شناسه خبر:72674
1402/5/28 11:43:08
سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان همدان مطرح کرد:

برای ساخت‌وسازها از ما مطالبه‌گری کنید

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه باید در حوزه مسکن مطالبه‌گری از سوی رسانه‌ها و مردم وجود داشته باشد، گفت: برای ساخت‌وسازهای استان همدان از ما مطالبه‌گری کنید.

مجید صالحی‌امیر چهارشنبه 25 مردادماه در تحریریه روزنامه سپهرغرب حضور یافت و با اشاره به اینکه درخصوص بحث مسکن ارگان‌های مختلف مانند استانداری، شهرداری و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط دخیل هستند، اظهار کرد: نهضت ملی مسکن یکی از مهم‌ترین موضوعات مهم کشور است که مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور و همه مسئولین بر آن تأکید دارند.

وی یادآور شد: مشکل مسکن در استان همدان وجود داشته که بنا به دلایلی همچون عدم مدیریت و پیگیری و غیره، حادتر شده؛ باید با همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط، این مسئله را حل کرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تأمین اراضی از یک‌سال گذشته شروع شده است، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات استان همدان برای موضوع اقدام ملی مسکن که از سال 98 آغاز شد، تأمین اراضی بود؛ در دولت قبل اعلام شد استان با ظرفیت پنج هزار و 600 واحد، شروع به ساخت کند، اما هنوز در استان همدان تأمین اراضی نشده بود.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان همدان ضمن بیان اینکه تأمین اراضی در برخی شهرها همچون شهرهای کوهستانی سخت‌تر است، افزود: یکی از دلایل تأمین نشدن اراضی برای مسکن ملی این بود که طی هشت سال گذشته در سطح کلان به موضوع مسکن و تأمین اراضی نپرداخته بودیم.

صالحی‌امیر با اشاره به اینکه طرح جامع قدیم شهری دیگر موضوعی بوده که در همدان ایجاد مشکل کرده است، گفت: در این طرح نه‌تنها زمین به شهر اضافه نشد، حتی حدود یک‌هزار و 500 هکتار هم از اراضی کم شد؛ البته در این طرح تصمیمات خوبی نیز گرفته و باغات شهر همدان از آن حذف شد، اما در حوزه تأمین مسکن زمین جایگزین درنظر گرفته نشده است که باعث می‌شود در شهر همدان به‌مرور قیمت زمین و به دنبال آن ساخت‌وساز مسکن، افزایش یابد.

وی با بیان اینکه برای حل مشکل مسکن در استان اقداماتی انجام شد، خاطرنشان کرد: در شهرستان نهاوند پروژه 330 واحدی آغاز شد، در همدان پروژه‌هایی مانند 690 واحدی حصار حاج‌شمسعلی، 120 واحدی حصار حاج‌شمسعلی و 480 واحدی شهرک فرهنگیان آغاز شد؛ شروع به کار دولت سیزدهم و تصویب قانون جهش مسکن، باعث شد روند حل مسائل مربوط به مسکن سرعت بگیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه میزان تعهد استان همدان درخصوص تأمین مسکن ساخت حدود 100 هزار واحد مسکونی طی چهار سال بود، عنوان کرد: در ادامه مواردی همچون ساخت مسکن روستایی و تولید مسکن در حوزه بازآفرینی، تعهد استان همدان را افزایش داد و به رقمی حدود 140 هزار واحد رساند.

صالحی‌امیر در ادامه با تأکید بر اینکه اقدامات خوبی در یک‌سال گذشته انجام شده و تاکنون با پیگیری‌‎های مستمر ادامه داشته است، گفت: این پیگیری‌ها جای تقدیر دارد؛ چراکه در بحث تأمین اراضی مشکلات زیادی وجود داشت که از یک‌سال گذشته روند حل آن‌ها شدت گرفته است.

* برای بیشتر شهرهای استان همدان جهت ساخت مسکن تأمین زمین شده‌ است

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه همه تولید مسکن را سازه ساخته‌شده می‌بینند، افزود: این درحالی بوده که زیرساخت‌های اصلی ساخت مسکن، موضوعاتی همچون تأمین اراضی است.

صالحی‌امیر در ادامه با اشاره به اینکه درحال حاضر بیشترین تعداد جلسات شورای تأمین مسکن در کشور به همدان تعلق دارد، اظهار کرد: در کنار این جلسات برای حوزه مسکن جلسات غیر رسمی نیز برگزار می‌شود و درحال حاضر از 32 شهر همدان، برای تعداد 28 شهر جهت ساخت مسکن زمین تأمین شده است.

