شناسه خبر:72952
1402/6/5 10:38:45

سپهرغرب، گروه خبر: در سفر رؤسای چهار دانشگاه از کشور عراق به استان همدان، تفاهم‌نامه‌ای در حوزه‌های مختلف پژوهش، آموزش، فناوری و غذا و دارو منعقد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان در نشست با رؤسای این دانشگاه‌ها اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی همدان که به ابن‌سینا تغییر نام داده شده، شامل 11 دانشکده، 20 مرکز تحقیقاتی و چهار پژوهشکده است و بیش از هفت هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

«محمدمهدی مجذوبی» اضافه کرد: از منظر علمی، دانشکده پزشکی، دندان‌پزشکی و بهداشت این دانشگاه در کشور حائز رتبه برتر است.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های مطلوب آموزشی، تحقیقاتی و فناورانه این دانشگاه، از تعامل و گسترش ارتباطات در حوزه آموزشی، تحقیقاتی و فناوری استقبال می‌‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان بیان کرد: مراکز درمانی دولتی و خصوصی پذیرش بیمار به‌ویژه در زمینه‌های بیماری‌های قلب و عروق، دندان‌پزشکی و جراحی، دارای گواهی بین‌المللی هستند.

وی خاطرنشان کرد: یک ماه آینده اتفاقات مبارکی نظیر بهره‌برداری از مرکز تخصصی و فوق‌تخصصی کودکان و مرکز سلول‌های بنیادی دانشگاه رخ می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان با اشاره به اینکه در زمینه فناوری این دانشگاه آماده پذیرش طرح‌های تحقیقاتی مشترک است، گفت: آماده پذیرش دانشجوی دستیار تخصصی در رشته‌های مختلف همچنین تبادل استاد و دانشجو هستیم.

مجذوبی ادامه داد: این دانشگاه ظرفیت مطلوبی در تولید دارو دارد که دراین‌باره هم آماده ایجاد زمینه همکاری‌های مشترک هستیم.

«عادل راضی جابر» رئیس دانشگاه سومر، «بازن حسن جاسم» رئیس دانشگاه الواسط، «یحیی عبدالرضا عباس» رئیس دانشگاه ذی‌قار و «ثامر عبدالامیرحسن» رئیس دانشگاه الکرخ عراق به تبیین ظرفیت‌های هر یک از دانشگاه‌های یادشده پرداخته و پیرامون نقاط مشترک در راستای تعامل و هم‌افزایی‌های علمی و پژوهشی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

پس از بررسی و تحلیل ظرفیت‌های موجود از سوی طرفین و اعلام نتایج ارزیابی‌های کارشناسان که پیش‌تر در جلسات مجزا صورت گرفته بود، تفاهم‌نامه مشترکی بین دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان و چهار دانشگاه عراقی سومر، الواسط، ذی‌قار و الکرخ منعقد شد.

به گفته شکوهی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان، در این تفاهم‌نامه بر فراهم کردن زمینه و تمهیدات لازم برای استفاده از اساتید دانشگاه‌های مورد تفاهم جهت برگزاری کلاس، کارگاه‌های آموزشی و کلاس‌های کوتاه‌مدت تأکید شد.

بندهایی به‌منظور تبادل استاد و دانشجو، اجرای طرح‌های تحقیقاتی و فناورانه مشترک، ایجاد سازوکار مناسب برای ایجاد، توسعه صادرات و واردات محصولات دانش‌بنیان، تبادل آمار و اطلاعات علمی و تحقیقاتی مورد تحریر قرار گرفته است.

اهدای نماد دانشگاه الکرخ به رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی ابن‌سینا همدان و اهدای نماد بوعلی‌سینا و دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همدان به میهمانان عراقی، پایان‌بخش این مراسم بود.

شناسه خبر 72952