 41 پروژه قابل بهره‌برداری است.

وی ادامه داد: 12 مداره کانکسی باقی‌مانده با همراهی قرارگاه امام حسن مجتبی علیه‌السلام و بنیاد برکت (که اعلام آمادگی کرده‌اند) از استان همدان برچیده می‌شود.

این مقام مسئول در جریان بازدید از طرح حیات طیبه گفت: فلسفه این طرح آن است که دانش‌آموزی که وارد مقطع ابتدایی می‌شود، بعد از دوره دوم متوسطه، خارج شود؛ یعنی حیات طیبه چیدمان چند پروژه شاخص کنار هم از دوره ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم را با چند ساختمان جانبی که در یک فضا تعبیه می‌شود، پوشش می‌دهد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز استان همدان اعلام کرد: در سطح شهرستان همدان سه باب حیات طیبه وجود دارد؛ حیات طیبه اوتیسم (میرسیدعلی)، حیات طیبه شهرک مدنی (واقع در شهرک مدنی) و حیات طیبه ابن‌سینا که این حیات‌های طیبه از پروژه‌های ویژه و درسطح استان همدان درحال اجرا هستند.

شیرازیانی ادامه داد: کار مدرسه موسی‌پور که در حیات طیبه شهرک مدنی واقع شده است، در فضایی بالغ‌بر یک‌هزار و 620 متر زیربنا با حدود 680 میلیون تومان آورده خیر در سال1396 برای ساخت 12 کلاس درس آغاز شد.

به گفته وی، مابه‌التفاوت این پروژه از محل منابع ملی و خیری تأمین شده است که این آمادگی وجود دارد تا در مهرماه سال جاری به بهره‌برداری برسد.

این مقام مسئول اشاره کرد: یک مدرسه 14 کلاسه دیگر با دو هزار و 500 متر زیربنا در سه طبقه پیوست این پروژه، برای تشکیل حیات طیبه است. برای اجرای این پروژه مشکل‌های خاصی داشتیم؛ مانند تعریض‌هایی که قرار بود اتفاق بیفتد و شهرداری مجوز صادر نمی‌کرد که این مورد با پیگیری انجام شد و دیوارکشی در دست اقدام است؛ این پروژه نیز مهرماه سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

شیرازیانی با اشاره به مدرسه کانکسی سکینه امامی که در نزدیکی این پروژه است، گفت: این مدرسه کانکسی توسط خیر اجرا شده و در زمان اجرا ملاحظات آیین‌نامه‌ای خود را داشته است و مشکل خاصی ندارد. ساختمان پیچ‌ومهره‌ای است و در سالی که ساخته شده، ضوابط آیین‌نامه‌ای آن رعایت شده است.

وی تأکید کرد: اجرای این دو مدرسه در مجموعه حیات طیبه شهرک مدنی، قطعاً دانش‌آموزان مدرسه کانکسی را هم پشتیبانی می‌کند و دانش‌آموزان آن مدرسه هم می‌توانند به این محیط آموزشی منتقل شوند و نگرانی ساکنین این محل مرتفع خواهد شد.

* تخصیص 47 میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات سفر ریاست‌جمهوری برای سه استخر دانش‌آموزی

این مقام مسئول گفت: از مصوبات سفر رئیس‌جمهور که در سال گذشته داشتیم، 47 میلیارد تومان به سه استخر دانش‌آموزی اسدآباد، ملایر و نهاوند در سطح استان تخصیص داده شد.

شیرازیانی اشاره کرد: پیشرفت فیزیکی استخر اسدآباد از همه جلوتر بوده و درحال حاضر در مرحله کاشی‌کاری است؛ استخرهای ملایر و نهاوند نیز جزء دستور کار بوده که بتوانیم به‌زودی تکمیل کنیم و مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

وی در بازدید از پروژه اردوگاه امیرالمؤمنین گفت: این پروژه از سال 1387 آغاز شد، اما به‌دلیل قرار گرفتن در حاشیه شهر همدان و قیدهای شهرداری، نتوانستیم آن را به‌موقع تمام کنیم؛ همچنین به‌دلیل زیربنایی که این پروژه داشت، زمان اجرای آن طولانی شد، با این وجود از این ظرفیت استفاده کردیم و با جذب منابع از محل استانی، کار آغاز شد، اما متأسفانه منابع به‌صورت قطره‌چکانی تأمین می‌شد که با توجه به ویژگی‌های پروژه، توانستیم از ظرفیت‌های ملی استفاده کنیم.

شیرازیانی اعلام کرد: به این پروژه از محل سفر رئیس‌جمهور حدود 9 میلیارد تومان تخصیص داده شد و تقریباً 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گفته وی، این پروژه 25 هزار متر مربع مساحت دارد که 800 متر مربع زیربنای ساختمان در دو طبقه اجرا می‌شود و داری 6 الی 7 سوئیت برای استفاده دانش‌آموزان و فرهنگیان است.

 

شناسه خبر 72562