وی در ادامه با عنوان اینکه تنها برای چهار شهر زمین تأمین نشده است، افزود: همدان، ملایر،‌ اسدآباد و بهار ازجمله شهرهای باقی‌مانده درخصوص تأمین اراضی برای ساخت مسکن هستند که البته در برخی شهرها مانند اسدآباد طی هفته گذشته 60 درصد اراضی تأمین و تحویل بنیاد مسکن شد و در شهر بهار نیز اراضی درحال تأمین است؛ در ملایر نیز 515 هکتار از اراضی تأمین شده و طرح جامع آن با سازمان ملی زمین و مسکن درحال انجام است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه جانمایی و تعیین مکان، طرح جامع، طرح تفصیلی، کمیته فنی، کمیسیون ماده پنج، شورای برنامه‌ریزی استان، شورای عالی شهرسازی و مسکن و معماری، از جمله مراحلی است که باید طی کنیم تا آماده‌سازی زمین برای یک طرح انجام شود، افزود: زمین خام و طرح برای ساخت مسکن باید توسط مشاور آماده‌سازی و سپس به پیمانکار تحویل داده شود که این مراحل بیش از 50 درصد سختی کار را به خود اختصاص می‌دهد.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان همدان در ادامه به موضوع رتبه‌بندی استان‌ها در حوزه مسکن پرداخت و گفت: استان‌هایی مثل همدان که از قبل مشکل زمین داشتند، با استان‌هایی که درخصوص تأمین زمین مشکلی نداشتند، مورد سنجش قرار گرفته‌اند که مقایسه مطلوبی نیست.

* طی دو تا سه ماه آینده دیگر در سطح استان مشکل تأمین زمین وجود نخواهد داشت

صالحی‌امیر ضمن ابراز امیدواری درخصوص تأمین زمین، عنوان کرد: طی دو تا سه ماه آینده دیگر در سطح استان مشکل تأمین زمین وجود نخواهد داشت و عرصه مسکن در سطح استان وارد حوزه ساخت و تحویل به کارگزار خواهد شد.

وی کارگزان فعال در حوزه مسکن همدان را دو مورد برشمرد و افزود: بنیاد مسکن و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)‌ دو کارگزار حوزه مسکن در استان هستند که بیشتر پروژه‌های ما ازجمله پروژه 11 هزار واحدی پرواز برعهده بنیاد مسکن است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه باید اطلاع‌رسانی درخصوص تسهیلات مسکن به‌خوبی صورت بگیرد، اظهار کرد: دو محل تأمین هزینه مسکن آورده مردمی و تسهیلات بانکی بوده که رقم آن درحال حاضر 550 میلیون تومان است؛ بانک مسکن همه منابع خود را در این خصوص درنظر گرفته و حتی بیش از آنچه قانون برایش درنظر گرفته، پرداخت کرده است.

* از ظرفیت همه بانک‌ها برای اعطای وام مسکن استفاده شود

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه سایر بانک‌ها نیز باید برای تسهیلات مسکن پای کار باشند، افزود: در استان همه بانک‌ها پای کار هستند، اما مشکل ارتباط دادن سامانه‌های راه و شهرسازی با آن‌ها وجود دارد که پیگیر حل مسئله هستیم.

* بازآفرینی یکی از مهم‌ترین موضوعات برای ساخت مسکن است

صالحی‌امیر با بیان اینکه ساخت مسکن تنها به زمین‌هایی که الحاق شده اختصاص ندارد و در چندین حوزه متفاوت مطرح است، تأکید کرد: حوزه بازآفرینی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز قرار دارد؛ درحال حاضر هم بازآفرینی شهری در بافت‌های فرسوده از اهمیت بالایی در دولت سیزدهم برخوردار است.

وی با عنوان اینکه در استان همدان حدود هفت هزار و 600 هکتار مساحت شهرنشینی وجود دارد، افزود: چهار هزار و 500 هکتار رقم مذکور مربوط به بازآفرینی شهری است و 70 درصد شهرشینی را این مناطق تشکیل می‌دهند که در آن‌ها خدمات زیربنایی و روبنایی وجود دارد و مشکلات آب، برق و سایر زیرساخت‌ها وجود ندارد.

* ساخت‌وساز در محدوده بافت فرسوده موتور محرک اشتغال‌زایی در حوزه ساختمان است

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه توجه به ساخت‌وساز در محدوده بافت فرسوده موجب رسیدن به چندین هدف متعدد خواهد شد، گفت: نخستین موضوع اشتغال‌زایی است؛ چراکه به‌ازای تولید هر 63 متر مربع مسکن، یک اشتغال‌زایی مستقیم و برای چندین زیرمجموعه نیز اشتغال غیر مستقیم می‌شود. در اصل توجه به ساخت‌وساز در محدوده بافت فرسوده، موتور محرک اشتغال‌زایی در حوزه ساختمان است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه این موضوع موجب شکل‌گیری یک بافت اجتماعی و ایجاد فضای جدید خواهد شد، ابراز کرد: این موضوع همچنین باعث تعریض معابر برای عبورومرور راحت‌تر می‌شود.

