شناسه خبر:73012
1402/6/6 09:57:57
مدیر امور عشایر استان همدان مطرح کرد:

عشایر استان همدان بی‌بهره از پنل‌های خورشیدی

مدیر امور عشایر استان همدان گفت: در سال 1400 فقط 500 دستگاه پنل خورشیدی در بین عشایر توزیع شده، اما طی سال‌های 1401 و 1402 اداره برق هیچ پنلی تحویل عشایر نداده است.

جعفر کاویانی‌دلشاد صبح روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به تفاهم‌نامه شرکت پشتیبانی امور دام با امور عشایری و تشکل‌های عشایری برای خرید تضمینی دام و پشتیبانی نهاده‌ها، بیان کرد: یکی از مصوبات سفر رئیس‌جمهور این بود که به‌صورت مدت‌دار نهاده در اختیار عشایر قرار گیرد و دام را خریداری کند که شرکت پشتیبانی امور دام 180 هزار تُن جو مدت‌دار در اختیار تشکل‌های عشایری قرار خواهد داد.

به گفته وی، عشایر در بحث نقدینگی و خرید دام مشکل دارند که با اجرای این مهم به آن‌ها کمک خواهد شد.

این مقام مسئول اشاره کرد: تا پایان سال 1403 قرار شد 380 خانه بهداشت در سراسر کشور احداث شود و حق بیمه عشایری که تحت تأثیر خشک‌سالی قرار گرفته‌اند، توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت شود که پیگیر این موارد هستیم.

کاویانی‌دلشاد با بیان اینکه در بحث پنل‌های خورشیدی مصوب شده است 220 هزار دستگاه سامانه پنل خورشیدی خریداری و توزیع شود، گفت: در استان همدان در سال 1400 فقط 500 دستگاه توزیع شده، اما طی سال‌های 1401 و 1402 اداره برق هیچ پنلی تحویل عشایر نداده؛ مکاتبات انجام شده است و پاسخ دادند پیمانکار انتخاب نشده، قرار بود 900 دستگاه پنل خورشیدی در اختیار عشایر قرار دهند که تا امروز تحویل نداده‌اند.

وی گفت: در بحث تنوع‌بخشی به درآمد عشایر سازمان عشایری چهار میز صنایع دستی، گردشگری، گیاهان دارویی و زنجیره گوشت قرمز طراحی کرده است که برای نخستین‌بار 30 میلیارد تومان از محل تبصره 16 با سود چهار درصد و بازپرداخت هفت‌ساله برای امور عشایر گرفتیم که در عرض یک‌ماه 15 میلیارد و 500 میلیون جذب شد.

مدیر امور عشایر استان همدان اعلام کرد: به 750 خانوار عشایر از محل اعتبارات تبصره 52 جهت پرواربندی دام هفت میلیارد و 500 میلیون تومان پرداخت شد.

وی درخصوص دستورالعمل ایجاد سرپناه برای عشایر گفت: برای اجرای دستورالعمل ایجاد سرپناه عشایر هر سامانه عرفی تقسیم بر مرتع می‌شود که اگر 140 هکتار مرتع باشد، مجوز احداث سرپناه با شرایط خاص داده می‌شود.

کاویانی‌دلشاد اشاره کرد: در سامانه‌های همدان تعداد عشایر زیاد است؛ به‌طور مثال در سامانه ارزانفود 40 خانوار با یک‌هزار و 800 هکتار مرتع حضور دارند که وقتی تقسیم بر تعداد عشایر می‌شود، قابل اجرا نیست؛ بنابراین یکی از مشکلات این طرح آن بوده که در برخی از سامانه‌ها قابل اجرا است.

به گفته وی، منابع طبیعی برای اجرای ایجاد سرپناه می‌گوید در یک سامانه به‌طور مثال به چهار عشایر مجوز نمی‌دهم و باید کل عشایر تقسیم بر مرتع شود و به همه اعضا مرتع برسد که درصدد برطرف کردن این مشکل هستیم.

