شناسه خبر:73022
1402/6/6 10:16:09

فرماندار اراک گفت: 10 شرکت دانش بنیان در حال بررسی موضوع فیلتراسیون نیروگاه شازند هستند.

امیر هادی اظهار کرد: تعداد پروژه‌های هفته دولت در شهر اراک 253 پروژه در قالب 135 پروژه افتتاحی و 118 پروژه کلنگ‌زنی است و مجموعه اعتبار پروژه‌ها یک هزار و 71 میلیارد تومان است، اشتغال ایجاد شده پروژه‌ها یک هزار و 259 اشتغال است که 605 اشتغال مستقیم و 654 اشتغال غیر مستقیم ایجاد کرده است

وی با بیان اینکه امروز در شرایطی قرار داریم که دولت سیزدهم از تکانه‌هایی که از ابتدای تحویل دولت با آن روبرو بوده در حال گذر است، افزود: زمان استقرار دولت، روزانه در فرمانداری جلساتی در خصوص کرونا برگزار شد و تعداد کشته شدگان کرونا روزانه 800 نفر بود و واردات واکسن نیازمند شرایطی بود که دولت سیزدهم در این شرایط اهتمام کرد و واردت و تولید واکسن در دستور کار قرار گرفت و در کوتاه مدت توانست بر این ویروس پیروز شود.

فرماندار اراک با بیان اینکه امسال دولت با تکانه‌هایی روبه‌رو‌ست که محصول بی توجهی در سنوات گذشته است، تصریح کرد: ناترازی برق محصول مصرف بیش از اندازه امسال نیست بلکه مربوط به سنوات گذشته و عدم ساخت نیروگاه‌ها بوده است این در حالی است که عدم توجه به ساخت نیروگاه سبب شد این ناترازی به مردم منتقل شود.

هادی بیان کرد: در اواخر دهه 90 با شرایطی روبه‌رو شدیم که قطعی برق به منازل کشیده شد که دولت در این شرایط ورود کرد و چند کار ویژه از جمله ساخت نیروگاه خورشیدی را در دستور کار خود قرار داد، همچنین در حوزه بنزین ناترازی را شاهد بودیم و بیش از یک دهه میزان تولید ما متوقف شده بود همچنین ناترازی در مسکن وجود داشت که در این راستا تدابیری اندیشیده است.

وی با بیان اینکه اهتمام دولت بر جبران عقب افتادگی‌های سنوات گذشته است چراکه دولت با رقم بالایی از بدهی‌های باقی مانده از سنوات گذشته و دولت قبل مواجه بود، گفت: عضویت ایران در شانگ‌های، آزادسازی پول‌های بلوکه شده که رئیس سازمان بودجه اعلام کردند از چهار کشور آزادسازی انجام شده از افتخارات دولت سیزدهم محسوب می‌شود.

فرماندار اراک با بیان اینکه با تلاش شبانه‌روزی، گوشه، گوشه شهرستان اراک به کارگاه عمرانی تبدیل شده و رضایتمندی در بخش‌های مختلف مشهود است، اضافه کرد: مجموعه اقدامات؛ آبرسانی مجتمع امیرکبیر برای آبرسانی به 34 روستا با اعتباری بالغ بر 150 میلیارد تومان در سال گذشته، در حوزه راهداری و راه، تکمیل باند دوم محور اراک ـ فراهان و قرار گرفتن زیر بار ترافیکی از اقدامات انجام شده است.

هادی ادامه داد: تقاطع غیر هم سطح خیر آباد بعد از 12 سال با اهتمام شرکت‌های صنعتی و راه و شهر سازی در حال انجام است هرچند سرعت پروژه مورد رضایت نیست اما امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد، امسال قرار داد مطالعات اضافه کردن یک باند به محور اراک ـ سلفچکان در دستور کار قرار دارد. در حوزه جهادکشاورزی افزایش اعتبار برای قنوات و توسعه زیرساخت‌های کشاورزی صورت گرفته است.

وی با بیان اشاره به اقدامات حوزه بهداشت و درمان، عنوان کرد: اقدامات خوبی در تکمیل بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) در حال انجام بوده و نواقص آن به سرعت در حال برطرف شدن است، بیمارستان طالقانی نیز در آینده نزدیک به ساختمان جدید منتقل می‌شود، در شهر اراک از مجموع 37 مرکز پایگاه سلامت، در مکان استیجاری و عمدتا غیربهداشتی نزدیک به 14 مورد از این اماکن تأمین اعتبار شده و عملیات ساخت مراکز از روز گذشته آغاز شده است.