صالحی‌امیر در ادامه با اشاره به اینکه تعیین بندهای 19 گانه تشویقی توسط شورای عالی شهرسازی و معماری به کل کشور ابلاغ شد، افزود: این بندها برای تشویق مردم جهت احیای بافت فرسوده بوده تا آن‌ها را تغییر دهند.

این مقام مسئول با بیان اینکه بندهای 19 گانه باید در کارگروه کمیسیون ماده پنج هر شهرستان مصوب و بومی‌سازی شود، عنوان کرد: این موضوع به‌عنوان حق مردم شناخته شود تا بافت‌های فرسوده و نابه‌سامان شهر اصلاح شوند.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه تولید مسکن و به دنبال آن اشتغال‌زایی به رشد اقتصادی کشور کمک خواهد کرد، افزود: این موضوع موجب عرضه بیشتر و کاهش قیمت در حوزه مسکن نیز خواهد شد که باید به ساخت‌وساز در هر حوزه توجه کافی وجود داشته باشد.

صالحی‌امیر با بیان اینکه از همه درخواست دارم تا در حوزه مسکن از من مطالبه‌گری داشته باشند، گفت: مطالبه‌گری برای حوزه مسکن باید از شهرداری، راه و شهرسازی و دیگر دستگاه‌های متولی باشد؛ چراکه ما باید کمک‌های لازم جهت ساخت‌وساز را داشته باشیم تا این امر در استان راحت‌تر شده و مردم پای کار ساخت‌وساز بیایند.

وی با اشاره به اینکه همه دستگاه‌ها ازجمله شهرداری، اداره آب، برق، مخابرات و دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز مؤثر هستند، اظهار کرد: مطالبه ماهانه باعث خواهد شد تا همه ارگان‌ها درخصوص مسکن تا ماه بعد موضوع را پیگیری کرده و بخشی از مشکلات آن را حل کنند.

این مقام مسئول به صدور پروانه ساخت الکترونیکی پرداخت و افزود: این موضوع موجب رفت‌وآمد کمتر مردم و تسریع در روند خواهد شد تا افراد برای کسب آن در ادارات معطل نشوند؛ امیدوارم روزی جزء استان‌هایی باشیم که در سریع‌ترین زمان و به‌صورت الکترونیکی، به مردم پروانه ساخت بدهیم.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان همدان درخصوص بازآفرینی شهری ابراز کرد: بندهای 19 گانه و تخفیف حداقل 50 درصدی پروانه ساخت برای بافت فرسوده، ازجمله مواردی است که باید به مردم اعلام شود تا در این خصوص شاهد رشد باشیم.

* تولیدکنندگان مصالح ساختمانی پای کار بیایند

صالحی‌امیر با بیان اینکه امیدواریم شکل‌گیری هیئت‌امنای خیرین مسکن‌ساز موجب افزایش تولید شود، افزود: خیرین مسکن‌ساز می‌توانند کمک شایانی به تولید مسکن در استان و جامعه هدف کنند؛ البته تولیدکنندگان مصالح ساختمانی نیز باید پای کار بیایند.

* ساخت 15 هزار واحد مسکونی برای مددجویان زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه وزارت راه و شهرسازی با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)، ابراز کرد: این تفاهم‌نامه جهت ساخت مسکن برای افراد زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی بوده است که چندین جلسه در این خصوص با استانداری همدان برگزار شده تا پس از تأمین اراضی از سوی ما، ساخت مسکن برای آن‌ها توسط قرارگاه امام حسن (ع) اتفاق بیفتد.

صالحی‌امیردر ادامه خاطرنشان کرد: سهم استان همدان برای ساخت مسکن با توجه به این تفاهم‌نامه، 15 هزار واحد مسکونی است که تاکنون کمیته امداد و بهزیستی حدود 10 هزار واجد شرایط اعلام کرده‌اند.

این مقام مسئول در ادامه به دیگر دلایلی که در استان همدان باعث به‌وجود آمدن مشکل در حوزه ساخت‌وساز مسکن شده است پرداخت و گفت: تغییر زودهنگام مدیریت‌های راه و شهرسازی، ادغام راه و شهرسازی با حوزه مسکن و مشکلاتی که مسکن‌های مهر به‌وجود آوردند، ازجمله موارد قابل ذکر است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان همدان در پایان خاطرنشان کرد: جداسازی بخش راه‌سازی از مسکن‌سازی و شکل‌گیری دستگاه‌های تخصصی، کمک شایانی به حوزه مسکن خواهد کرد.

 

شناسه خبر 72674