این مقام مسئول اعلام کرد: کل استان همدان حدود سه هزار و 900 خانوار عشایر با جمعیت 13 هزار و 880 نفر دارد که تعداد عشایر در سامانه مرکز ملی ایران و عشایر ظرف مدت یک ماه به‌روز شد، اما با توجه به اینکه درحال حاضر نیز برخی از عشایر نتوانستند در سامانه ثبت‌نام کنند، درخواست داریم مجدداً به سامانه دسترسی باشد تا آن‌ها نیز به سامانه اضافه شوند.

کاویانی‌دلشاد گفت: حدود 9 دهم جمعیت کل استان را عشایر تشکیل می‌دهند که آمار مقایسه‌ای از سال 1245 تا امروز نشان می‌دهد جمعیت آن‌ها روند کاهشی دارد.

به گفته وی، حدود 90 هزار هکتار مرتع منابع طبیعی در اختیار عشایر است که حدوداً 9.5 درصد مرتع کل استان در اختیار عشایر بوده و 80 تا 90 درصد مراتع در اختیار جامعه روستایی است.

مدیر امور عشایر استان همدان با بیان اینکه در کشور 28 درصد دام سبک، چهار درصد دام سنگین و 35 درصد محصولات صنایع دستی را عشایر تولید می‌کنند، گفت: 470 هزار رأس دام عشایر استان همدان است که بیشترین سرانه دام استان همدان را عشایر دارند و سالانه 6 هزار تُن گوشت قرمز، 155 هکتار گیاهان دارویی و 260 متر مربع صنایع دستی، تولیدات چهار ایل و 24 طایفه در استان است.

کاویانی‌دلشاد با بیان اینکه استان‌های خوزستان، ایلام و کرمانشاه مقاصد عشایر کوچ‌رو استان همدان هستند، ابراز کرد: برای نخستین‌بار سازمان عشایری موکبی در مرز مهران ایجاد کرده است که عشایر استان همدان حدود 15 میلیون به موکب مهران تحویل دادند.

وی گفت: طبق آیین‌نامه سامان‌دهی عشایر که در 15 ماده تدوین شده است، همه دستگاه‌های اجرایی به نسبت جمعیت عشایر استان باید از محل پروژه‌های عمرانی برای عشایر تخصیص دهند و گزارش کار را ظرف مدت 6 ماه به دبیرخانه امور عشایری تحویل دهند تا در حضور استاندار ارائه شود که برخی از دستگاه‌ها همراهی نمی‌کنند.

کاویانی‌دلشاد اذعان کرد: در این بین اداره دامپزشکی در بحث واکسیناسیون دام، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در بحث سوخت‌رسانی به عشایر و صداوسیما که مراسم‌های عشایری را پوشش می‌دهد، کمک کرده‌اند.

وی از شرکت آب منطقه‌ای و شرکت آب و فاضلاب در حد تأمین آب شرب به عشایر درخواست کمک کرد که درحال حاضر با عقد قرارداد توسط 6 دستگاه (سه دستگاه استیجاری و سه دستگاه تانکر امور عشایر) به عشایر آب‌رسانی می‌شود.

این مقام مسئول گفت: آب‌رسانی سیار به عشایر حدود 68 هزار متر مربع با پنج میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار، ترمیم راه‌های عشایری 150 کیلومتر با سه میلیارد و 800 میلیون تومان، آب‌رسانی به کانون اسکان قرق بهار با حدود 6 میلیارد هزینه و نصب تانکر 100 متر مکعبی با ایجاد و تجهیز دو حلقه چاه عمیق در روز عشایر و روستا، افتتاح خواهد شد که مشکل آب آن منطقه ریشه‌ای و اساسی حل شد.

کاویانی‌دلشاد با بیان اینکه برداشت سیلیس از مراتع ارزانفود و ورکانه باعث تخریب مراتع عشایری شده است، ابراز کرد: برخی از افراد سودجو اقدام به برداشت سیلیس از مراتع روستاهای ارزانفود و ورکانه کردند که با این کار مراتع عشایری را به نابودی کشاندند.

وی با بیان اینکه سال گذشته از محل اعتبارات استانی و ملی 199 میلیارد تومان مصوب شده بود که 13 میلیارد تومان تخصیص داشته است، ادامه داد: 9 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و خشک‌سالی جذب شده و از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری (170 میلیارد تومان) تاکنون فقط چهار میلیارد تومان در مرحله نخست تخصیص یافته است.

 

 

شناسه خبر 73012