شناسه خبر:73187
1402/6/9 12:24:45
مرکز پایش و مانیتورینگ اداره کل حفاظت محیط‌زیست همدان افتتاح شد؛

حمایت صندوق ملی محیط‌زیست از طرح‌های محیط‌زیستی صنایع آلاینده

مدیرعامل صندوق ملی محیط‌زیست گفت: صندوق ملی محیط‌زیست در دولت سیزدهم فعال شد و برای حمایت از بخش خصوصی و صنایعی که آلاینده هستند، فعالیت می‌کند تا با دریافت تسهیلات و حمایت‌های مالی، نسبت به رفع آلایندگی اقدام کنند.

سجاد انجم‌شعاع چهارشنبه هشتم شهریورماه در آیین افتتاح مرکز پایش و مانیتورینگ اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان با اشاره به حمایت مالی و ارائه تسهیلات بانکی به صنایع آلاینده برای رفع آلایندگی، بیان کرد: در استان همدان 6 طرح با 18 میلیارد و 500 میلیون تومان از خدمات این صندوق استفاده کرده‌اند.

وی افزود: در استان همدان 38 واحد صنعتی آلاینده داریم که 20 مورد آلایندگی در بخش هوا و 18 مورد نیز آلایندگی در حوزه آب دارند.

مدیرعامل صندوق ملی محیط‌زیست با بیان اینکه سیمان اکباتان با 22 میلیارد تومان پروژه فیلتراسیون را انجام داده که پنج میلیارد و 600 میلیون تومان از صندوق ملی محیط‌زیست دریافت کرده است، اضافه کرد: طرح آب‌رسانی به منطقه حفاظت‌شده شراء نیز اجرایی شده و به‌زودی افتتاح خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان نیز با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم زیست‌بوم را بدون هرگونه آلایندگی و بدون نارضایتی برای زیست‌مندان حفظ کنیم، اظهار کرد: دنیا به سمت مدیریت داده و هوشمندسازی حرکت می‌کند و ما نیز ناگزیر هستیم که به این سمت حرکت کنیم.

سیده‌مریم محمدی افزود: با توجه به کمبود نیرو در سازمان حفاظت محیط‌زیست برای جبران کمبود نیرو باید از مدیریت داده و هوشمندسازی پایش محیط‌زیست بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه منطقه حفاظت‌شده خانگرمز به سه دوربین پیشرفته برای پایش و نظارت آنلاین مجهز شده است، مطرح کرد: این منطقه به‌صورت 24 ساعته توسط دوربین‌ها پایش می‌شود و علاوه‌بر اینکه از ورود افراد غیر مجاز و به‌ویژه شکارچیان مطلع می‌شویم، می‌توانیم بانک اطلاعاتی از تنوع زیستی منطقه تهیه کنیم.

وی اضافه کرد: امسال با پیگیری‌های انجام‌شده منطقه حفاظت‌شده لشکردر ملایر نیز به سه دوربین تجهیز شده و با هوشمندسازی می‌توانیم کمبود نیرو را جبران کنیم.

محمدی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه صنایع بزرگ مکلف هستند که سیستم پایش را به‌صورت برخط در واحدهای صنعتی نصب کنند، گفت: با راه‌اندازی مرکز پایش و مانیتورینگ، وضعیت صنایع تولیدی و صنعتی استان را بدون حضور در واحد و به‌صورت برخط پایش می‌کنیم و اگر الزامات زیست‌محیطی رعایت نشود، با توجه به اینکه تصاویر ضبط می‌شود، به‌صورت مستند اقدام می‌کنیم.

وی تأکید کرد: به هیچ واحد صنعتی در استان اجازه نمی‌دهیم که آلایندگی ایجاد کرده و هیچ واحدی نمی‌تواند فاضلاب خود را رها کند و یا بدون نصب فیلتر، هوا را با انتشار آلاینده‌ها، آلوده کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان با بیان اینکه سال گذشته دو هزار پایش محیط‌زیستی انجام داده‌ایم، ادامه داد: یک‌هزار و 500 تُن پسماند صنعتی سال گذشته مدیریت شد.

وی با بیان اینکه طی هفته دولت سال جاری پنج طرح محیط‌زیست در استان به بهره‌برداری رسید، اعلام کرد: 21 واحد صنعتی ملزم به ساخت تصفیه‌خانه شدند تا فاضلاب صنعتی را تصفیه کنند و به چرخه تولید و استفاده بازگردانند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان همچنین در حاشیه افتتاح پکیچ تصفیه‌خانه فاضلاب کارخانه گندله‌سازی اسدآباد در جمع خبرنگاران از افتتاح و بهره‌برداری 30 میلیارد تومان پروژه زیست‌محیطی طی هفته دولت در این استان خبر داد.

محمدی اظهار کرد: طی هفته دولت در سطح استان همدان پنج پروژه زیست‌محیطی به افتتاح و بهره‌برداری رسیده است.

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم توجه ویژه‌ای به طرح‌های زیست‌محیطی ازجمله ایجاد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب صنعتی و شهری و سیستم‌های کنترل آلایندگی صنایع دارد، افزود: پروژه پکیج کامل تصفیه فاضلاب کارخانه صنعتی گندله‌سازی اسدآباد یکی از طرح‌های زیست‌محیطی افتتاح‌شده در هفته دولت بود که این پروژه روزانه ظرفیت تصفیه 80 متر مکعب پساب را خواهد داشت و این پساب تصفیه‌شده برای استفاده آبیاری فضای سبز این واحد مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان همدان یادآور شد: برای اجرای این طرح زیست‌محیطی اعتباری افزون‌بر 2.5 میلیارد تومان هزینه شده است.

فرماندار اسدآباد هم از 111 طرح افتتاح و کلنگ‌زنی‌شده با اعتباری افزون‌بر 210 میلیارد تومان در این شهرستان طی هفته دولت خبر داد و گفت: 107 پروژه با اعتباری افزون‌بر 205 میلیارد تومان به پروژه‌های افتتاح‌شده و چهار طرح با اعتباری افزون‌بر پنج میلیارد تومان به طرح‌های کلنگ‌زنی‌شده اختصاص داشته است.

در ادامه فاز نخست احداث بلوار شهدای باغ شهر پالیز به طول یک‌هزار متر با اعتباری افزون‌بر دو میلیارد تومان توسط شهرداری این شهر و با حضور مسئولان به بهره‌برداری رسید.

 

 

شناسه خبر 73187