شناسه خبر:73058
1402/6/7 12:17:15

در گفتگو با مدیر عامل شرکت تعاونی تولیدی و توزیع سیمان هگمتان مشخص شد این شرکت تعاونی مصرف که در سال 1378 تاسیس شده امروزبه عنوان یک شرکت توانمند پیمانکار و موثر در عرصه تولیدات معدنی بدل شده و قرار است در آینده نه‌چندان دور بنا به ظرفیت بالای خود به وادی صنعت نیز ورود کند

سپهرغرب، گروه خبر- طاهره ترابی مهوش : قانون، شرکت‌های تعاونی را چنین تعریف می‌کند؛ شرکت تعاونی، شرکتی است از اشخاص حقیقی و حقوقی که به منظور رفع نیازمندی‌های مشترک و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضا از طریق خودیاری و کمک متقابل و همکاری آنان موافق اصولی که دراین قانون مطرح است تشکیل می‌شود.

در این میان باید گفت شرکت‌های تعاونی شرکت‌هایی هستند که تمام یا حداقل 5١درصد سرمایه به وسیله اعضا در اختیار شرکت تعاونی قرار گرفته و نکته مهم اینکه ماهیت شرکت‌های تعاونی تجاری نیست زیرا هدف از تشکیل آن‌ها رفع نیاز‌های مشترک اعضا است و نه کسب سود البته این شرکت‌ها در ماده 20 قانون تجارت، تجاری شناخته شده‌اند، بنابراین تاجر هستند.

در بحث تعاونی‌ها نکته مهم، تجمیع سرمایه‌های خُرد مردمی و سازماندهی منابع انسانی کارآفرین و کارجو از جمله اصلی‌ترین کارکردهای تعاونی‌هاست و بر همین اساس در همه کشورها از نظام کسب وکار تعاونی به عنوان مدلی کارآمد با رویکرد اقتصادی و اجتماعی برای توانمندسازی آحادجامعه و مردمی‌سازی اقتصاد و گسترش عدالت اجتماعی یاد می‌شود.

خوشبختانه در ایران اسلامی، تعاون و یاریگری هم در فرهنگ دینی و هم در سنت‌های اجتماعی مردم به نیکویی وجود دارد و از دیرباز همواره مردمان این مرز و بوم برای مواجهه با مشکلات گوناگون و پاسخگویی به نیازهای مشترک، به تعاون و تعاونگری گرایش داشته‌ و دارند و به ویژه این تعاون و همدلی را در عرصه‌های گوناگون بعد از انقلاب اسلامی نشان داده‌اند.

به دیگر سخن در شرایط کنونی اقتصادی و در سال رشد تولید و مهار تورم و با توجه به وجود تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی، نقش و جایگاه تعاونی‌ها در هدایت نقدینگی و دارایی‌های مردمی به منظور کمک به ایجاد کسب‌وکارهای مولد و کارآفرینی اجتماعی و نیز در بهبود معیشت و رفاه اجتماعی از اهمیتی مضاعف برخوردار است.

از طرفی سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، سیاستهای کلی بخش تعاونی، سند توسعه بخش تعاون و ده‌ها سند سیاستی موجود در کشور نیز بر حمایت همه‌جانبه از توسعه بخش تعاونی در کشور تاکید کرده‌اند براین اساس با توجه به اهمیت موضوع متناسب با قرارگرفتن درهفته تعاون گفتگویی را با علیرضا کنجکاو مدیر عامل شرکت تعاونی تولیدی، توزیعی کارکنان سیمان هگمتان به عنوان یک از شرکت تعاونی‌های موفق ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیر عامل شرکت تعاونی تولیدی-توزیعی کارکنان سیمان‌هگمتان با بیان اینکه این تعاونی کار خود را درقالب تعاونی از سال 1378 آغاز کرده است، گفت: این شرکت به همت تعدادی از افراد خیراندیش و خیرخواه در مجتمع شرکت سیمان هگمتان از طریق روی هم گذاشتن سرمایه‌های اندک 220 نفر از کارکنان با هدف تامین نیازمندی‌های اعضا تاسیس و از طریق استقرار یک واحد فروشگاه مصرف، کار خود را شروع کرد.

علیرضا کنجکاو با تاکید براینکه این شرکت تعاونی از همان روز اول شروع به فعالیت خود، با حمایت و پشتیبانی سهامداران،روزهای خوبی را پشت سرگذاشت تا اینکه درسال 1383 نخستین دستگاه لودر خود را خریداری کرد، افزود: این مهم مقدمه‌ای بود که این تعاونی مصرف به حوزه پیمانکاری با در دست گرفتن پیمانکاری شرکت سیمان هگمتان وارد شود.

وی،ادامه داد: خوشبختانه در ادامه کار روز به‌روز بر تعداد ماشین‌آلات این شرکت تعاونی افزوده شد به‌طوریکه درحال حاضر بعد از گذشته 24 سال امروز با 5 دستگاه لودر کماتسو 470، سه دستگاه بولدزر دی 8 و 11 دستگاه کامیون 10 چرخ و یک دستگاه حفاری دریل واگن و نیز یک دستگاه بیل کوماتسو 400 و درواقع با داشتن بیش از 25 دستگاه و ماشین‌آلات سنگین معدنی یکی از بزرگترین پیمانکاران معدن در قالب تعاونی درکشور است.

کنجکاو با بیان اینکه این تعاونی بزرگترین پیمانکار معدن در سطح استان است، تشریح کرد: این شرکت تاکنون چهار بار به عنوان تعاونی برتر ملی و 15 باربه عنوان تعاونی برتر استانی انتخاب شده است.

