شناسه خبر:73113
1402/6/8 11:31:42

سپهرغرب، گروه ورزشی: مرکز «ویس قرنی» به‌عنوان یکی از استانداردترین سایت‌های پروازی دنیا که طی سال‌های گذشته همواره میزبانی مسابقات مختلف پاراگلایدر را برعهده داشته، به‌دلیل نداشتن زیرساخت‌ها رفته‌رفته درحال از دست دادن جایگاه خود در میان سایت‌های پروازی ایران است.

رئیس انجمن ورزش‌های هوایی استان کرمانشاه که اواخر سال گذشته از میزبانی کرمانشاه برای برگزاری دو مسابقه مهم پاراگلایدر قهرمانی کشور در سایت ویس قرنی خبر داده بود، پس از برگزاری این مسابقات در شهر تبریز اظهار کرد: سال گذشته پیگیری داشتیم که میزبانی مسابقات قهرمانی کشور پاراگلایدر را در سایت ویس قرنی داشته باشیم، اما متأسفانه به‌دلیل نبود زیرساخت‌ها در این سایت، میزبانی آن به استانی دیگر واگذار شد.

محمدرضا نقدی افزود: هرچند سایت ویس قرنی ازجمله استانداردترین سایت‌های پروازی در دنیا است که خلبانان پاراگلایدر می‌توانند هم‌زمان در هشت جهت از روی آن تیک‌آف داشته باشند، اما متأسفانه عدم وجود زیرساخت‌ها، جایگاه آن را در میان سایت‌های پروازی کشور به خطر انداخته است.

رئیس انجمن ورزش‌های هوایی استان کرمانشاه تصریح کرد: طی سال‌های گذشته تعدادی سایت پروازی در استان‌های گلستان، آذربایجان شرقی، کردستان، اصفهان و غیره احداث شده که وضعیت زیرساختی بسیار مناسبی دارند.

وی با بیان اینکه سایت ویس قرنی زیرساخت‌های استاندارد سایر سایت‌های پروازی کشور را ندارد، گفت: در این سایت سیستم روشنایی، سایه‌بان و یا ساختمانی برای استراحت، سرویس بهداشتی و غیره برای خلبان پاراگلایدر وجود ندارد، درحالی که در سایت‌های پروازی دیگر این زیرساخت‌ها فراهم شده و حتی محل تیک‌آف خلبانان را سنگ‌فرش و یا چمن مصنوعی کرده‌اند که کار را برای پرواز راحت‌تر می‌کند.

نقدی تأکید کرد: با توجه به این زیرساخت‌ها، طبیعی است که سایت‌های پروازی دیگر از سایت ویس قرنی پیشی گرفته و میزبانی مسابقات را بگیرند.

وی درخصوص چرایی عدم رسیدگی به این سایت هم گفت: ما هنوز نمی‌دانیم مالک زمین‌های ویس قرنی میراث فرهنگی است، یا اوقاف و یا منابع طبیعی، چون همه آن‌ها مدعی هستند.

رئیس انجمن ورزش‌های هوایی کرمانشاه یادآور شد: از طرف دیگر تمام زمین‌های دامنه سایت ویس قرنی را واگذار کرده‌اند و به‌واسطه ویلاسازی‌های صورت‌گرفته، محل فرود خلبانان پُر از سیم‌های برق شده و کار را برای تمرین آن‌ها خطرناک کرده است.

وی افزود: نبود زیرساخت‌ها و وجود این مشکلات باعث شده تا بسیاری از خلبانان برای تمرین به سایت‌های پروازی دیگر استان‌ها مانند گلستان بروند.

نقدی هزینه مورد نیاز برای ایجاد زیرساخت‌ها را در سایت ویس قرنی حدود دو تا سه میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از آنجایی که هرساله خلبانان پاراگلایدر از سراسر کشور و حتی از کشورهای دیگر به این سایت می‌آیند، ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه توریسم ورزشی استان است، بنابراین انتظار می‌رود مسئولین استانی برای حل مشکل این سایت پای کار بیایند.

وی خاطرنشان کرد: سایت ویس قرنی می‌تواند یک مدرسه پروازی در دنیا باشد که خلبانان پاراگلایدر بسیاری را به سمت خود جذب کند، اما تحقق این امر مستلزم داشتن زیرساخت‌های مناسب و کمک مسئولین استانی با محوریت استانداری است.

شناسه خبر 73113