فرماندار اراک با بیان اینکه یکی از ابعاد مورد توجه دولت، حضور مردم در آبادانی روستاهای خود است که این مهم در یک دوره مغفول مانده بود و اکنون در این دولت مورد توجه جدی قرار گرفته است، گفت: امروز بسیاری از دهیاری‌ها در جذب کمک‌های خیرین و اعتبارات در قالب ارزش افزوده عملکرد خوبی داشته‌اند، در حوزه مسکن محرومین، کمیته امداد و بهزیستی اقدامات خوبی با همکاری بسیج سازندگی انجام داده‌اند، مناطق مورد هدف بازآفرینی شهری شهر اراک 12 منطقه است که نزدیک به 300 میلیارد تومان طی 2 هفته آینده توزیع اعتبار می‌شود تا شاهد ارتقای شاخص‌های کیفی از جمله زیرساخت‌های آب، برق و گاز و... باشیم.

هادی با اشاره به اقدامات حوزه اجتماعی و فرهنگی بیان کرد: ایام غدیر؛ ستاد غدیر شکل گرفت که اراکی‌ها در این مهم نقش خوبی را ایفا کردند، در ایام اربعین حسینی نیز باورها بر این است که حضور گسترده‌ای را شاهد باشیم این در حالی است که آمار زوار اربعین از اراک به مقصد کربلا بسیار خوب و رو به گسترش است و رشد چشمگیری داشته است، 13 موکب در محورهای مواصلاتی اراک در حال خدمت رسانی به زائرین اربعین هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه سیاسی باور ما بر این است که همه فعالان اصلی سیاسی و اجتماعی شهرستان اراک با یک قوه کمک رسانی همه ظرفیت‌های سیاسی خود را برای ارتقا خدمت و کیفیت به کار گرفته‌اند، ادامه داد: قطعا کارگذاران دستگاه‌های اداری و اجرایی با کاستی‌هایی مواجه هستند که با همه ظرفیت این مهم پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبران رهبری، عنوان کرد: با توجه به حجم بالای شرکت کنندگان در حوزه انتخابیه اراک، خنداب و کمیجان پیش‌بینی می‌شود که مشارکت گسترده‌ای را شاهد باشیم در این راستا رعایت قانون مهم‌ترین اصل برای افرادی است که در مسیر قانون قرار گرفته‌اند، برگزاری انتخابات سالم و پرشور از اهداف فرمانداری اراک است و حمایت از افراد یا فرد خاص را غیر شرعی و غیرقانونی می‌دانیم.

فرماندار اراک با اشاره به آلودگی هوا، گفت: آلودگی هوا مسئله‌ای نیست که در کوتاه مدتی ایجاد شده باشد که در کوتاه مدت هم رفع شود، آلودگی مجموعه‌ای از عوامل از جمله پدیده خشکی، کم شدن آب‌های سطحی و زیر زمین در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی و کم شدن سطح‌های زیرکشت تاثیرگذار بوده است، بخشی از آن هم مربوط به آلودگی‌های جدیدی است به ویژه در ضلع غربی شهر اراک و مجتمع آلومینیوم اراک که ظهور و بروز آن را شاهد بودیم و این آلودگی در حال انتقال به خارج از شهر اراک است.

هادی ادامه داد: بخشی از آلودگی هم در حال مطالعات علمی است، وضعیت پدیده‌ای مانند نیروگاه باید مورد تبیین و تشریح قرار گیرد، نیروگاه شازند که یکی از مهم‌ترین منابع آلوده کننده شهر اراک است با یک مشکل در حوزه اجرا روبرو است، این نیروگاه به لحاظ جانمایی محلی دچار اشکال است و مجموعه ناترازی در منابع گاز در کشور سبب شد از سوخت‌های جایگزین از جمله مازوت استفاده کنند.

وی تصریح کرد: تا به امروز کسی نتوانسته اطلاعات دقیقی راجع به فیلتراسیون وضعیت فعلی نیروگاه ارائه کند، در حال حاضر 10 شرکت دانش بنیان در حال بررسی موضوع فیلتراسیون هستند چراکه این امر نیز مشکلات زیر محیطی را برای آب‌های زیرزمینی ایجاد خواهد کرد.

فرماندار اراک خاطرنشان کرد: اقدامی که در دو سال گذشته در خصوص آلودگی انجام شده این است که سهم نیروگاه شازند از گاز علی‌رغم کم فشاری و کمبود گاز در برخی از مناطق کشور؛ نسبت به سال‌های قبل ارتقا پیدا کرده و این امر سبب شد استفاده نیروگاه از سوخت مازوت، کاهش پیدا کند.

 

 

شناسه خبر 73022