شناسه خبر:72783
1402/5/31 09:51:31
مدیرکل امور بانوان استانداری همدان:

در زمینه فرزندآوری نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم

مدیرکل امور بانوان استانداری همدان گفت: در زمینه فرزندآوری نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم، چراکه برخی مشکلات اقتصادی خانوارها باعث شده در این زمینه در سال‌های اخیر با چالش روبه‌رو شویم.

فاطمه ستاری‌نوید در جلسه ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با اشاره به مشکلات استان در کاهش جمعیت و الزام اجرای طرح‌های فرهنگی اظهار کرد: سقط جنین موضوع مهمی در بحث فرزندآوری است که نیازمند ورود جدی و فرهنگ‌سازی است.

وی با بیان اینکه استان همدان به‌شدت نیازمند رشد جمعیت است، بیان کرد: نباید اجازه دهیم جمعیت استان همدان رو به فرسوده شدن و پیری رود.

در ادامه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان نیز گفت: علوم پزشکی همدان مصمم وارد کار شده و ماهانه 14 جلسه و در کنار قرارگاه اصلی، 47 کمیته کشوری دارد و نیز کمیته رصد و پایش یکی از کمیته‌های کمک‌کننده به دانشگاه است و گزارش عملکرد بقیه کمیته‌ها نیز در کمیته دانشگاهی ارائه می‌‌شود.

فاطمه ترکمان‌اسدی با اشاره به افتتاح فاز نخست خوابگاه متأهلین، ابراز کرد: فاز دو درحال تکمیل است و نیز ودیعه مسکن به خانواده‌های درحال فرزنددار شدن تعلق می‌گیرد.

وی با تأکید بر لزوم وجود فضای مناسب برای کودکانی که مادرانشان مشغول به تحصیل هستند، گفت: یکی از برنامه‌های ما در ابتدا ایجاد محیطی امن برای این فرزندان بود و در تیرماه خیری را پیدا کردیم و کلنگ مهد کودک برای این فرزندان زده شد.

ترکمان‌اسدی افزود: همه‌‌جا اتاق مناسبی برای شیردهی مادران به فرزندانشان جهت تکریم مادر و کودک درنظر گرفته شده؛ همچنین مادران باردار، شیرده یا دارای فرزند زیر پنج سال نیازمند را شناسایی کرده‌ایم و با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) سبد تغدیه‌ای رایگان به آن‌ها ارائه می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با بیان اینکه مادران باردار و شیرده در شیفت شب دچار سختی می‌شوند، گفت: با معافیت 132 مادر باردار دانشجو از نوبت کاری شب موافقت شد؛ البته موافقت‌هایی نیز صورت نگرفته و به این دلیل بوده که حضور آن فرد لزوم داشته است.

وی با اشاره به اینکه در هفته گذشته یک‌هزار و 200 ویزیت رایگان مادران باردار صورت پذیرفت، خاطرنشان کرد: تاکنون 9 همایش جوانی جمعیت در شهرستان‌ها برگزار شده، سخنرانی در نماز جمعه، هیئت‌های مذهبی و مسابقات مختلف عکاسی، نقاشی و غیره در راستای جوانی جمعیت برگزار شد.

ترکمان‌اسدی با اشاره به برگزاری کارگاه شاخه نبات در راستای ازدواج موفق، گفت: پوستر‌های آموزشی مختلف در سطح شهر نصب شده، ازجمله در آزمایشگاه‌ها پوستر‌های آموزشی نصب شده است که علاوه‌بر ظاهر زیبای آن، با اسکن QR کد آن مادران می‌توانند به 600 ساعت آموزش رایگان دست پیدا کنند؛ 11 هزار و 827 زوج در سال 1401 از این خدمات استفاده کردند.

 

 

شناسه خبر 72783