شناسه خبر:72768
1402/5/31 09:00:22
اشتغال، درمان، بیمه و معیشت مشکلات اصلی جامعه ایثارگران؛

فرزندان شهدا و جانبازان گوش به زنگ باشند

سپهرغرب، گروه خبر: مشاور رئیس سازمان ثبت احوال و نماینده شورای مشاوران وزرا در امور ایثارگران کل کشور گفت: در سال گذشته 17 هزار پست محل برای استخدام فرزندان شهدا پیشنهاد و مجوز آن گرفته شد که هم‌اکنون سه هزار نفر ظرفیت برای تکمیل وجود دارد که اگر فرزندان شهدا و ایثارگر تاکنون جذب ادارات نشده‌اند، گوش به زنگ باشند.

محمدرضا بیدکی دوشنبه 30 مردادماه در جلسه بررسی مشکلات ایثارگران شهرستان درگزین اظهار کرد: طی احصا و بررسی مشکلات ایثارگران اشتغال، درمان، بیمه و معیشت چهار مشکل عمده جامعه ایثارگران در سطح کشور به‌شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در سال 1400 طی برآورد هزینه‌ها بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور برای رفع مشکلات خود به 127 میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت که دولت طی دو مرحله 90 هزار میلیارد تومان اعتبار به این مجموعه تخصیص داد و با این وجود 37 هزار میلیارد تومان کسری بودجه نسبت به سال 1400 داریم.

بیدکی با بیان اینکه با توجه به محدودیت اعتبار بنیاد به‌تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند، خاطرنشان کرد: در بند واو تبصره 9 یک درصد از بودجه همه دستگاه‌های اداری مربوط به حوزه ایثارگران بوده که توجه به این امر در هر استان و شهرستان توسط فرمانداران و استانداران ضروری است.

وی همچنین با تأکید بر ضرورت سرکشی به ایثارگران و خانواده شهدا توسط مسئولان، یادآور شد: در رابطه با بیمه دی برخی از شهرستان‌ها فاقد شعبه این بیمه هستند که مردم به‌ناچار باید برای پیگیری امور خود به سایر شهرها بروند، در این ارتباط با تغییر و تحولاتی که درحال انجام است، مشکلات این افراد به‌ویژه ایثارگران به‌زودی مرتفع خواهد شد.

بیدکی با اشاره به تسهیلات اشتغال تبصره 16 به مبلغ 150 میلیون تومان به فرزندان و خانواده ایثارگران و شهدا، تصریح کرد: این‌ میزان برای اشتغال کافی نیست که در این رابطه اگر این تسهیلات با محوریت فرمانداران شهرستان‌ها در قالب تعاونی تجمیع شود، ضمن اینکه سرمایه فردی را به کلان تبدیل می‌کند و از تعاونی‌ها حمایت می‌شود، اشتغال مناسبی برای فرزندان ایثارگران و شهدا به‌وجود خواهد آورد.

وی همچنین یادآور شد: در رابطه با وام ازدواج نظارت و رصد فرمانداران برای اینکه این وام‌ها به‌درستی در اختیار مزدوجین قرار گیرد، ضرورت دارد.

بیدکی همچنین در این جلسه نسبت به مرمت گلزار شهدا تأکید کرد و گفت: اِلمان‌ها و مرمت و سامان‌دهی گلزار شهدا که نماد اقتدار و شجاعت بوده، امری ضروری است و در این ارتباط خوشبختانه کارهای ابتکاری بسیار زیبایی در شهرستان‌های استان همدان انجام شده بود.

   تسهیلات اعطایی اشتغال به خانواده ایثارگران و شهدا به‌خوبی هدف‌گذاری نشده است

فرماندار درگزین هم با بیان اینکه تسهیلات 150 میلیون تومانی اعطایی در زمینه اشتغال خانواده شهدا و ایثارگران بسیار ناچیز بوده و به‌خوبی هدف‌گذاری نشده است، تصریح کرد: متأسفانه به‌علت ناچیز بودن سقف پرداختی، معمولاً این تسهیلات اعطایی به‌جای اشتغال، به خرید لوازم منزل توسط فرد اختصاص می‌یابد و دردی از وی برای اشتغال درمان نمی‌کند.

کمیل خواستان اظهار کرد: به‌جای این تسهیلات ساخت کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی بزرگ صنعتی از نقش مؤثری در اشتغال جوانان و فرزندان شهدا و ایثارگران برخوردار خواهد بود.

وی یادآور شد: نبود شعبه بیمه دی یکی از مشکلات مهم ایثارگران شهرستان درگزین به‌شمار می‌رود که مرتفع شدن این دغدغه جامعه ایثارگران شهرستان ضرورت دارد.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به کنگره هشت هزار شهید استان همدان، گفت: در تمامی مدارس شهرستان درگزین حداقل برای یک‌بار یادواره شهدا برگزار شده است.

خواستان همچنین برگزاری یادواره شهدا روحانی، یادواره شهدای مدافع حرم، یادواره شهدای شهرستان و یادواره شهدای گمنام را از دیگر یادواره‌های برگزارشده شهدا در این شهرستان برشمرد و خاطرنشان کرد: پارک شهدای گمنام درگزین در مرکزیت شهر یکی از مکان‌های برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی به‌شمار می‌رود.

وی در ادامه با بیان اینکه گلزار شهدای روستاها را در شهرستان درگزین به دهیاران واگذار کرده‌ایم، افزود: با این‌ اقدام مرمت و سامان‌دهی گلزار شهدای سطح روستاها با دهیاران است؛ ضمن اینکه امسال از اعتبارات 1401 نیز برای سامان‌دهی گلزار شهدا استفاده کردیم.

شناسه خبر 72768