مدیر عامل شرکت تعاونی سیمان هگمتان با تاکید براینکه این مجموعه همواره به عنوان یک شرکت موفق درعرصه کارافرینی مطرح بوده و هست، تشریح کرد: علاوه براین همواره در فعالیت‌های مرتبط با موضوعات سیاسی،اجتماعی و فرهنگی پیشگام بوده است به‌نحوی یکی از فعالیت‌های مستمراین شرکت تلاش درعرصه محرومیت‌زدایی درمنطقه از طریق همکاری با دستگاه‌های حمایتی است.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر آن سرمایه اندک اعضای تعاونی در سال 1378 به عددی بالغ بر 160 تا 170 میلیارد تومان و 500 نفر سهامدار رسیده است،ابرازکرد: بزرگ‌ترین عایدی این تعاونی اشتغال به کار 70 نفر ازجوانان بومی منطقه است.

این مدیر موفق تعاونی استان با تاکید براینکه خوشبختانه طی این سال‌ها این شرکت تعاونی یکی از شرکت‌ها بوده است که در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان کمترین مشکل را داشته، اظهارکرد: درحال حاضر این شرکت تعاونی پیمانکار معدن خاک شرکت سیمان هگمتان در بحث انفجار، حفاری، استخراج، دژ و حمل و بارگیری است به‌طوریکه سالانه اقدامات لاطم برای یک میلیون و 500 هزارتن انواع مواد معدنی در بخش‌های عنوان شده توسط ماشین‌آلات ما برای این شرکت انجام می‌شود.

کنجکاو با بیان اینکه رمز موفقیت درمدیریت تعاونی‌ها بیش از هرچیز به وجدان کاری مدیران تصمیم‌گیر و همدلی آن‌ها بازمی‌گردد عنوان کرد: این مهم حتی از تخصص داشتن مدیران نیز ارجح تراست.

وی با تاکید براینکه با توجه به ظرفیت و توان ما درحوزه منابع انسانی و نیز ماشین‌الات کم کم بر آن شدیم که در وادی صنعت نیز ورود داشته باشیم، تشریح کرد: ما معتقد هستیم پیرو منویات رهبری درخصوص تعاونی‌ها به اهداف مورد نظر ایشان رسیده‌ایم زیرا ایشان بارها براین مهم تاکید داشتندکه به تعاونی‌ها اعتقاد دارند و فرمودند تعاونی‌ها منبع جوشان اشتغال و نیز محل مناسبی برای توزیع عادلانه سرمایه‌ها به حساب می‌آیند.

کنجکاو با بیان اینکه تعاونی ما با ایجاد اشتغال و کارآفرینی و مدیریت بهینه سرمایه‌های خرد و برتر بودن در سطح استان و ملی بودن در سطح کشور منادی عدالت اجتماعی و اقتصادی و نیز مروج فرهنگ کرامت وبرابری انسانها درعرصه مدیریتی است، اذعان کرد: درواقع درامد حاصل از یک معدن شرکت بزرگ همچون سیمان هگمتان توسط این شرکت تعاونی بین 500 سهم دار و 70 نفر پرسنل تقسیم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در مسیر ورود به عرصه صنعت نیازمند حمایت بیشتر از سوی مدیران مرتبط هستیم تشریح کرد: از آنجاکه ایجاد شهرک صنعتی درگزین در دستورکار قرار دار ما به عنوان یکی از نخستین سرمایه گذاران دربخش صنعت به دنبال ورود به این عرصه هستیم.

مدیر عامل شرکت تعاونی سیمان هگمتان با تاکید براینکه خوشبختانه حمایت لازم از سوی اداره تعاون و نیز فرمانداری و همچنین مدیران ارشد حوزه تعاون ازاین شرکت صورت پذیرفته است، ابرازکرد: تنها گلایه مندی ما به عنوان یک تعاونی به نحوه تعامل امورمالیاتی بازمی گردد به‌طوری‌که ما در کنار این شرکت تعاونی اقدام به تاسیس یک شرکت کوچک کردیم حال آنکه این شرکت سال گذشته اقدام به صدور یک پیش فاکتور کرده که آن پیش‌فاکتور منتج به قرارداد نهایی نشده اما امور مالیاتی از آن به عنوان درآمد شرکت یاد کرده حال آنکه عدد قراردادهای ما عددهای ما بسیار بالاست به‌طوریکه درپی این اتفاق این شرکت تعطیل شد زیرا توان پرداخت مالیات با این حجم را نداشت.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد درطول 32 سال گذشته یعنی از زمان تصویب قانون تعاونی‌ها مسئولان ارشد اقتصادی کشور بر اقتصاد آزاد مبتنی بر حضور و مشارکت بخش خصوصی وغیردولتی تاکید کرده‌اند که بهترین نمونه آن را می‌توان در بستر تعاونی‌ها مشاهده کرد اما انگاراین موضوع جزدر معدود مواردی بیشتر به کار آرشیو رسانه‌ها و ادارات آمده است.

به دیگر سخن بیش از سه دهه است که اجرای سیاست تعدیل ساختاری گذشته، امانکته جالب آنکه نه تنها اقتصاد در حال گذار از فضای بسته به آزاد نیست، بلکه این فضای کسب وکارکشور هر روز تنگتر و انحصارگراتر می‌شود.

به طوریکه مدیرکل تعاون وکارو رفاه اجتماعی استان همدان در نشست خبری خود سهم تعاونی‌ها دراقتصاد را درخوشبینانه‌ترین حال 7 درصد اعلام کرد حال آنکه تعاونی درصد مشابه گفتارپیشرو از زبان یک تعاونگر موفق می‌توانند پیشران اشتغال دراستان همچون همدان با نگاه عدالت‌محورانه باشند.

 

شناسه خبر 73058